30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Det räcker egentligen inte med att beskriva kvällens läggning, som egentligen var lyckad i förstaläget, jag behöver backa bandet ett par steg till.
Vi har läst saga och tagit välling i vårt sovrum därför att vi saknat en bra läslampa i hennes rum. Vi hade lätt kunnat köpa en men vi har tyckt att det har funkat bra att efter läsning gå in till hennes rum som ligger vägg i vägg med vårt.
Först la vi S i hennes spjälsäng. Vi fick hålla en eller båda händerna på henne för att hon skulle ligga stilla och somna efter mycket om och men. Hon har mycket svårt att komma till ro och armar, ben och munnen går på henne i ett. Tro f*n att ungen inte somnar. Så då helmadrasserade jag hennes spjälsäng så att hon inte kunde stoppa ut armar och ben. Det blev lugnare. En bra läggning tog 30 min, oftast uppåt 45 min men inte sällan 60. Några enstaka gånger 15 min.
Mr F tyckte det var mycket jobbigt att sitta med en eller båda armarna nere i spjälsängen eftersom vi inte har en sån som sidorna går att sänka på. Så här i efterhand hade det varit en klockren lösning för oss men vi har inte skaffat det. Lägg märker till att Mr F har både längre armar och större händer än vad jag har men tycker det är skitjobbigt att sitta hängd över kanten för att hålla i Stellas händer och ibland fötter. Hon kräver nämligen kroppskontakt. Kräver. Trust me, vi har testat utan och då kan det lätt ta två tre timmar hysteriskt gallskrik innan hon somnar av ren utmattning - det är inte värt det.
Så till slut började Mr F söva Stella i hennes stora 120-säng. Han låg bredvid henne och höll i hennes händer och fötter. Det har gått på 30-60 min men ställningen har varit bättre, tycker han. Jag har fortsatt att söva henne i spjälsängen eftersom det tagit lika lång/kort tid. Jag har inte sett meningen med att ändra en rutinen som inte förbättrat slutresultatet eller processen. (Vi har gemensamt prioriterat "Somna inom rimlig tid" före "Somna själv".)
Nu har jag den senaste veckan anammat Mr Fs "somna i stora sängen" eftersom han säger att det funkar så väldigt bra. Han har sedan lyft över henne till spjälsängen utan problem, hon har sovit vidare. Vi har inte velat ha henne i stora sängen hela natten eftersom hon är så oberäknelig. Det har funkar bra och S har somnat på ca 30 min. Jag ändrar gärna läggningsrutinen om hon somnar snabbare och är lugnare, jag har inga problem med att bli överbevisad. Det jag stör mej på att brist på uthållighet från Mr Fs sida. Jag har även hört honom de sista kvällarna fråga Stella "Var vill du somna ikväll - stora sängen eller spjälsängen?" och uppenbarligen låtit S välja, vilket medfört att han fått flytta henne fram och tillbaka mellan de två sängplatserna har han också berättat. Jag har inte tänkt så mycket på det eftersom jag upplever att det nu funkar att lägga S i stora sängen och ligga bredvid själv. Jag har dock tänkt för mig själv att hans fråga till S känns onödig - varför överhuvudtaget ge henne ett val i den situationen?
Det som hände ikväll var att jag skulle göra som han sagt att lyfta över henne till spjälsängen själv när hon somnat efter 30 min, hittills har Mr F gjort det åt mej. Vilket så klart medförde att S vaknade och på två sekunder är tokvaken och gråtfärdig "MAMMA!!". Jag lägger en hand på henne och hon blir lugn ganska snabbt. Några minuter senare tar jag bort min hand och backar försiktigt ut ur rummet. När jag öppnat hennes rum är det så klart tvärljust ute i övre hallen - ungen vaknar "MAMMA!!". Jag blir skitsur och drar igen både toadörren och dörren till vårt sovrum för att minimera ljuset i hallen. Jag går in igen till S och lägger min hand på henne, hon kommer till ro efter några minuter. Eftersom jag i min ilska dragit igen även hennes dörr med en smäll sitter den som berget nästa gång jag ska smyga ut och självklart låter det ganska rejält när jag ska öppna den. Satans helvete jävla skit. Ungen vaknar igen med ett MAMMA!!.
Nu drar jag inte igen dörren utan stänger den bara utan att "stänga" den. Jag lyfter upp S ur den där jävla spjälsängen och gör som jag egentligen kände att det skulle varit från början - dvs så lite förändringar som möjligt - låt ungen sova där hon somnar!! Hon är så jäkla spattig och svårsövd att det är helt förkastligt att hålla på att flytta henne när hon väl somnat. Så nu lägger vi oss i stora sängen igen, hon somnar snabbt om, jag retirerar tystare ut ur rummet än vad ett spöke kan smyga. Det har gått 1½ h sen vi gick och la oss.
När jag sen kommer ner i vardagsrummet vill jag inte prata om läget eftersom jag är så upprörd och arg, det är bättre att prata i morgon när jag inte är i affekt. Mr F öppnar munnen och jag kan inte hålla mej utan levererar allt som jag hunnit tänka under kvällens läggning. Jag säger att jag hatar att lägga S, att starkt ogillar att Mr F ändrar läggningsrutinen efter eget behag och att jag vill att han bestämmer sig - hur ska vi göra?! Jag gör som han vill, jag gör som han bestämmer, men han måste bestämma sig, för jag varken kan eller vill hålla på att lyfta över S från ena sängen till den andra efter att hon somnat och jag tycker att det känns viktigt för Stellas del att vi gör på samma sätt.
Jag har själv insomningsproblem och vet hur jäkla viktigt det är med så få störningsmoment som möjligt och så likartad rutin som möjligt, minsta lilla störning sätter igång kugghjulen i huvudet och så kan det ta en timme eller två att somna. Tyvärr, tyvärr kan jag ju se min egen problematik som både litet barn och som vuxen hos Stella (min mamma har färggrant berättat om läggningarna av mig när jag var liten).
Mr F berättar då att han de senaste kvällarna sövt S i spjälsängen.
Jag vidhåller mitt krav - "Bestämt dej hur vi ska göra och jag gör så, mej kvittar hur, bara du bestämmer dej."
Mr F bestämmer då att vi monterar ner spjälsängen och hädanefter söver S i stora sängen och att hon därefter sover kvar där.
Tack, då gör vi så.
Jag vill inte att inlägget ska framstå som att jag måste ha min vilja fram, det är inte det som är grejen, jag vill bara att vi ska göra likadant eftersom jag tror att det i längden blir bäst för S och för oss - vi vet alla vad som kommer att hända, vi vet vad vi kan förvänta oss, vi vet vad vi förväntar oss av varandra och det blir så få störningsmoment som möjligt. Vi har alltid kört gemensamma rutiner för D och har det på det flesta andra områden i vardagen och med barnen och de funkar bra - varför skulle vi inte kunna ha samma i den här situationen, speciellt när nattsömnen har varit Stellas stora problem från dag 1?!
Ni som följt min blogg sen S föddes vet att jag har varit knäckt av alldeles för lite och upphuggen nattsömn sen S föddes och det visade sig att hon typ inte somnade, vaknade lätt och somnade om först efter flera timmar. Sömn är ett mycket känsligt ämne i den här familjen sen S föddes.