Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

För oss tog det ett bra tag att bli torr om kläder var på, naken var det inga problem att både kissa och bajsa på toa eller potta. nattblöja tog vi bort bara någon månad sen så inland händer det olyckor. Kan man göra som på dagis och "tvinga" barnen att gå regelbundet? Kanske ta ut potta så man kan kissa ute och inte behöver gå ända in om det är vad som är jobbigt?

• Resande

Somnat vi hade också någon vecka med rädd kille men för oss funkade det att sitta utanför och lämna dörren på glänt. Annars gör vi precis som ni. (Saga, prat sen somna själv). Nu har pojkarna börjat dela rum så det är lite värre med läggningarna för minstingen är närhetstörstande och accepterar inte längre ett god natt och sen somna i mörkt rum. Vi sitter en stund på stol inne i rummet och sen utanför, när det går.

• Resande

Vad olika alla barn kan vara. Våra funkar också att läsa för tillsammans och för det mesta måste minstingen prata en hel del och gråta en liten skvätt oavsett om vi är där eller inte. Nu för tiden funkar det att vi sitter på en stol i rummet först och efter en stund förflyttar oss ut i hallen med dörren öppen. Vissa dagar skriker han efter oss och vägrar somna och då får vi ställa oss i dörröppningen och säga det är sov dags och godnatt. 

Man får helt enkelt hitta det som fungerar för varje familj.
    Kasperina för oss funkade det rätt tidigt att ha med P på en kort bok (men han måste ha varit över året i alla fall tror jag) och sen fick han gå och lägga sig i sin spjälsäng i sitt rum. Därefter gick vi in till N och fortsatte med en lite längre bok. Nu när de delar rum och P är närmare två så klarar han av både sin korta och Ns lite längre saga. För det mesta men visst är det mycket sparkar och störningar fortf.

• Resande

Firren härligt!

Kasperina vad härligt att komma iväg. Du hinner umgås en hel del och ändå få sova. Vad skönt att exet tar båda. Du kommer känna dig så utvilad efter hela 6 timmars sömn i ett sträck!  

• Resande
    Stramalj skrev 2013-09-11 19:17:12 följande:
    Ja, eller så sover du i tio timmar och är zombie i alla fall ... 
    Grymt ex!

Firren - om det hade hänt i någon familj så låter det ju helt fantastiskt!

Mosing - tufft med rockringar ...

Det är väl väldigt stor chans att när man väl får sova så blir man tröttare än någonsin. Men skönt ändå.
  • Resande

Vi har också varma barn, det verkar ha drabbat minstingen också. Känner mig lite dum som har en supertunn fleeceoverall (som egentligen är en pyjamas ) på honom över de vanliga kläderna när man ser alla andra nyfödingar som har tjocka overaller redan. Jag har testat med varmare variant men då är ungen blöt av svett efter en kort stund. Kan verkligen vara olika! 

Gabi det brukar finnas vantar med dragkedja på sidan i sportbutiker och tror även jag sett på HM, Lindex och de vanliga affärerna.

PW nog av shopping kanske.  

• Resande
    Piggley Wink skrev 2013-10-17 13:48:47 följande:
    Firren: Jag älskar sån där finull som finns i underställ och som bodys åt bebisar! Jag har merionull som mer känns som fleece fast naturligt *helt glasklart va?*
    Jag har också sånt, svindyrt men tycker det också kliar. Överkänslig jag Tungan ute
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13