• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • Piggley Wink

Kramar till johlinn! Skönt att se dig! Det är helt OK att ta en paus, men vi blir ju oroliga och saknar dig. Förstår att det är mycket känslor, klart det blir nya saker hela tiden som utlöser känslorna Kramar till dig och E!

Ska försöka sova lite medan H är på förskolan, Lillkillen (som fått namnet Nils) har ätit varannan timme dygnet runt hela helgen så jag är lite matt...

H juni 07, syskon november 10
  • johlinn

Gullet - hoppas verkligen att överklagan går igenom. Man blir mörkrädd när man hör dina historier...

Ni är bäst Bara så att ni vet *kramar*

Idag är E. på fsk och jag är hemma. Vabbar med honom inför ett läkarbesök i morgon så jag tycker det är bättre att han får vara där o leka av sig lite. Han har varit förkyld i helgen, men verkar återställd. Bad dem ringa om han kroknar. Känns skönt, ska tvätta, städa, sitta vid datorn, läsa och kanske sova middag. Allt i min egen takt.

• aigee

kramar till alla goa mammor, och speciallt till de som behöver en extra kram lite! Jag saknar er men tiden verkar inte räcka till för datorn. Egentligen borde jag sova gott just nu men en liten datorstund ska man väl hinna. åtminstone för att säga hej!

• ilja73
    Pyttis:
    Hoppas J mår bättre nu

Somna:
    Stackars G som fick magknip av för mycket dykande . Skönt att det gick över så fort.

Annaloo:
    Hur gick svårmors födelsedag? Hon verkar vara en så fantastisk människa så det måste ha varit underbart

Olimpia:
    När jag var liten så tog vi också in granen den 23:e men sen jag flyttade hemifrån så har jag köpt den ca 1 vecka tidigare. Det är så mysigt med gran. Sambon tror att O kommer riva hela granen men jag vill ha en ändå, vi får väl hoppas att han inte får den på sig i så fall

Assar:
    Gud vilken mysig morgon Vad härligt med sån syskonkärlek.

Cacc:
    Å vad jobbigt att svärmor inte lyssnar. Måste kännas skitfrustrerande när hon verkar hålla med och sen skiter i det. Bra gjort i alla fall att ni tog upp det. *Kram*

Sara:
    Är det en nyöppnad fsk de ska börja på? (förlåt en som inte hänger med ). Hoppas det kändes bra idag.

Ang gran så gillar jag inte kungsgran, de luktar ju inte gran. Förrut köpte jag jättebra granar flera år i rad på ett ställe men så slutade de sälja där så förrförra året köpte jag på Plantagen och den var visserligen mycket billigare men den barrade innan den kommit in. Förra året hade vi ingen gran eftersom vi flyttade då. Så nu vet jag inte var vi ska köpa. Jag undrar om det är bättre ju dyrare det är eller om det var slump att den billiga plantagengranen var dålig.

Gullet:
    Hoppas verkligen att det går bra i domstolen.

juni:
    Gulligt med en till liten Nils i tråden. Det är ett fint namn

johlinn:
    Vad skönt att få vara hemma och rå om sig själv en dag.

Aigee:
    vinkevink
  • Somnat

Jag behöver skriva en ansökan så jag hamnade här. Logiskt, eller hur?!

CaCC:
    Låter som dina svärföräldrar hade kunnat komma från mina hemtrakter - Konflikträdsla, javisst! Jag tror att de kanske ser det lite grand som deras roll att skämma bort sitt barnbarn. Och då tycker de godsaker är ett sådant sätt. Fast jag håller helt med dig om att de självklart ska respektera era önskningar. Du får ta upp det igen. Vilket kanske är lättare sagt än gjort. Innan du gör det kan du ju prata lite allmänt om varför du tycker det är bra att vänta med socker i den mån man kan. Det kanske kommer att göra att svärföräldrarna förstår ert synsätt bättre.

Gullet:
    Lycka till med överklagandet!

Är det ngn som har flugit ensam med en liten? Jag ska iofs inte flyga så långt, men själva grejen på Arlanda känns meckig. Man måste ju lämna vagnen i incheckningen och sedan är det den där lååånga trappan upp till säkerhetskontrollen. För att inte tala om vad man kan hitta på för bus när man kommit igenom den... Är det någon som har några tips? 

NalleStockholmsplaydateNalle
    7 januari
    Persefone
    Somna
    Annaloo

8 januari
    Lime
    Somna 

• Älgen

Somna, bra att börja dykträna i tid, men säg till G att stänga munnen i fortsättningen, man kan inte äta allt!

Arlanda funkar bra tycker jag, de har handbagagevagnar som man kan sätta barnet i så bara de är vakna så kan man rulla runt dem. Har dock aldrig varit där ensam men hellre flyga själv känner jag än att åka tåg. Så flyg på ni säger jag!

En fråga, förskolan, som jag berömt så mycket har nu ringt och vill flytta upp min son till avdelningen med större barn. De säger att det är för hans skull, mer utvecklande osv. men i grunden beror det på att de har en liten de vill klämma in på hans plats i småbarnsgruppen. Får de göra så? Jag kan tänka mig att flytta upp honom i vår nångång men just nu går allt bra, han trivs, är lugn och jag vill inte börja styra om för att det ska passa deras ekonomi. Vet någon vad reglerna är?

• Mrs Firren

Somna - Jag har flugit själv med D en gång. Det jag hade mest ångest över var ifall han skulle dra iväg medan jag packade in vagnen i plast. Nu skötte han sig och skulle jag flyga igen skulle jag försöka få honom att hjälpa till med inplastningen för att han skulle stanna i krokarna. Jag tycker att allting funkat smidigt när vi flugit med D både när vi varit två och ensamma med honom. Det som ställt till problem ettpar gånger är ifall planet blivit försenat och han inte kunnat sova på normal tid. Men mot det har jag tyvärr inget tips.  Uppe på inrikesterminalen har de ett litet lekområde för barn, till vänster när man gått igenom säkerhetskontrollen. Annars gillar D de stora öppna ytorna och tröttnar aldrig på att springa.

• CaCC
    Somnat skrev 2010-12-06 13:54:46 följande:
    Jag behöver skriva en ansökan så jag hamnade här. Logiskt, eller hur?!

CaCC:
    Låter som dina svärföräldrar hade kunnat komma från mina hemtrakter - Konflikträdsla, javisst! Jag tror att de kanske ser det lite grand som deras roll att skämma bort sitt barnbarn. Och då tycker de godsaker är ett sådant sätt. Fast jag håller helt med dig om att de självklart ska respektera era önskningar. Du får ta upp det igen. Vilket kanske är lättare sagt än gjort. Innan du gör det kan du ju prata lite allmänt om varför du tycker det är bra att vänta med socker i den mån man kan. Det kanske kommer att göra att svärföräldrarna förstår ert synsätt bättre.
    Det är ju det att jag flera gånger har pratat allmänt om det här med barn och sötsaker och att lägga grunden till en bra kosthållning osv. Men de verkar ha svårt att förstå. De lever i sin egen lilla värld. Och det gör mig så oerhört arg. Och så blir jag så arg på mig själv att jag inte bara kan ryta ifrån och säga till på skarpen att "Hallå, fatta att det är så här vi vill ha det!!"
    Men de är väldigt speciella, de har även väldigt svårt att förstå att jag mår dåligt psykiskt och vill inte beröra ämnet. Det mesta med dem är bara massa ytligheter och sån är inte jag.
  • CaCC
    Älgen skrev 2010-12-06 14:06:12 följande:
    En fråga, förskolan, som jag berömt så mycket har nu ringt och vill flytta upp min son till avdelningen med större barn. De säger att det är för hans skull, mer utvecklande osv. men i grunden beror det på att de har en liten de vill klämma in på hans plats i småbarnsgruppen. Får de göra så? Jag kan tänka mig att flytta upp honom i vår nångång men just nu går allt bra, han trivs, är lugn och jag vill inte börja styra om för att det ska passa deras ekonomi. Vet någon vad reglerna är?
    Jag vet inte vad reglerna säger där, men jag tycker att ni ska stå på er att ni vill ha kvar honom på den avdelningen som han är på nu. Det ska ju kännas bra för er.
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13