-
Har också några såna...johlinn skrev 2011-10-30 15:22:43 följande:Fiji - även det där att läsa samma bok om och om igen har en funktion för barnet. Igenkänningsfaktorn är viktig vid inlärning. Tyvärr höll jag på att säga, jag är hjärtligt trött på max bil nu Har läst den i snart tre år nu
-
Icka vad kul med Thailand, vart ska ni? Vi åker i februari till Phuket. Tips för resan: ha med favvoböcker, snacks (gärna pilliga som tar tid att äta som russin och cheerios i burkar), penna och papper, bil eller annan leksak och ev något paket med ny spännande leksak. Har ni ipad så är det ju toppen att ladda ner någon film eller klipp som kan tänkas gå hem hos en ettåring. Sen är det bara att passa på att gå lite i gången när tillfälle ges. Hoppas ni får trevliga grannar som gärna flirtar lite för det kan roa en ettåring en bra stund. Sugrör brukar ju vara kul en stund och annat som man kan få på planet.
Cissi vad kul med riktigt T&T! Smart av A att få be om att få se i påsen.
Assar vad tråkigt att G blev så rädd hos grannarna.
Fisken resan går säkert toppen nu när D är så stor. Går ju att kommunicera på ett helt annat sätt och han kan säkert sitta still betydligt bättre än något år sen. -
Moppen- det är precis som Pyttis säger att man bara får ha barnen på förskola den tid man jobbar eller går i skolan plus restiden. Så fort ena föräldern är hemma måste barnen också vara det. Man får inte ens handla på hemvägen men jag antar att alla förskolor är olika hårda på att hålla på reglerna.
Vår förskolefröken ringde precis och sa att eftersom N blir tre så får han inte vara på dagis den här veckan då det är lov. Vill vi ha honom där i 15 h så måste vi betala för hela månaden. Jag hoppas verkligen vi har allmän förskola nu då för fram tills nu har vi i alla fall fått betala... -
Men oj jag trodde det var lika hårt överallt om de ville kolla föräldrarna. Man borde flytta till stan!Ela skrev 2011-10-31 16:57:25 följande:Moppen - Jag tror att det är upp till varje kommun (eller förskola om den är privat) att bestämma. Har aldrig haft anledning att kolla upp det men jag tror att Stockholms stad - som verkar vara frikostigast i typ...världen - tillåter barn att vara på dagis under förälders semester.
-
Allmän förskola gäller från augusti det år barnet fyller tre tydligen och här i kommunen beslutar man i samråd med förskolan vilka tider som ska gälla. Men det är 15 h per vecka som gäller och då inte under skollov. Under sommaren blir det ju 10 veckor som barnet ska vara hemma.asap skrev 2011-10-31 19:54:03 följande:Fiji - Jag har ännu inte blivit klok på hur det där funkar. Vi betalar (reducerad) avgift och får välja själva om barnen går när det är lov och så. Den allmänna förskolan tror jag är 8-11 varje dag, och de tiderna vill vi inte ha. Då hade jag nog hellre valt att ha barnen hemma på heltid, ingen lust att ägna varje förmiddag åt lämning och hämtning - det är ju jobbigt nog att göra det tre dagar i veckan. Jag älskar måndagar och fredagar.
-
Blomster det är en faaas. N har alltid varit extremt mammig vad gäller läggning men det har alltid fungerat när jag inte är i närheten. Samma med allt annat som han varit mammig med- så länge det bara finns pappa att välja på så går det bra med honom också.
-
Om fsk har plats kan man få ha barnet fler timmar och betala. Så sa de till oss i alla fall.Mrs Firren skrev 2011-11-01 07:54:55 följande:
Mycket intressant! Jag mailade precis vår kommun för att höra vad som gäller hos oss. Vi kan fasiken inte ha D hemma på alla lov under terminerna. Funkar ju inte.
-
Så står det på vår hemsida också men sen har de lagt till att det är 15 h som gäller men det är upp till förskolan hur de lägger upp det. De flesta fsk i kommunen har 5 timmar 3 dagar i veckan. Vi ska få avgiftsfritt så länge man inte har N på loven, ska bara dubbelkolla så vi inte får en räkning.asap skrev 2011-11-01 09:10:45 följande:Vår förskola har heller inte pratat med oss om det här. 15 timmar har vi ju ändå, som föräldralediga. Och nu i somras hade barnen 10 veckors sommarlov iom att Elsa föddes i juni. Så vi är kanske puckade som ändå betalar? Fast å andra sidan är de ju där denna vecka tex.
Det enda jag vet om allmän förskola är att det står med på våra fakturor som "reducering allmän förskola" och vad jag läst på vår kommuns hemsida:"Allmän förskola
Alla barn bosatta i Sverige har från höstterminen det år de fyller tre år, rätt till avgiftsfri placering i allmän förskola. Allmän förskola följer skolans terminer, med samma lov och helgdagar under läsåret. Placering erbjuds dagligen måndag - fredag mellan kl 8.00 och 11.00."
Och eftersom det står 8-11 har jag inte brytt mig om att fråga mer om allmän förskola, för som sagt så vill jag inte ha de tiderna.
Allmän förskola börjar gälla aug det år barnet fyller tre så de har rätt att vara där under sommaren. Efter det är det däremot uppehåll under alla lov.
Man borde ju inte få ha dem 15h per vecka om man får vårdnadsbidraget eftersom det ska ges för att man inte har barnen på fsk. Men jag kan ju fått det om bakfoten som så mycket annat. -
Så var det ju! Tack Pyttis.Gladhannapanna skrev 2011-11-01 10:40:45 följande:Vårdnadsbidraget upphör när barnet fyller tre, man får inte ha dem på fsk om man har vårdnadsbidraget.
-
Mrs Fisk skönt att allt sett så bra ut.
Blomster vad tråkigt att datorn lagt av. Jag var utan dator i flera månader innan jag hade vett att googla och upptäckte att vi kunde få datorn fixad gratis. (Det var tydligen något problem med Mac det året vi köpte datorn så man fick delen utbytt gratis). Hoppas du hittar det du vill ha på Elgiganten. Känner igen det där med barn som är mer vild än tam, kul när de vill utforska.
Icka vilken lyx att familjen har hus där.
Sara det var aldrig något prat om lov och sånt när vi började inskolningen. Antar att vi fick betala första månaderna eftersom jag inte gick på föräldraledighet förrän P föddes. Misstänkter vi fick reducerat pris för september och sen gratis i oktober, men jag har ärligt talat inte tänkt på om vi fick räkning eller ej. Ns lärare ringde oss eftersom de helt glömt bort att säga till att N inte får gå på loven (eller han hade fått komma men då hade vi fått betala för hela månaden).