• Ela

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Tack för svar. Hon är långt ifrån apatisk än i alla fall (även om hon sover just nu) men man blir ju orolig att det ska fortsätta så här hela natten. Kan man blanda egen även till barn (och nej, ni behöver inte svara utan jag går in på vårdguiden alt. ringer) och kan man blanda det med saft (detta kanske det är någon som vet?) så att det smakr liiiite godare för T är väldigt känslig för sådant som smakar illa just nu.

Så mycket bättre...
  • Ela

Ok, det står som jag trodde att man inte ska blanda egen till barn. Och vi är jordens sämsta föräldrar för vi har ingen hemma. Har inte haft riktig kräksjuka här hemma på 1 ½ år och den vi hade då slängde vi när den gick ut.

Men jag tror inte att det är någon fara än som sagt. Vi får fortsätta att ge saft teskedsvis när hon är vaken.

Mycket märklig sjuka detta. R kräktes lördag kväll och på natten och har sedan haft diarréer som avtagit men kommit tillbaka igen. T hade ont i magen utan kräkningar eller något i söndags eftermiddag men har varit piggelin sedan dess till lunchtid idag då hon började kräkas. Och nu har jag magontet då (och känner mig orolig för att kräkningarna ska sätta igång om några dygn som det var för T). Vi har inte varit i närkontakt med någon sedan i fredags (tack och lov!) så antingen går det runt i familjen eller så är det en ovanligt lång inkubationstid?

Så mycket bättre...
  • Ela

Barba - Ja, det är lätt att vara efterklok och vi borde givetvis ha köpt vätskeersättning idag men de elaka täta kräkningarna kom först på kvällen och med R var det inte alls så här intensivt så we didn´t see it coming. Nåja, det stod på vårdguiden att det ofta är svårt att få i barn vätskeersättning så man ska ge det som funkar och saften får hon i alla fall i sig även om den inte får vara kvar så länge...

Ska försöka få lite sömn nu. Håll tummarna att allas magar - inklusive min - håller sig lugna inatt.

Så mycket bättre...
  • Ela

Åh, johlinn - du är verkligen en guldgruva med tips! T är ju tre år så då är det ju toppen att det finns vätskeersättning som smakar gott. Har gett maken order att handla det och chips (vilket T brukar gilla - hon är en salt böna).

Så mycket bättre...
  • Ela

Tack alla för era sympatier. Jag mår bättre idag men vågar ju inte ropa hej än och mat är fortfarande inte att tala om. R verkar också mycket bättre även om hon sover en del (men å andra sidan tyckte hon att det var morgon vid 3.30 imorse - dygnsrytmen är ju helt ur led) och hon har heller ingen aptit. Hon ber om macka, kräm etc men det blir bara en tugga sen är det bra. Nåja, storfavoriten Digestive har hon fått ner i alla fall. T stackarn var lite bättre imorse och lyckades dricka lite men sen blev det plötsligt för mycket och hon kräktes igen. Det är en blek och hålögd liten tjej jag har här hemma.

Så mycket bättre...
  • Ela

En treåring som plötsligt vaknar upp och sjunger för bebisen medan hon skrattar gott för att hon byter ut vissa av orden i "Prästens lilla kråka" till "prutt" är ljuv musik i mina öron. Ljuv musik I tell you!

Så mycket bättre...
  • Ela

Juni - Det har gått över förväntan med E idag faktiskt. Han har varit på gott humör och har producerat sina blöjor så han verkar få det han behöver. Men jag tror att det börjar fyllas på sämre nu så det är nog dags att börja försöka att peta i sig men bara tanken på mat får mig äcklad så det blir svårt.

Så mycket bättre...
  • Ela

Ja, ersättning funkar! Tycker jag. Men inte E uppenbarligen. Han har ju druckit det förr men nu vägrar han. Men jag har ätit lite mat och har gott hopp om att vi båda ska hålla oss ok.

R vägrar äta. Hon klagar på ont och berättar att det är magen, örat och munnen. Maken lyckades titta i munnen och såg att två kindtänder är på väg. Stackars barn. Det också!

Cissi - Vi tar inte i när det gäller skor utan tycker att funktion och bekvämlighet går före.

Så mycket bättre...
  • Ela

Med andra ord har S större storlek än min treåring (som drar 98 i kläder och 24 i skor nu), Marge. Och R som ju trots allt är en hel dag äldre än S är ju en liten pygmé med sin storlek 80 i kläder och hrm...minns inte riktigt...kanske 20 i skor. Och bläblä - tvåstavigt minsann! Det vanliga är nog ban eller nan för banan så det har han fått till bra!

Så mycket bättre...
  • Ela

Man får ändå försöka se positivt på tillvaron. Magsjukehelvetet hindrade oss från att åka och titta på ett hus som verkligen skulle passa oss som handen i handsken och budgivningen hittills ser ut att ha helt realistiska proportioner utifrån vår ekonomi. För vi vill ju fortfarande inte flytta egentligen. (en kompis har sagt att hon tror att vi blivit med hus innann detta år är slut. Vi tror inte det men vi får väl se om hon har rätt)

Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13