Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Johlinn - Vad skönt att höra att E är pigg igen! Hoppas ni får en bra dag på fsk.

juni - Tack för recepten! Har sparat dom för framtida infall...

Pokergirl - Usch, morgon kl 5 är inte att leka med. Speciellt inte nu när det är kolsvart ute. Stackare, hoppas du kan sova något på dagen.

cilla67 skrev 2010-11-16 06:54:33 följande:
    Min son står på en stol vid diskbänken och "brer" sin egen smörgås. (Bregottet ligger i klumpar på och omkring brödet).
    Stolt pappa: "Tänk att du bara är 22 månader och brer din egen macka! 
    Mamma: Ja, i morgon fyller du 22 månader.
    A: Tårta! 
    Hjärta 
    Underbart!!

Fiji - Vad trist att inte personalen var mer välkomnande. Hoppas att N får en bra dag även om det är jobbigt att vara tillbaka i vardagen.

Puchahontas - Fixat stor säng till D är det bästa vi gjort på länge. Han har en 200x120 cm så den som ligger bredvid sover bra också. Två nätter i rad har han faktiskt tassat upp själv och varit på väg in till vårat rum. Tidigare har han bara hojtat när han vaknat, men nu lite mer nattliga initiativ. Ingen liten kille här heller längre...

Pussel är kul! Även om vi har lååång bit kvar till omfattningen ni beskriver. Vi nöjer oss med ett 9-bitars än så länge.  
  • Mrs Firren

...och där har jag snabbskummat alla sidor sen i tisdag...

Ett stort grattis till juni!!

Och där tog orken slut och jag tar sikte på sängen. Vinkar till alla och hoppas att sjuklingarna piggnar till snart och att Limegrön får sova inatt också.

• Mrs Firren

Vad roligt att ni haft det bra Barbabra! Grattis igen.

• Mrs Firren

Hej hej CaCC!

Jag skriver sporadiskt i tråden men läser allt ni skriver. Jag kan bara hålla med om allt de andra skriver. Du är absolut bästa föräldern till ditt barn! Ang sömn gör vi som familjen Somna: minsta motståndets lag. Det funkar fin, fint. Mitt minne är f ö i kortaste laget så jag kommer i sanningens namn inte ihåg hur D betedde sig i den åldern, och det var inte ens ett halvår sen... Det jag minns är att sömnen och rutinerna blev helt sabbade av semestern och allt resande, men det löste vi som vanligt med att göra på det sätt som funkar.

Ta hand om dej och hoppas vi ses mer i tråden framöver!

Allt är bra hos oss. Att få D att somna själv i sin säng går över förväntan. Inget gap och skrik i timmar som jag befarade, utan lite småskrik i ettpar minuter so far. Och inte har han försökt att gå ur sängen och öppna dörren heller, men det kommer väl när han inser att han kan.

Allt väl på förskolan. Vi har fantastisk personal och jag är så himla glad. David trivs och är "Veckans stjärna" den här veckan. Gulligt.

Fiji - Råden du fått att byta förskola för N hade jag nog också övervägt i er situationen. Det låter minst sagt knepigt.

F ö mycket protester på alla möjliga sätt, samtidigt som det blir lättare och lättare att prata med honom eftersom han förstår mer. Och han kan lättare visa vad han menar. Det underlättar mycket!

Kramar till alla!

• Mrs Firren

Grattis till nytt jobb Olimpia! Bra jobbat!

Cissi - Tradigt med ögoninflammation. Har tyvärr inga tips, vi har sluppit eländet.

Hormonstinn - Vi har en granne som är frisör så hon klippte D hemma i vårt kök på tio minuter. Toppen verkligen! Vette katten om jag kostat på en frisörbesök på stan, men jag vill samtidigt inte att han ska ha pottfrilla à la hemmaklippning. Varken jag el Mr F kan hantera en sax på det sätt som behövs. Knepigt.

Fiji - Bläk för kräksjuka! *ryser* På vår fsk tror jag de säger två dygn efter att man slutat kräkas, men det kanske samtidigt ska ses som både hängslen och livrem. Ett dygn borde ju räcka eftersom det är du som ska lämna på fsk som är sjuk och inte N.

Tillbaka till jobbet...

• Mrs Firren

Afrodite - Jorå, här hade vi en skovägrare som knep ihop tårna å det bestämdaste. Jag vill minnas att vi helt enkelt struntade i skor förra vintern. David gick inte själv då så det var egentligen inte ett problem. När han satt i vagnen hade vi ettpar skor/tofflor i tovad ull så han frös aldrig. När vi sen var inomhus var det vanliga tofflor som gällde så att det skulle bli bra grepp när han gåtränade. Men vanliga skor, som sagt var, fick vi vänta med till våren och han öppnade tårna igen.

• Mrs Firren

Grattis Katelynn! Fantastiskt bra jobbat. Ha det så rackarns bra på Irland! 

• Mrs Firren

Fiji - Förstår att det inte lockar jättemycket med invänjning till fsk igen. Och jag blir så ledsen när jag hör om  Ns fsk och att inte fröknarna berättar nåt om Ns dag och vad som händer. Vi har det nämligen precis tvärtom - varje dag får vi höra om Ds dag och alltid nån positiv upplevelse. Självklart också när det inte funkar, men just detta att alltid får höra något positivt från dagen uppskattar vi jättemycket. Så jag förstår verkligen vad trist det är att inte höra nåt. Skulle du inte kunna ta upp det här med rektorn? Kanske bara skicka ett mail, det behöver ju inte var en stor grej egentligen, bara en önskan om att personalen tänker på att berätta positiva saker som händer på dagarna. För det blir ju en mycket trevligare stämning om man fokuserar på det som är bra.

Låter vettigt att ni kollar runt lite.

Skickar en pepp-kram!

Tänker på johlinn-familjen oxå. *kram*

Allt är bra här. Vi ska till barnkliniken nästa vecka för uppföljande träff med läkare + sjukgymnast. Fsk-personalen tillsammans med specialpedagogen ska skriva nåt slags intyg om Ds vardag och utveckling tills dess så vi får se hur det går. Personligen blir jag mindre och mindre orolig eftersom han utvecklas hela tiden. Dags att jobba!

• Mrs Firren

CaCC - Jobbig situation med svärföräldrarna men jättemodigt att ni tog upp ämnet! Att ta upp såna där diskussioner är ju alltid jobbigt. Egentligen borde det inte behövas eftersom de borde respektera eran vilja. Jag har inga konkretare tips annat än att faktiskt ta upp det igen när situationen uppkommer nästa gång. Kanske betona att just detta känns väldigt viktigt för er. Och återigen säga att ni bestämmer när ni är med. Jag tror bara att det funkar att återkomma till ämnet även om det känns pissigt att behöva tjata. Tack och lov träffar vi Ds farmor sällan eftersom vi bor så långt ifrån varandra men situationen du beskriver känner jag ändå igen. Jag vill minnas att vi faktiskt sagt till flera gånger och varit hårda med "nej" till sötsaker. Kanske är det mest jag som sagt till Ds farmor, men jag är redan stämplad som bitchig och näst intill elak så jag bryr mej inte speciellt mycket. Jag måste ju göra det jag tror på. Sen har jag f ö en man oxå som är konflikträdd oxå men har har blivit mycket bättre (även det är jag skyldig till ).

Heja er och pepp pepp till nästa konfrontation.

• Mrs Firren

Somna - Jag har flugit själv med D en gång. Det jag hade mest ångest över var ifall han skulle dra iväg medan jag packade in vagnen i plast. Nu skötte han sig och skulle jag flyga igen skulle jag försöka få honom att hjälpa till med inplastningen för att han skulle stanna i krokarna. Jag tycker att allting funkat smidigt när vi flugit med D både när vi varit två och ensamma med honom. Det som ställt till problem ettpar gånger är ifall planet blivit försenat och han inte kunnat sova på normal tid. Men mot det har jag tyvärr inget tips.  Uppe på inrikesterminalen har de ett litet lekområde för barn, till vänster när man gått igenom säkerhetskontrollen. Annars gillar D de stora öppna ytorna och tröttnar aldrig på att springa.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13