Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Cilla känner igen det där med att sjuka barn sen nyår. Hoppas verkligen att det ska vara slut med sjukdomar snart för man blir knas snart ju. Det är inte lätt att få i barn medicin men vi brukar säga åt N att det måste tas även om det smakar blä och sen försöker vi snabbt ge något gott att dricka efteråt. Nu senast fick vi ge medicin i en spruta och varva med god dryck i en annan. Men vi fick bråka minst 10 min innan han gick med på det och det var under skrik och gråt. Det var inte kul att behöva ge två gånger om dagen då. Hoppas verkligen G inte blir sjuk och att alla i familjen blir friska NUUUUUUUUU. 

För min del kan jag se 1 fördel med alla dessa sjukdomar (antar det är pga magsjuka två ggr på mindre än en månad när man dessutom helammar) och det är att jag kommer i alla mina gamla kläder trots att jag inte kunnat träna på månader. Även såna som inte passat sen 2005. Visst har jag en sån där "snygg" valk (heter det så, bilringen?) runt midjan men jag kan knäppa jeans som jag köpte när jag vägde som minst efter diverse sjukdomar 2005.  

• Resande

Cilla det är ju för j-t att man inte blir lyssnad på när man söker hjälp! Det är ju vi föräldrar som känner våra barn bäst och det är så himla tröttsamt att man ska behöva slåss med näbbar och klor för att hitta någon som lyssnar. Morrrrrrrrrr!!! För övrigt så har jag alltid ringt 1177 när jag haft frågor och hittills har vi blivit bra bemötta... Å andra sidan åker jag in till närakuten när jag ser att det är riktigt illa för då är det ingen idé att ringa.

Kasperina vad jobbigt med olika vikarier, som dessutom inte har vett att rycka in och hjälpa barnet att acceptera läget. Hoppas det stabiliseras snart så de stackars barnen inte behöver känna sig otrygga med nya människor.

Blä för kryp av alla dess slag. Bryr mig inte om de bor ute i skogen eller så men jag hatar fästingar, löss, maskar och t.o.m bladlöss och annat elände. Ryser och mår dåligt bara jag tänker på diverse kryp! Hatar t.o.m att plantera krukväxter för jag tycker att alla rötter ser ut som äckliga maskar. Skäms 

• Resande

Cilla usch vad jobbigt. :( Bra ändå att G äntligen blir kollad ordentligt även om man så klart önskar att ni bara fick vara friska och krya hemma. Hoppas han inte behöver vara inne länge utan att ni får åka hem allesammans. Kram!

• Resande

Jag håller med Johlinn och somnat... Härligt!

Blomster tråkigt med jobbet. Men grattis till 100 kr extra.  

Cilla hur går det för er? 

• Resande

Vi har alltid kört med "man-får-inte-slå" och sen försöka distrahera med något. När inte det fungerade sa jag att jag inte vill leka om han slåss. Det var en övergående period som tyvärr återvände... Nu vid 3 årsåldern har N börjat slåss väldigt mycket och ofta när han blir arg. Vi har sagt att man inte får slå på andra men däremot går det bra att slå på säcken, soffan osv. Oftast vill han ju bara ha en reaktion så jag brukar stoppa honom när han är på väg att slå och tjatar vidare om att inte slå. Funkar tydligen så där men men skam den som ger sig. Det nya är att sticka ut tungan och blåsa så det flyger ut saliv över hela huset. Inte så kul när N är vrålförkyld eller har magsjuka men antar att orden inte räcker till och när man inte får slåss så spottar och fräser man istället.  

• Resande

Cilla skönt med dagisplats på samma dagis!

Alla som känner mig vet att det är säkrast att ge mig mat eftersom jag blir ett monster annars. Noah verkar ta efter mig och vi två tillsammans med för lite mat i kroppen är ingen rolig upplevelse. Helt knas att man inte ser till att gästerna har tillräckligt med näring i kroppen även om jag själv överlever på lite kaffe och luft!  

• Resande
    Gabi kan du inte ge bitar av mat- typ stavar av kokta morötter, gurka, kokta broccoli- och blomkålsbuketter, köttbullar, ägg, avokado (kanske är för kladdigt) osv samtidigt som du slevar in lite kladdigt? Skulle hon inte få i sig tillräckligt så lär hon väl börja gnälla av hunger så småningom. Du kan ju alltid prova att ge lite macka eller frukt eller liknande till efterrätt för att fylla upp det sista. Vet inte om du torkar mycket under måltid men jag har läst att man ska låta barnen vara under måltiden eftersom man annars förstör upplevelsen med ständigt avtorkande. Hon kanske lär sig uppskatta klet om hon får exprimentera ett tag? Eller så är hon som jag som avskyr kladd! Det är verkligen apsvårt att låta P äta som han vill och inte rengöra när det är mat över hela bordet, barnet, golvet och allt annat i närheten.  

Jemema man måste ju inte ge fullkornsvälling, om hon reagerar. Vi körde med 6-mån varianten till N tills han slutade dricka förra året. Jag hörde också att många barn inte klarar fullkorn förrän vid 4-5 års ålder så vi valde bort det i välling och tänkte han får tillräckligt från bröd och annan mat. 
  • Resande
    Jemema det var påhittigt med torn! En liten konstnär ni har där kanske.

Hanna vad kul med så positiva kommentarer om dottern. Vi har också härdsmälta här så det är nog inte helt ovanligt med treåringarna. Jobbigt som tusan även om man vet att det är fler som har det så...

Cilla jobbigt med allt matstrul. Tycker ni gör helt rätt i att strunta i bestick och bara mata draken bäst det går. Förstår inte riktigt det här med att vuxna inte äter med händerna.. Drömmer Tungan ute

Blomster kul med barn som står och skriker på toa när man borstar tänderna. Jag brukar också tänka att jag borstar senare och sen blir det så där dumt.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13