Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Mrs Fisk så härligt att läsa om ert fantastiska dagis. Låter som ett toppenställe och jag hoppas ni tycker det är lika bra idag.

För oss gick det helt ok igen. Tyvärr är det lite rörigt just nu vilket även N:s fröken påpekat. Det är lite olyckligt att de har flera av de "gamla" barnen som återvänder de här dagarna och eftersom de varit lediga så länge är de lite otrygga och vill gärna vara med/på N:s inskolningsfröken. De är tre heltidare men har delat upp barnen mellan sig så alla barnen har en fröken som är extra mycket deras. (De barn som varit där sen semestern får vara ute och leka under inskolningen men de som precis återvänder måste vara inne en dag). N får inte speciellt mycket uppmärksamhet eller tid av fröken. De två andra barnen som skolas in lämnades själva en stund (mammorna satt i fikarummet) men pga alldeles för mycket egentid (pojken bara satt där på mattan hur länge som helst utan att fröken var nära och ingen som aktiverade eller såg honom) så började han gråta efter mamma. Jag ville inte lägga mig i och börja leka med honom för hela poängen är ju att jag ska hålla mig undan och försöka få N att tycka jag är tråkig och vilja vara med fröken och de andra barnen... När mamman varit tillbaka en stund och fröken börjat leka med honom och de andra barnen igen så kunde mamman återvända till fikarummet.

Imorgon ska jag lämna N en liten stund. Han kommer förmodligen gråta en skvätt men jag hoppas det ändå ska gå ok och att han inte ska bli för orolig. Det går nog bra om han hittar något kul att leka med och ingen av de andra barnen försöker ta leksakerna från honom, det har han lite svårt att hantera just nu... Det tuffaste blir nog att JAG måste bita ihop och inte se ledsen ut när jag går. Så himla hormonell som jag är just nu är det svårt att inte gråta för allt.  

• Resande

Johlinn låter som likadan reaktion som jag haft efter dagis de senaste dagarna, bara det att vi inte har rullstol utan bilbarnstol som jag får tvinga ner barnet i. Jobbigt när inget fungerar och han bara gallskriker. Förhoppningsvis har han fått ur sig mycket frustration och känsor idag så går allt smidigt nu framöver. Kram! 

Barba det är inte konstigt om man får lite bakslag vad gäller pottan. Det är ju en stor omställning att börja dagis på nytt, ha fröken som slutar och hitta alla nya rutiner. Ge det lite tid så ska ni se att hon helt plötsligt är totalt redo. Gulligt att fråga om de skulle öppna chokladen och sen avslöja vad som var i det andra.

Ang förskolan ja... Det går väl sisådär. Igår skrek han som besatt och klängde sig fast vid mig när jag skulle gå. Han hade tydligen lugnat sig hyfsat fort men sen börjat gråta ett par gånger. Efter en timma hämtade de mig för då hade han varit riktigt otröstlig mer än tio minuter. Idag skrek han som en tok redan innan vi skulle åka "inte dagis". Jag förklarade att jag inte skulle vara med men han skulle bara leka en stund och sen kommer jag. Han verkar livrädd för att vi ska lämna honom just nu så jag får förklara att vi inte vill vara utan honom. Han hade gråtit betydligt längre vid lämnandet men personalen valde att hålla de andra barnen inne för att distrahera lite mer (stackars övriga barn som ville uuuuut) så han lugnade sig så småningom. Han hade suttit med vid samling och hade bara varit lite ledsen ett par gånger men de lyckades lugna rätt fort. Sen vägrade han hjälpa fröken med dukningen inför lunch, men när hon lovade att han skulle äta lunch hemma med mig så hjälpte han gärna till. De valde att hämta mig när han var på topp för att vi skulle lämna när han var på gott humör. Sen ville han inte lämna gården så vi lekte där ute i över 30 min. Får hoppas det går ändå bättre imorgon och att han är ok med att äta lunch där (jag ska vara med första gången). Oj vad mycket ego det blev, sorry! 

• Resande

Lycklig det kan ju inte annat än bli bättre för våra killar... Hoppas det inte tar för lång tid bara.

• Resande
    Sara oh vad skönt att läsa att det går bra med omskolning! Vilken lättnad. Tycker det verkar gå kanon för alla utom oss som har en extremt känslig liten kille. Han inget om det där med bandet i munnen men hoppas någon annan kan svara.

Blomster välkommen! Du fick ju barn precis så hur kan hon vara ett snart?! Stå i badet och allt.

Total ego- det gick kanon bra på dagis idag!! Han var lite ledsen vid lämnandet men hade lugnat sig snabbt. Suttit med vid samling med alla 20 barnen och sen följde han med en av de andra fröknarna ut på lek. N älskar att vara där ute så jag tror det var ett smart drag. De tänkte ha med mig vid lunchen men jag bad dem köra utan mig och hämta om det skulle behövas. Det behövdes inte och han hade t.o.m tagit en extra portion. Dessutom hade fröken fått byta blöja på honom utan problem. Han var beredd på att gå och lägga sig med alla andra men vi sa att det får vänta till måndag för det är bättre att låta honom åka hem när allt är på topp. Så glad! N snorar lite så håll tummarna för att han inte ska bli superförkyld under helgen så att vi måste hålla honom hemma nästa vecka...

Tack alla för ert stöd, kram! 
  • Resande

Bra tips Pyttis! Sen märker jag på N att när han väl är trött så ska man undvika val, då går han i totallås. Bättre att bara bestämma åt honom och vara konsekvent.. Vissa dagar tror jag han måste ha hysteriskt anfall för att få utlopp för känslor. De värsta dagarna har jag låst in mig i tvättstugan och slått eller stampat ur lite ilska (mjuk tvättkorg var bra, hård plasthink gick i miljoner bitar)och frustration för att orka vara vuxen med N...

• Resande

Kan man ha mer envis unge? Han har skrikit i 35 min för att han tyckte jag skulle plocka upp nappen från golvet och stoppa den i hans mun. Jag vägrar och då slutar han inte heller gråta. Enda anledningen han slutade var att farfar kom över för att ta med honom till lekplatsen en stund. Tack och lov för vänlig familj!!

• Resande

Jag orkar inte heller skriva så mycket längre. Klagar ju mest av dig som du märkt om du tjuvläst. Kul ändå att läsa så man har lite koll på hur det är med alla andra.

• Resande
    Tjet skrev 2011-08-24 20:51:57 följande:
    Fiji - jag tycker nog att du är rätt aktiv! Och inte tycker jag att du klagar heller. Förresten, de gånger du gör det så har du ju verkligen fog för det!! Så det så!
    Gulle dig!

Ela Vår superhemliga FB vägrare! 
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13