Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

johlinn skrev 2013-10-17 13:59:41 följande:
    alltså - jag tar på mig vanliga kläder först och SEN ullunderstället Likadant till barnet! Men det mjukaste som jag har till E skulle nog omöjligen kunna klia - det är sån bebisull som PW beskriver. 

Jag är inte superkänslig för ullkli, men att ha det på hela kroppen vore olidligt
    Det skulle nog inte fungera det heller för jag får panik när kläder korvar sig så lager på lager fungerar bara med typ linne under en vanlig tröja. Jag får köra termobyxor helt enkelt.
  • Resande

Jag har för mig mina haft reaktioner runt 18 mån där man tänker att tvåårstrotset kom tidigt. Men det varade inte så länge och var inte lika intensiv som den vid 2. De blir mer ilskna och klängiga.

• Resande

Sweetie heeeej! N har faktiskt inte klagat på växtvärk. Har hört om att få det i ben men aldrig rygg. om det gör mycket ont och ofta så kanske det kan vara bra med läkarbesök.Kolla upp så det inte är brist på något. Kram

• Resande

Nu har vi en familjevåningssäng, den nedersta sängen är 120 och övre 90. Toppen för då kan barnen nattas i samma säng sen lägger sig N där uppe. Det går att ligga tre ihop utan problem. Perfekt när något barn är närhetstörstande för de behöver inte komma in till oss, vi går till dem. Fast du kanske menade annat? När vi bytte från spjälsäng gick vi till vanlig 90 säng men jag önskade alltid lite bredare eftersom det var lite smalt för helnatt bredvid varandra.

• Resande

Sweetie vad jobbigt. Vi har kört hårt med läggning varannan kväll (innan S) eftersom N alltid vill jag lägger. Tror det mest blivit en fix ide för även nu när pappa lagt nästan varje natt i sex månader så vill han att jag gör det. P är tvärtom och vill allt ska vara samma så skulle jag försöka lägga nu skulle han nog protestera. På natten blir han hysterisk även när maken kommer in så det blir en kamp varje gång. Han skriker alltid pappa bort men skulle man råka gå ut så blir han hysterisk för det. Jag tror en del barn väljer en förälder en längre period och kanske också till vissa saker. Pappa kanske är den som man helst vill lägger medan mamma är den som man vill gå till lekparken med, eller bada med eller bli ompysslad av när man är sjuk. Man borde inte ta det personligt men det är klart det gör ont. Kan det hjälpa med tydlighet- ikväll lägger jag, imorgon lägger mamma och sen inte ge efter för bråk? Båda föräldrarna får vara tydliga med att båda kan lägga (men att det är ok att känna att man hellre vill ha den andre). Maken är också ledsen att N helst väljer mig och har varit trött på att lägga eftersom det inte varit mysigt utan bråk tills N stupade av ren utmattning. Väldigt jobbigt men jag vet inte hur man ska bryta det. Är det tjafs även när det bara är ni två hemma? Han är säkert mest utåtagerande med dig för att han känner att du finns där oavsett. Svårt att inte bli ledsen och bara se det som komplimang. Har inga vettiga tips tyvärr.

• Resande

Sweetie men han älskar dig så klart men han verkar vara av typen som än så länge rangordnar väldigt tydligt. Tror ni bara ska fortsätta på samma linje där ni delar, pappa tar lite extra tråk, ni är tydliga med att ni båda älskar lika mycket och förklarar att det går att älska flera samtidigt. Stor kram

• Resande

Jemema vi använder typ allt som Galia nämnt. Försöker undvika ta precis innan vi går ut och ta på rejält av någon kräm på kvällen. Missar vi ett par dagar så skriker barnen av smärta oavsett vilken kräm vi väljer. Det är kinder, haka och runt munnen (och händer för N) som de har eksem, ingen annanstans än. Oftast är det nog ceridal.

• Resande

Chiqita hur har det gått med sömnen?

Här har N äntligen lärt sig cykla! Så stolt och glad. Han har inte velat öva innan och då lär man sig ju inte heller.

• Resande

Firren sparkcykel, duplo, pussel (han gör 50 borsta utan problem), pärlplattor för stora pärlor, bilar, utklädnad, små gubbar och djur (gärna såna man kan ha i badet också), bilar, storebrors legogubbar, play doh, mat (trä eller tygmaten från Ikea) mm

• Resande

Firren vi började helt naket första tiden för N gjorde alltid i kalsongerna annars. Var han naken så blev det på toa. P har vi inte orkat låta gå blöjfri. Får väl kanske ta itu med det i sommar..

Kul med pratande barn och deras härliga tankar. P är mycket mer verbal än N var men har problem med flera ljud/bokstäver. Inget jag oroar mig för än. Annars är det mycket "mamma, du är ingen bajskorv" eller tvärtom när han är arg på mig.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13