Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Juni gud vad dåligt!! Har man en tid 9.15 ska man väl inte behöva sitta till 11?! Jösses vad dåligt.

• Resande

Norrland- ge pulka nu tycker jag. Kommer snön om några veckor så behöver hon inte vänta till mellandagarna innan hon får leka i snön. Duplo, tågbana, pussel, kritor/färg/målarbok, köksredskap, bilar, badleksaker, böcker är sånt som N älskat att leka med.

• Resande

Somna kan ni inte klättra? Det var kanonroligt t.o.m för en höjdrädd. Vi delades upp i lag, fick lite olika uppgifter och skulle klättra upp på olika höjder på väggarna. Jätte roligt trots att jag är så höjdrädd att jag skakade i timmar efteråt (trots att jag höll mig till de lägre nivåerna). Vi var på Telefonplan men det finns ju på andra ställen också.

• Resande
    Älgen- vad skönt att ni inte heller stressar med att N ska bli blöjfri. Vår N går på pottan eller toan om han är naken men så fort blöjan eller kallingarna är på så gör han sina behov i dem. Han är extremt medveten om sin kropp och ber oss gå undan när han ska bajsa (mamma gå bort, jag ska bajsa) men vägrar att göra det på pottan. Han VILL ha blöja så vi orkar inte tjafsa om det än. Han blir nog redo så småningom han också.

Vinkar till alla! 
  • Resande
    cilla67 skrev 2011-10-26 10:34:11 följande:
    Snart tre år... det finns det ju några stycken här inne, eller hur? Är era barn trotsiga, oförutsägbara, illgastande små monster som ligger på golvet och vrålar? Ja, inte jämt men då och då? Är detta den välkända trotsåldern eller är det vi som har gjort fel nånstans? Det finns stunder här när vi undrar om man inte verkligen kan sätta ut barn på Blocket. (Nej, Somna, jag vet att du har första-tjing!)
    Yes, dvs inte att ni gjort fel utan att andra nästan treåringar också reagerar så!! Det händer rätt ofta. Ibland är det en uppenbar anledning som att mamma stängde av tv:n eller tryckte på hissknappen istället för att låta N göra det... Andra gånger är det bara anfall som kommer ur tomma intet. Det hela förvärras så klart vid trötthet och hunger. Sen är det några fantastiska dagar där allt flyter på och ungen är så gó och glad så man kan tänka sig några till.  
  • Resande

Assar- kan tänka mig vilket trauma om man spolar åt sitt barn.

Cissi- jobbigt när de situationerna inträffar när man är själv och alla dessutom behöver mat... 

• Resande

Quermit- vad kul att se dig! Hoppas ni får BB väldigt snart.

Sara- tänk att jag faktiskt kunde svaret tack vare tidigare såna bra inlägg från dig! Annars är jag totalt lost vad gäller fp.  

• Resande

Sara igen- jag skulle alltså aldrig våga mig på att ge något svar på en fp-fråga men blev så  glad att jag gissade rätt och att jag lärt mig så mycket av dig.

• Resande
    Blomster- lät som en riktigt tuff hemresa! Jag hade också en sån resa med N en gång och det fick mig lite avskäckt av tågresor. Så underbart när man väl är hemma igen. Vad bra att ni fått förskoleplats och att det löst sig med ledighet/föräldradagar. Fast jag hoppas du ska få ett riktigt toppjobb inom en väldigt snar framtid så du kan spara fl dagarna till senare. Så himla tråkigt att vi inte kunde träffa er. Hoppas W kryar på sig snabbt! Visst är det fascinerande hur god aptit de kan ha även vid hög temperatur, en annan hade varit totalt utslagen.

Johlinn- kul med språksprång! Vad bra tips om att fortsätta läsa "för enkla" böcker. N älskar att läsa i de enkla bilderböckerna och jag har försökt lägga undan dem eftersom de känns lite för basic. Bra att veta att det faktiskt kan vara bra för dem att få öva på böcker som de redan kan. Hoppas E kryar på sig och kan gå till fsk i veckan igen.

Hinner inte skriva så mycket mer så jag får vinka till resten av gänget!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13