Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Resande - Kanon med cyklingen! Vilken frihet.

• Mrs Firren

Stellas tvåårsdag närmar sig. Vad leker era tvååringar med eller vad uppskattar de för grejer? Än så länge har vi kommit på sparkcykel (med 3-4 hjul), oljekanna (som Bu och Bä), peruk.

Dessutom verkar hon ha slutat sova på dagen nu i helgen. Hon har absolut inte velat somna i vagnen de här dagarna (hon har aldrig somnat inne). Vi hade tänkt ta nedtrappningen i sommar men nu verkar hon tagit klivet själv. Det underlättar ju. Kanske behöver hon fortfarande sova på fsk i veckan, vi får se. Ikväll gick det iaf rekordsnabbt för henne att somna - 8 min! Fre och lör tog den vanliga timmen, men klart framsteg idag.

• Mrs Firren
    Resande skrev 2014-06-08 20:36:12 följande:
    Firren sparkcykel, duplo, pussel (han gör 50 borsta utan problem), pärlplattor för stora pärlor, bilar, utklädnad, små gubbar och djur (gärna såna man kan ha i badet också), bilar, storebrors legogubbar, play doh, mat (trä eller tygmaten från Ikea) mm
    Kanon, tack!

Några fler?
  • Mrs Firren

Jättebra tips, tack!

Resande - borsta - bitar, same same.

Asap - Misstänker att det är nån sån sov-variant som Stella kommer köra ett tag. Hon är helt enkelt inte trött vid 12 längre, och det känns inte schysst mot personalen på fsk och säga att hon ska sova. Men det blir säkert så att de testar men om hon inte somnar på 10-15 min så struntar de säkert i det. Det blir värst för Mr F som ska laga mat hemma med övertrött barn i släptåg... Ja ja, det löser sig säkert.

• Mrs Firren

Nä, jag tror inte att bloggar finns i den nya versionen. Jag som hade flera stycken gamla och en pågående i den gamla versionen hittar inte ens mina egna! Men nu har jag förstått att de finns i gamla versionen men inte i den nya. Ruttet. Mest av allt stör jag mej enormt på att de inte ens bemödat sig att inboxa info om att de skulle byta format på FL. De har säkert haft info om det på nåt centralt ställe men är man som jag som bara läser vissa  (+30-trådar) så missar man sån info.

Just nu över väger jag att hoppa av FL, tycker inte något är bättre so far. Och då är jag oftast positiv till diverse förändringar...

Först ska jag dock, snabbt som attan, se om jag kan spara ner mina gamla bloggar. Vet av erfarenhet att det är klippa och klistra som gäller...

• Mrs Firren

Jag måste bara få skryta om Stella som springer på toa och kissar och som även bajsar på toa regelbundet. Så himla skönt att det verkar gå smidigt att fasa in henne på toan istället för blöjan. Hon gillar inte pottan och har väl egentligen aldrig presterat där, vi har kört på toan direkt.

Men vad är nästa steg för "vanliga" barn? Tar man bara bort blöjan och låter barnet vara utan? Helt naken på nederdelen? Eller med trosor och byxor?

Vi har kört med trosor och/eller byxor några gånger men jag upplever att det mesta då kommer i brallorna. Medan igår gick hon lite naken och verkade känna bättre att hon var bajsnödig, och då gick vi till toan där lasset landade.

Hur har ni andra gjort?

• Mrs Firren

Mosing - Tack för input!

Jösses, vad L snackar bra! Så himla roligt när hon börjar uttrycka sig mer och mer och, som du säger, man förstår att det tickar i skallen.

S är absolut inte lika verbal. Eller alltså, munnen går i ett, men man förstår inte så jättemycket. Men det vi förstår tyder också på att hon hänger med i resonemang och så. Sen har vi ju bara D att jämföra med och då framstår S som väldigt snackig och tydlig. Allt är relativt. Däremot tecknar hon en del, så hon brukar absolut få fram sina budskap på endera sätt. Igår pratade hon om att vissa grejer var "Nej Stella" = Inte Stella/Stella får inte göra. Och att mamma och pappa fick göra - typ ha kniven, för den var aja baja för S.

Och så insåg jag att hon kallar snigel för "akta". Så klart!

• Mrs Firren

Tjoho, nu händer det grejer. Bebisar har aldrig varit min grej, jag föredrar när barnen blir lite större. 
    Jag nämnde tidigare det där med att fixar att Stella kissar och bajsar på toan ofta, även om vi så klart fortfarande kör med blöja en stor del av tiden. Det är alldeles för osäkert fortfarande.

Vällingen till kvällen är hon på väg att sluta med, äter så bra till middag och kan ta nåt kvällsmål istället på samma sätt som D.

Och nu verkar hon ha slutat sova på dagen på riktigt. Hon kommer säkert fortsätta att däcka i bilen, men hon kommer inte sova regelbundet hemma eller på förskolan mer.

Vilket innebär att vi kan göra oss av med minst en vagn, den hon sovit i på fsk. På semestern tar vi bara med paraplyvagnen och så får den tunga Briosulkyn stanna hemma. Freedom!

Hon är så jäkla rolig ungen. Nu nobbar hon både bobbycaren och trehjulingen och ska cykla på 12":aren med stödhjul som de andra barnen. Och hon fixar det. Nu går det i världens fart runt gården. Hon är så himla nöjd.

• Mrs Firren

Ni får ursäkta mitt lilla skryt-utbrott, jag är inte så van att ha ett barn som är så... vad ska jag säga, snabb att lära sig. Skäms

• Mrs Firren

Tack snälla!

Snow - Ja, de verkar rätt lika. Vill verkligen testa allt som de stora barnen gör och vi hindrar henne väldigt sällan, utan tycker att det är bättre att får lära sig och att testa. Jag ser många poänger i att uppmuntra entusiasmen, nyfikenheten och envisheten. Sen behöver hon utmaningarna också, har vi märkt, annars tenderar det att bli en del ofog, förmodligen pga att hon är uttråkad.

• Mrs Firren
    Pysslig skrev 2014-09-15 21:40:32 följande:

Jemema, jag köpte en mindre termos på typ Ica, den är 0,25 L och har en häll pip de drar upp för att hälla, inte en tryck knapp då jag tycker den typen av termos spiller mer när man häller. Locket är en mugg. Så micrar jag mjölk till lagom ljummet och gör o'boy till barnen när de har ryggan med till skogen under den kalla delen av året..

Jag kör samma variant, fast med enbart varm mjölk, det är favoriten här. Jag tycker det funkar bra med en sån vanlig, liten termos.

Annars har jag sett andra termosvarianter med enhandsgrepp och som är barnanpassade på Naturkompaniet. Jag tycker att de verkade smarta iaf, men jag har inte testat dem.
  • Mrs Firren

Chiqita - Vi har Camelbak's dricksflaskor för o-varma drycker, typ saft. Superduperbra! Med reservation för att barnet kan bita sönder gummipipen (som man kan ersätta). Berätta gärna hur deras andra produkter är, jag är mycket intresserad. Har kollat på varianten du nämner men inte kommit till skott.

• Mrs Firren

Kickar liv i den här gamla tråden.

Är det några fler av oss som har helilskna 2-, snart 3-åringar? Jösses, så mycket arghet och ilska i den lilla kroppen! Mycket glädje, gapskratt och tramsande också så klart - tack och lov.

När lugnar det ner sig? Jag minns att David hade en del utbrott nån gång strax efter tvåårsdagen och en tid till, men jag minns inte de var så frekvent förekommande. Men det är väl så att alla är olika... Tack och lov har båda barnen aldrig varit långsura av sig. Stella är sanslöst snabb i humörsvängarna, därför känns det inte jätteallvarligt när hon härsknar till, även om det är aningen påfrestande med gap, skrik och ret flera, flera gånger om dagen.

• Mrs Firren

Asap - Då är det mao bara att ställa in sig på att förhålla sig till faktum. ???? Hon har fantastiskt många riviga egenskaper som hon kommer ha nytta av som tjej, men de suger ju lite energi när man har henne runtomkring sig typ jämt. Å andra sidan kanske jag ska hålla tyst för hon har sannolikt ärvt många av dragen efter mig... Även om jag inte kallar någon för bajskorv. ????

• Mrs Firren

Och så går ni ursäkta en som är nybörjare på appen.

• Mrs Firren

Asap - Så sant! Foglighet kan vara lite creepy om det blir för mycket. Och klart att de är perfekta som de är. Vänder man på steken så är nog sanningen snarare så att det är hos mig som förälder som problemet ligger - precis som du säger. För trött, lite stressad, lite för orimliga förväntningar på situationerna... Tack för påminnelsen!

• Mrs Firren

Chiqita - Vad skönt att hon blev hittad snabbt och inte hann alltför långt. De är envetna de där små liven. Men oron (skräcken!) man hinner bygga upp innan barnet hittas...

På vår förskola var det ett barn som smet idag. En fyraåring. Vi råkar bo på samma gård som den familjen och barnet hade gått hem. Även om det finns hur säkra rutiner som helst, som följs, så går det inte att garantera att det aldrig händer. Vill barn smita så är det fullt möjligt att klättra över staketet på förskolan. Tror mer att man får jobba med att inpränta i dem att man aldrig, aldrig får lämna förskolans område utan någon vuxen.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13