Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Limefrukt skrev 2011-03-07 14:09:12 följande:
    Måste bara fråga en sak:
    A har nu länge varit inne i fasen "släng all mat, tallrik, bestick och mugg på golvet".
    Oftast är det när hon inte är sugen på just den maten eller när hon tycker att hon är mätt eller när hon hellre vill leka.
    Vad gör man då?
    Idag provade jag med att erbjuda frukosten en och två gånger till. Sen lyfte jag ner henne och satte henne i sitt rum och gav henne några böcker. Hon gnällde lite när jag gick tillbaks till köket, men sen satt hon och läste!
    Jag erbjöd inget mer att äta innan vi gick till dagis, men hon måste ju varit jättehungrig?
    Det är jättestressande att sitta och äta tillsammans med henne, för rätt som det är så kastar hon allt på golvet och ibland skrattar hon och väntar på våra reaktioner. Men frågan är: HUR ska man reagera för att hon inte ska göra om det? Vi säger åt henne att det är fel och ser arga ut, men hon bara skrattar och gör om det igen och igen och igen. Hur länge varar den här fasen tro? Drömmer
    Den här fasen varade i ca 1,5 år hos oss och även om det är bättre nu är det fortfarande inte helt borta. Vi har kört olika strategier och ingen har väl egentligen fungerat utan det har blivit många gånger vi blivit riktigt arga/frustrerade/ledsna på vårt barn...  Och en eller annan av våra tallrikar/muggar/glas som åkt i golvet av bara farten för att han varit så våldsam i o skjuta undan, kasta bort sina tallrikar, glas eller bestick. Så jag har inga bra råd egentligen... Skrika fungerade iaf inte. Det som fungerade bäst var att  ta bort honom och säga att det inte blir någon mer mat när man kastar saker. Då accepterar han det ibland, börjar gråta och blir arg ibland, vill äta igen om fem minuter ibland... E. är underviktig men ibland har han fått gå till dagis utan frukost Det är inget o göra, det skär i hjärtat, men jag kan 1. inte tvinga i honom mat han inte vill äta och 2. inte låta honom få uppföra sig hur som helst. Frukostarna blev bättre när jag erbjöd något som snabbt höjer blodsockret. Nu får han 1 glas mjölk direkt, förut var det russin. Då vet jag att han iaf har fått i sig NÅNTING även om det inte räcker så långt kanske. För det händer fortfarande att ca 1 dl mjölk är allt han ätit på morgonen...
  • johlinn
    Piggley Wink skrev 2011-03-07 17:17:24 följande:
    Johlinn: Det gör inte ont över matstrupen, det slutar längre ner nu kom iaf maken hem och kunde ta över barnansvaret.
    Fast jag har inte heller ont över matstrupen. Det är svårt o förklara, men det sitter precis vid magmunnen, en krampande, svidande, STARK smärta Skönt o slippa ta huvudansvaret för barnet iaf, hoppas du mår bättre snart!
  • johlinn

Skönt att du är bättre juni!!!

Ela - ja, vissa dagar önskar man att man kunde ta en liten paus från föräldraskapet...

• johlinn

Semlor är det perfekta bakverket. Jag har ätit två!

Heder åt min manliga kollega som fick frågan: "ska du vara föräldraledig" och han svarade: "vad är det för fråga? Klart jag ska!" Det förgyllde min kvinnodagy iaf.

• johlinn

Vi är ganska vana att behöva tvinga E.till sånt han inte vill. Alvedon och vätskeersättning när han behöver extra vätska ges med spruta och tvång vid behov. Ibland accepterar han det och suger i sig, men ibland skriker och fäktas och spottar han... Då får han i sig iaf en del, det går inte o spotta ut hela dosen utan lite sväljs... För oss fungerar suppar oftast, men ibland vill jag inte ta av pyjamasen, ta av blöjan och ge suppen utan då ger vi flytande alvedon. Vilket som sagt går bra ibland, annars vore det värt jobbet o klä av barnet

• johlinn

Marge - usch för o va sjuk! Var rätt eländig själv när jag var sjuk för några veckor sen, det var nästan skönt på ett sätt eftersom det bara var o ligga som gällde, jag orkade inget annat. SKÖNT att du fick sova inatt, låter som att du verkligen behövde det!! Hoppas att du får bra svar angående astmamedicineringen och att ni blir friskare istället för sjukare

Har bytt sjukgymnast till E. och känner mig sååå lugn i hela kroppen. Det känns så bra att stå upp för mig själv och säga ifrån när jag inte är nöjd. Är nöjd med hennes kompetens, men inte hennes sätt att kommunicera med mig och E. Det kommer bli så bra nu hoppas jag

• johlinn

Idag hade vi en bra växelverkan jag och sambon. E. somnade i vagnen på vägen hem och sov i en timme. när han vaknade gallskrek han mer eller mindre oavbrutet i 45 minuter... Fruktansvärt irriterande och jobbigt när man kramas och erbjuder saker men ALLT är bara fel... Sambon kommer hem och har glömt köpa räkor - han frågar om jag vill komma ut en stund och handla räkor. Så jag får en promenad i skymningen där jag går på frasig is och hjälper våren, och bestämmer mig för o köpa en överraskningsflaska mosserande vin till sambon. Som såklart blir jätteglad HÄRLIGT när man kan ge och få och ge och få (tänk Joey i vänner och hans bröllopstal)

• johlinn

Ela - jag tror det var juli 2008 som barnet ska vara fött efter. E. är född i juni 2008. Jag är inte bitter...

Skrutt har varit hos kardiologen och trots gallskrikande unge kunde man se att det såg bra ut... Ny tid om två år. Hålet i hjärtat kunde han inte se ( på den korta tid han fick på sig och med krånglande gallskrikande unge) och något blåsljud kunde han inte heller höra. Den klaff som är lite för smal verkar växa som resten av hjärtat. Ny kallelse om två år och så har skruttungen gått upp 300 gram på 2 veckor efter att vi höjt hormondosen Yeay!

• johlinn

Tack för alla glada grattis! E. får choklad om kvällarna, det är nog det som gör susen i kombination med hormonerna. Han äter massor nu, vill gärna äta varje halvtimme hemma... Han har fått hormonsprutor i ca 1,5 år, men för 2 veckor sen höjde vi dosen och det märks!

Cissi - jepp, hormoner is da shit!

Ela - ja, absolut, det är det roligaste stället att snubbla på - jag funderade på om det var läge o be E. stanna kvar inne i magen lite längre, men jag kom fram till att jag inte ville ha pengarna så gärna

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13