• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • Älgen

Grattis Kate! Häftigt att vara doktor, en riktig sådan alltså!

Olimpia, grattis till dig med! Nytt jobb, vad kul!

Gullet, hoppas överklagan går bra. Jag skulle tycka det var läskigt att överklaga men samtidigt nödvändigt. Håller tummen för dig.

Jag fick svar av Johlinn, de mår bra alla tre.

Ela, håller tummen för dig och jag hoppas du har en sms-kompis som skriver även i denna tråd när babyn kommit. Spännande nu!

• Resande
    {#emotions_dlg.flower}Grattis Kate! Grymt starkt jobbat. Fira nu ordentligt i Dublin och bara njuuuuuuut. SkålSkål{#emotions_dlg.flower}

Gullet- lycka till med överklagan! Hoppas de går på din linje och att du får rätt mot FK.

Elsis- vilken jobbig läggning. Hade ju inte varit nöjd (för att uttrycka det milt) om mannen kom hem och väckte N precis när jag fått lagt honom...

Gott att höra att allt är bra med Johlinnfamiljen.

VAB här hemma idag igen. Mannen har varit hemma hela veckan eftersom han fick feber efter sin magsjuka men idag måste jag stanna hemma. Det kommer bli en mardröm att försöka vänja N vid förskolan igen innan juluppehållet då ordinarie personal går på semester och det bara är vikarier på plats... Är inte speciellt imponerad av Ns fsk och vi ska kolla runt igen. De berättar aldrig något, inte ens hur de firat N. Vi tog med frukt (för de vill inte man tar med annat att fira med) och sen fick mannen dra ur de att de faktiskt fixat fruktsallad och firat honom lite med sång och ett litet kort. De få gånger de berättar något om dagen så är det bara negativa saker. Vi får aldrig höra något positivt eller något om hur N utvecklas eller vad han hittar på. Det finns ingen dialog med fröknarna på vår avdelning, de som jobbar med de äldre barnen är lite bättre men dit kommer han inte än på några år... 
  • Mrs Firren

Fiji - Förstår att det inte lockar jättemycket med invänjning till fsk igen. Och jag blir så ledsen när jag hör om  Ns fsk och att inte fröknarna berättar nåt om Ns dag och vad som händer. Vi har det nämligen precis tvärtom - varje dag får vi höra om Ds dag och alltid nån positiv upplevelse. Självklart också när det inte funkar, men just detta att alltid får höra något positivt från dagen uppskattar vi jättemycket. Så jag förstår verkligen vad trist det är att inte höra nåt. Skulle du inte kunna ta upp det här med rektorn? Kanske bara skicka ett mail, det behöver ju inte var en stor grej egentligen, bara en önskan om att personalen tänker på att berätta positiva saker som händer på dagarna. För det blir ju en mycket trevligare stämning om man fokuserar på det som är bra.

Låter vettigt att ni kollar runt lite.

Skickar en pepp-kram!

Tänker på johlinn-familjen oxå. *kram*

Allt är bra här. Vi ska till barnkliniken nästa vecka för uppföljande träff med läkare + sjukgymnast. Fsk-personalen tillsammans med specialpedagogen ska skriva nåt slags intyg om Ds vardag och utveckling tills dess så vi får se hur det går. Personligen blir jag mindre och mindre orolig eftersom han utvecklas hela tiden. Dags att jobba!

• Gladhannapanna

Jag hade också blivit besviken om jag inet fått reda på hur dagarna varit för barnen!
    på vår förskola sköter de hela födelsedagsfirandet och på eftermiddagen samma dag finns det ett laminerat collage av firandet att ta med hem!!!
    Vi får också höra små anekdoter när vi hämtar. Jag frågar alltid om dagen varit bra och om det varit ngt speciellt som jag behöver veta, typ som den gången Julia bara sovit 15 minuter...

• MrsFreckles

Gullet - starkt av dig, hoppas allt gar vagen, det hoppas jag verkligen!

Fiji - trist med forskolan, skulle ocksa leta ny om jag var du. det ar ju anda dar man lamnar sin guldklimp hela dagarna, da ar det viktigt att man kanner sig trygg med dem som jobbar dar.

Mrs Fisk - harligt att du kanner dig mindre orolig, och att de verkar folja upp det sa bra pa fsk mm.

Ela - inte langt kvar nu! du har verkligen kampat!

Skont att johlinn mar bra!

Snokaoset fortsatter men idag gar en del tag, fast min svarmor kommer nog inte ta sig ut sa far vara hemma idag. Kanner mig sa stressad, en vecka kvar pa jobbet och har en hel konferens att styra upp till nasta vecka samt en presentation...Jag ar ju inte den enda forstas. Plus en massa andra tradar att dra i och problem att losa. Kanner mig sa himla trott. Vaknar ofta och tanker pa jobb - det ar ju lite den kulturen dar jag ar med, att man liksom inte vagar gora nagot fel dvs annat an pa deras satt, sadant blir man stressad av. Vill bara att denna veckan ska ga snabbt. Det senaste aret har varit tufft med omorganisering och varsling pa forra jobbet, och sa nu detta jobbet som varit helt galet stressigt (men har lart mig jattemycket) med en massa problem. Hoppas nu jag far lite ro i och med det nya jobbet, alltsa, kommer ju bli en del nytt dar med och mycket att gora men hoppas att det blir pa ett positivt satt. Onskar jag bara kunde slappna av lite och tanka att som sagt, det ar bara en vecka kvar, so what...

• ilja73
    Elsis:
    Tack för erbjudandet men jag nöjer mig med min sambo och son Hoppas hon kommer på att det där med att sova är bra snart.

Gullet:
    Lycka till i domstolen. Hur stora är chanserna att vinna mot försäkringskassan?

Fiji:
    Vad ledsen jag blir av att läsa om Ns dagis. Det låter som att de ser förskolan som barnförvaring och att föräldrarna inte ska hålla på och bry sig. Jag förstår om ni ser er om efter en annan fsk. *Kram*

Mrs Fisk:
    Vad skönt att läsa om fsk som funkar så bra . Låter härligt att D utvecklas hela tiden

Olimpia:
    Jobbigt med sterss. *kram*
  • Ela

Elsis - Men morr! Fy vad irriterande! Alla nattningar går till maken de dagar han är hemma hoppas jag. Du kan ju fråga honom om han tänker ta nattningen i sängen eller om han tycker att det är mer passande att ge sig ut i snö och kyla med vagn och barn.

Gullet - Kram! Jag har inboxat dig.

Persefone - Vad skönt att du fått svar från johlinn och att allt var bra Tack för tummen. Någon SMS-kompis i ordets rätta bemärkelse har jag nog inte direkt men jag börjar samla på mig en del mobilnummer tillhörande trådmedlemmar så jag kanske SMS:ar allihop och ser vem som hinner först med skvallret.

Fiji - Jag blir ledsen när jag hör att ni aldrig får veta något om dagen. På vårt dagis berättar de alltid en massa roliga anekdoter (och självklart även om det är något annat som har hänt) och det känns tydligt att de verkligen lär känna barnen och bryr sig och tycker om dem. Ja, de bryr sig t o m om hela familjen. Vi får jättemycket stöd och förståelse nu när vi har det lite meckigt eftersom jag inte kan hämta/lämna. Det är ju lite så man (eller i alla fall jag) vill känna - att hela familjen lär känna pedagogerna och får en ganska nära relation. De tillbringar ju så mycket tid med en eller flera familjemedlemmar! Hoppas att det ordnar sig för er på ett eller annat sätt och att det känns bättre snart.

Mrs Fisk - Vad skönt att det engagemanget kring D är så stort och att ni får möjlighet till avstämning från flera håll. Din känsla är säkert rätt.

Olimpia - Åh, vad jobbigt att inte kunna inställa sig till jobbet för att göra "sista rycket". Jag har också svårt att släppa saker utan att göra mitt yttersta in i det sista så jag förstår vad du menar. Vilken jobbresa du har gjort det senaste året. Hoppas verkligen att du känner att det nya stället är en plats där du kan landa ett tag.

Två är dubbelt så bra
  • Älgen

Fiji, hoppas ni får en ny förskola för så där ska det inte vara! Vi får höra varje dag hur det varit, vad han ätit och hur sömnen varit. Om nåt speciellt hänt har de ringt till oss så att vi ska få första hands info. av den fröken som varit med vid händelsen.
    Sen sätter de upp foton om vad de gör och skriver lite till samt skriver små citat som barnen sagt. De har olika temadagar där de gör saker i varje barngrupps tempo, dvs. n's grupp gör lite medans de större barnen får mer aktiviteter. Och har även samlade aktiviteter som samlar hela förskolans barn och vissa kvällar även föräldrarna.

Prata med förskolesamordnaren i kommunen om situationen och vädja om byte. Eller ring privata förskoler i området och tryck på att ni  behöver ny plats. Håller tummen!

Ela, inboxar dig mitt nummer så kanske jag får vara den som skvallrar!

Nu skall här städas, så fort jag fått av datorn...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13