Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Asap - Vad skönt för alla, tänker jag. Att sjuklingen får vara själv hemma och vila och att E både kan och vill gå till förskolan som vanligt. Jag brukar också dela på dem om bara det ena barnet är sjukt eftersom det inte blir så mycket till vila annars. Om det inte råkar vara magsjuka förstås, då är alla hemma oavsett. Hoppas ni får en lugn och fin dag!

• Mrs Firren

Här var vi också på lussefirande. Men S var sjuk så hon var hos mej och Mr F och D vägrade delta med de andra barnen, utan stod lite bakom oss och sjöng med i sångerna för sig själv, utan lusseklädsel. Jag är bara så himla glad över att han börjat sjunga att jag struntar i resten.

• Mrs Firren
    cilla67 skrev 2013-12-13 10:45:38 följande:
    Vi har också varit på lussefirande på morgonkvisten. G var för trött för att vilja delta alls, han satt i makens knä hela tiden istället. A, som hade sagt hur fint han skulle sjunga, rörde inte ens på munnen. Han hade fullt upp med att hålla ordning på strut och pinne... De har aldrig tidigare varit på förskolan så tidigt, så jag förstår dem. Skönt att de kan vila efter lunch, för då åker vi till svärmor. Det blir några timmars sömn i bilen, hoppas jag.

Barnen har min fulla sympati! Vem vid sina sinnens fulla bruk går frivilligt upp i ottan för att sjunga några pörskans sånger, när man kan sjunga när som helst?! Det kändes verkligen helt fel att ställa väckarklockan och sen faktiskt gå upp när den ringde. Hoppas de sover lite i bilen så att de orkar med ett besök hos farmor.
  • Mrs Firren

Hjälp! Är det typ nån fas vid 18 mån? Har värsta gnällfian här och sjuk har hon precis varit så det är penicillin som gäller, men jag gör inte kopplingen till sjukan, utan snarare att hon reagerar så fort hon inte får som hon vill. Hon kastar sig bakåt och lägger sig på golvet och ylar. Tja, ylar rätt ofta över huvud taget. Minns inte hur D var.

• Mrs Firren

Jag har hunnit tänka precis det du säger. Men det låter lovande att det inte håller i sig så länge. Jag inser dock att det är en försmak av vad som komma skall... Jag minns att D var lika vad gäller detta med att börja testa gränser. Jag minns att vi lyfte bort honom från lampknappen 200 ggr och kylen som han kunde öppna minst lika ofta. Då vet jag att jag inte blev speciellt arg eftersom jag hade mer ork. Nu har jag tyvärr inte lika mycket ork och tålamod vilket gör att jag blir arg oftare. Även S blir mycket argare än vad D blev så det är lite slitsamt för alla. Davids testande var inte farligt heller, medan S helst vill skruva på spisknapparna...

• Mrs Firren

Vi kör 120-sängar till båda våra. Vi valde breda sängar därför att vi inte vill ha barnen i vår egen säng. Istället går vi in till barnen på natten och sover med dem i deras stora sängar. Vi har utrymmet och tyckte att detta var bästa lösningen just för att inte ha barn i vår egen säng. Nu sover vi bra allihop, både barn och vuxen, om vi ligger hos dem. Någon av oss går in till D nästan varje natt, medan S för tillfället somnar om väldigt bra i sin spjälsäng ifall hon vaknar. Fram till för nån månad sedan hamnade vi dock nästan alltid i stora sängen med henne framemot sluttampen på natten.

• Mrs Firren

Galia - Vi kör också resårmadrasser stående på golvet till båda barnen, även om Stella oftast sover hela eller större delen av natten i spjälsängen just nu. Vi har en säng från Jysk och en från Ikea, båda mjukaste modellerna eftersom det är barnen det ska passa först och främst. Vi tog inte hänsyn till rekommendationerna du nämner.

Jag kan tycka att alla sängvarianter du nämner och de andra berättar om har sina fördelar. Fördelarna vi gillar med vår lösning är att det är kort fallhöjd ifall barnen trillar ur eller knatar omkring på natten, de leker, hoppar och busar mycket i sina sängar (utöver detta leker de sällan i sina rum), vi sover bra i sängarna med tanke på att de är så breda, samt att de går att använda som extrasängar när vi har gäster om behovet skulle finnas (vi har en annan gästsäng egentligen).

• Mrs Firren

Jemema - Tror inte det finns nåt märke för just det tvättrådet. Däremot brukar det stå med vanlig skrift, t ex på täckjackor, vinteroveraller och överdragsbyxor.

• Mrs Firren

Gah!! Om läggningarna med minsta barnet får en att vilja ta gift för att slippa skiten, är det dags för en förändring kanske? Eller psykologkontakt. Eller både och.

• Mrs Firren

Äh, ikväll hade jag mycket mig själv att skylla för att det tog 1½ h innan allt var klart, men i grunden ligger Stellas problem att komma till ro och somna och det faktum att hon är så sabla lättväckt. Sen är jag otroligt störd över att Mr F ändrar rutiner till höger och vänster så fort han tycker att det tjorvar, vilket skapar problem förr mig som tycker att rutinen funkar hyfsat och därför fortsätter, eftersom jag som sagt tycker att grundproblemet är Stellas svårigheter att somna in och lätt vakna. Jag lider nämligen själv av just den problematiken och har alltid gjort medan Mr F alltid somnar så fort han lägger huvudet på kudden och ens vaknar av ett kanonskott utanför fönstret (numera vaknar han av barnen om han måste - vilket han måste...).

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13