• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Gabi:
    Gå in på Pappas Appar (.se), där finns det massvis med tips på både gratis och betalappar.

Förutom appar så går det ju även ladda paddan med filmer.

Böcker. Små russinpaket. Ritpapper och pennor. Sax så man kan "pyssla". En spegel som man kan titta i och rita det man ser. Ngn sådan där aktivitetstavla med klustermärken som man kan klistra på... Säkert finns det massa mer om man googlar, men ändå - Lycka till!

• Somnat

Vi behandlar alla fläckar med galltvål innan vi kör dem i maskinen, där vi sedan dessutom alltid har Vanish. Förbehandlar man så tycker jag det mesta försvinner (oavsett vad man förbehandlar med). Vi brukar blöta tröjan (i 9 fall av 10 är det ju tröjan...) och gnugga in galltvål, sedan låter vi det torka in och kör det med resten av tvätten när den körs, vilket brukar vara några dagar senare.

Men V var nöjd trots fläckarna, hoppas jag?  

• Somnat

Lime:
    Jag har inte varit själv, men av de som jag hört mig för hos har jag inte fått bra betyg. Man kommer tydligen inte åt djuren pss som förr. Och släpper man in barnet i "kaninhålen" ska man veta att det finns flera utgångar..

Galia skrev 2012-05-24 15:07:28 följande:
    Somnat: Ja han var ju nöjd. Är ju mest jag som grämer mig över dyra tröjan, men han ska ju leka och inte behöva vara rädd om kläderna så jag hoppas jag aldrig kommer gnälla på honom att han smutsar ner sig och/eller förstör kläder. Kläder är ju till för att användas
    Jag känner likadant. Kläderna han har på sig har han (ännu så länge) för min skulle eftersom han inte bryr sig. Då kan jag inte skälla på honom om de används (och det gör jag absolut inte heller). fast visst har det hänt att jag sörjt andrahandsvärdet på något klädesplagg eftersom det blivit någon fläck som vi inte sett/behandlat och som därför inte går att få bort, eller när det blivit missfärgat i tvätten. Så numer köper jag de mesta av märkskläderna begagnat (tidigare så köpte jag nytt fast på rea. Det var min lilla sport...) och när de kostar lika mycket som en ny tröja från Lindex behöver jag inte gräma mig, känner jag.

• Somnat

Jag håller med om att det är vardagen som är viktigast, men det skadar ju inte att få en egodag heller...

Herr Somna firar mig på Mors Dag för att uppmärksamma att jag har gett honom det finaste han har, och jag gör detsamma för honom på Fars Dag. Vi jobbar hela året för Team Familjen och så får vi var sin dag då vi får hylla varandra för det. Jag blev uppvaktad med blommor (G hade plockat själv. Plus en "riktig" bukett från mannen), present från mannen och teckning från G (föreställande "Mamma!", men man får älska honom verkligt mycket för att se likheterna mellan bild och original... ). Sedan hemmabruch medan G sov, häng i parken under hela eftermiddagen, samt middag på fin restaurang på kvällen. Funkade att ha med sig G också, vilket jag var nervös för eftersom det skulle bli en lång sittning (trerätters). De var dock snabba mellan rätterna efter att vi önskat det så, och det underlättade.

Fast när jag växte upp var det inte så mycket till firande, och igår fick min lilla mamma bara ett telefonsamtal. Vi får hoppas att G bli bättre uppfostrad...  

• Somnat

Blomster:
    De räknar m slitage på barnböckerna. Och bitmärken på babyböckerna Det sa de när vår mammagrupp var där på information. G älskar biblioteket! (Och det gör jag också) Dessutom får de inte ta ut förseningsavgift på barnböcker. Självklart sk man lämna i tid, men det är ingen kris och katastrof om man missar en dag. Numer kan man även få påminnelse via mail.

Och är du orolig för slitage - Tänk på att fsk lånar mycket av sina böcker därifrån, med allt vad det innebär.

Med det inte sagt att man inte ska vara försiktig, men du fattar.

• Somnat

Hej och välkommen, LokesMammi! Hoppas du ska trivas!

Lime:
    Haha. Sådant språk!

Var ligger Furuvik? Är det parken i Eskilstuna? Dit funderar iaf vi på att åka.

• Somnat

Är det någon som har Fem myror på ngn typ av media som vet om man kan välja korta avsnitt? G är helinne på när de skriver bokstäver och sjunger, men orkar inte med sketcher (typ "vem ska bort"). Tänkte klippa ihop ngt eget till honom, men vet inte om DVDn är uppdelad i korta delar/det finns ngn 1010-version (nu menar jag ngn lednaddningsbar variant) där det är så.

• Somnat

Asap:
    Ok, ska kolla in DVDerna!

PW:
    Det är det, och nedladdat, vi kört, men YT har begränsat utbud mellan varven. Känns som SVT går in och rensar. I wounder why?!

• Somnat

Gabi:
    Om inte IKEA HAR, finn det då?

Jag funderar vidare om Fem Myror. Det jag ffa är intresserad av är de tecknade delarna när elefanterna drar fram bokstäverna. Kan man välja enbart de på DVD:n, eller blir det till att ladda ner iMovie till paddan o klippa ihop själv? (Ser ni hur fint jag smög in en vettig funktion för både padda och app.. ) Vi har nämligen redan hela serien, men bara digitalt och från början till slut.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13