• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Äh, det ska eg vara tvärt om "Kan man ha Superfit kan man ha Vincent". Generellt är Superfit smala medan Vincent är "smala till normala".

Nu går jag o lägger mig!

• Somnat

G hälsar och tackar för alla grattis. Att han tror att han fyller 6 år idag (3 i fredags, men sedan fyllde han ju år på lördag och söndag också, så i morse deklarerade han att han fyllde 6) är smällar man får ta...

• Somnat

Fö gör Timberland underbart sköna skor till vuxna. Knepiga för mina fötter att komma i (har högt fotvalv), men sitter som ett smäck på. Hade jag inte ogillat uttrycket hade jag kallat dem "looooovely"...

• Somnat
    Pysslig skrev 2012-09-02 22:43:39 följande:
    Somnat, grattis till 3-åringen här också! Skrattande Är han nöjd med presenterna och uppmärksamheten?!!
    Svar: Ja! Fast han har inte fått trumman ännu. Visade sig att polisbilen och ambulansen låter alldeles tillräckligt för ett tag...
  • Somnat
    johlinn skrev 2012-09-03 09:33:40 följande:
    Somnat - logiskt ju! Grattis till stora killen, börjar ni inskolningen i skolan nu eller väntar ni till nästa år?
    E blev mkt förvånad när det sen kom dagar utan "ket" och blev helt exalterad när vi fick hem en leverans med hjälpmedel! Det var ju oxå paket, jättestora paket!
    Heja ket!

Nu  är ju mitt barn absolut mentalt moget för att börja 6-års. Han är nämligen något av en savant. Han kan sitta still (flera minuter i sträck om han får titta på paddan under tiden), talar välartikulerat (om än som en japan eftersom han talar på "L". Men jag ser det inte som ett problem - Japan är ett trevligt land), äter själv (både med bestick och med händerna - flexibel), klär sig själv (dock bara på nederdelen av kroppen, men han har så välformad torso så det gör ingenting att alla ser den), och interagerar väl med andra barn (ibland med knuffar eller att han lägger sig på dem och rullar. Men kroppskontakt är viktigt står det ju överallt) och så vidare.

Men det som får mig att tveka är att han enbart bajsar i blöja ståendes på alla fyra - Kommer de andra 6-åringarna att reta honom för det, tror ni?!
  • Somnat

Han når inte upp, men han är hyffsat bra på att fånga saker som kastas mot honom - personalen kan väl slänga ut maten? Lite krav kan man väl ställa på dagens skola?!

• Somnat
    Pysslig skrev 2012-09-03 21:49:58 följande:
    Somna, CHICKEN!!! Vågade du inte ge trumman till G!!!!!!!!! Skrattande
    Alltså... Eh... Jag VILLE ju ge den till honom. Verkligen. Men faktum var att den stod längst in och han leker så mycket med det som stod utanför (skumgummisvärt, utklädningskläder, innebandymål, bilar) att vi tänkte låta honom hålla sig till det ett tag. Fäktas och spela innebandy har han uppskattat långt innan födelsedagen, men klä ut sig och leka med bilar/gubbarna som följde med har jag aldrig sett honom göra så det är roligt. Just nu är det ovan nämnda aktivitetet, plus Busa!! (bli jagad/leka kurragömma), Brio järnväg samt padda/fån som han vill ägna sig åt när vi är inne.

PW:
    Smart! Jag brukar försöka komma ihåg siffrorna istället. Går sådär, och jag har bara en onge att hålla reda på...  
  • Somnat

Jemema:
    Hemma låter som en bra idé!

Jag köpte Tretorns därifrån förra året. De är stooora i storleken. Och tunga. Men lätta att få på och höll mycket bra. Men man ska nog ha fötter åt det bredare hållet för att trivas i dem - inget för Superfit-fötter, mao.

• Somnat

Kasper:
    Man saknar ju inte dialekt för att man bor i Stockholm... Jag härmar G när han pratar stockholmska. Jag tycker det är så gulligt! G tittar få på mig med ett "det var ju precis det jag sa"-uttryck. Vilket också är väldigt gulligt. Faktum är att det är mest han som är söt, men det spiller över på det andra...

• Somnat

Min 3-åring kan inte eller säga "rrrrr". Men "Nej, mamma! Stopp! Sluta! Jag vill inte!!" är inga problem...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13