30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Limefrukt skrev 2011-03-07 14:09:12 följande:
Måste bara fråga en sak:
A har nu länge varit inne i fasen "släng all mat, tallrik, bestick och mugg på golvet".
Oftast är det när hon inte är sugen på just den maten eller när hon tycker att hon är mätt eller när hon hellre vill leka.
Vad gör man då?
Idag provade jag med att erbjuda frukosten en och två gånger till. Sen lyfte jag ner henne och satte henne i sitt rum och gav henne några böcker. Hon gnällde lite när jag gick tillbaks till köket, men sen satt hon och läste!
Jag erbjöd inget mer att äta innan vi gick till dagis, men hon måste ju varit jättehungrig?
Det är jättestressande att sitta och äta tillsammans med henne, för rätt som det är så kastar hon allt på golvet och ibland skrattar hon och väntar på våra reaktioner. Men frågan är: HUR ska man reagera för att hon inte ska göra om det? Vi säger åt henne att det är fel och ser arga ut, men hon bara skrattar och gör om det igen och igen och igen. Hur länge varar den här fasen tro?

Den här fasen varade i ca 1,5 år hos oss och även om det är bättre nu är det fortfarande inte helt borta. Vi har kört olika strategier och ingen har väl egentligen fungerat utan det har blivit många gånger vi blivit riktigt arga/frustrerade/ledsna på vårt barn... Och en eller annan av våra tallrikar/muggar/glas som åkt i golvet av bara farten för att han varit så våldsam i o skjuta undan, kasta bort sina tallrikar, glas eller bestick. Så jag har inga bra råd egentligen... Skrika fungerade iaf inte. Det som fungerade bäst var att ta bort honom och säga att det inte blir någon mer mat när man kastar saker. Då accepterar han det ibland, börjar gråta och blir arg ibland, vill äta igen om fem minuter ibland... E. är underviktig men ibland har han fått gå till dagis utan frukost

Det är inget o göra, det skär i hjärtat, men jag kan 1. inte tvinga i honom mat han inte vill äta och 2. inte låta honom få uppföra sig hur som helst. Frukostarna blev bättre när jag erbjöd något som snabbt höjer blodsockret. Nu får han 1 glas mjölk direkt, förut var det russin. Då vet jag att han iaf har fått i sig NÅNTING även om det inte räcker så långt kanske. För det händer fortfarande att ca 1 dl mjölk är allt han ätit på morgonen...