30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Vi upplever också trots på olika sätt. Det hör väl 3-årsåldern till. Det roliga är att i US kallar man 2-årsåldern för "Terrible 2". Kommer trotset tidigare där, eller?
Vi upplever också trots på olika sätt. Det hör väl 3-årsåldern till. Det roliga är att i US kallar man 2-årsåldern för "Terrible 2". Kommer trotset tidigare där, eller?
På ljusare strumpor skriver vi m märkpenna på insidan på mudden. På dyrare tjockare stryker vi på lapp på utsidan.
Fast många namnar inte alls. Men innan barnen själv kan ha lite koll tycker jag det är bra. Jag hade varit galen på allt omärkt om jag var fsk-lärare...
Vi har fått ärva nu, men har tidigare tagit emellan. Har det varit risk för regn åker de kläderna med i en ryggsäck som personalen vet om. Vi packade aldrig upp den själva och var kläderna inte på barnet när vi hämtade var det bara att ta väska och gå. Vid enstaka tillfällen har vi glömt, men det har ordnat sig ändå (lånat stövlar av ngn som gått hem/varit sjuk etc).
Jemema:
Det är ju en inte helt ovanlig reaktion av skruttan. Stackarn.. Men det kommer bli bättre så det bästa rådet är väl att låta det få ta den tid det tar. Tycker dina tankar om morgondgen verkar helt riktiga.
Vad vi har/har haft och som verkligen behövts är:
- Ofodrade stövlar (för typ sept-okt)
- Fodrade stövlar (för nov fram till snö och minusgrader)
- Vinterskor (de bästa vi har haft är Kouma. Lätta på alla sätt och vis. Det är dock inte vattentäta, alltså inget för plusgrader)
- Någon typ av allväderskänga/sko (för när det inte är stövelväder sept-okt). Vilken beror på hur mycket pengar man vill lägga ut och hur barnets fot ser ut. G kan bara ha Kavat och Viking och det har fallit sig så att vi bara köpt Viking (Gore-tex och tvättbara). Finns oftast på second hand för runt 200:- vilket har varit guld hittills eftersom G har växt ur sina för varje säsong.
Förutom detta så har vi även haft någon lite "finare" sko när det vankas kalas och sådant på helgerna, men det är inte nödvändigt.
Vi har enbart haft en uppsättning av allt och det har funkat, dock har G haft blöja fram till nyligen. Kan hända att jag reviderar detta påstående när ongen kommer hem med skorna fulla av kiss för att han inte fått av sig overallen i tid...
Ang overalltestet så är det ju typ tvärt om mot förra året, och ungefär samma resultat som för två år sedan. Tänker närmast på Kax och Friends resultat. Däremellan ändras platserna lite, men inte lika dramatiskt. Underhållande, ju!
Jag som har en knubbfotad son föredrar vinterskor av "stövelmodell" (inga spännen) som han kan ta på sig själv. Finns flera märken men vi har haft Kavats läderstövlar och Kouma. Båda är lätta att ta på och stannar kvar när de är på (de har ju overall och fotband över). Kouma är lättare att gå i ( lättare sko helt enkelt) men ska inte användas vid plusgrader. Båda modellerna är varma (massa ullfoder), men Kavat har även stövlar som inte är lika varmfodrade.
Vilken PoP-overall - Den med löstagbart foder eller den utan? (Spelar eg ingen roll. Vi har rn Molo-overall i år. Bara intressant om du råkar veta).
Galia:
Det framgick för mig, iaf!
Har firat 3-åringen tre dagar i sträck så jag säger bara så här:
Kan man ha Vincent kan man ha Superfit. Sedan är det fråga om tycke och smak!
Neoprenstövlarna kommer att fungera utmärkt ner till minusgraderna kommer!