30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Pysslig - Ja tack, jag kommer
Det går magsjuka på E:s dagis också, men han får vara där iaf. Har inte riktigt råd att vara hemma med honom "för säkerhets skull". Går det så går det, så resonerar vi
Pysslig - Ja tack, jag kommer
Det går magsjuka på E:s dagis också, men han får vara där iaf. Har inte riktigt råd att vara hemma med honom "för säkerhets skull". Går det så går det, så resonerar vi
Läkare saknar vi icke
Skönt Anna att ha den möjligheten. Stackars K dock Inhandla pysselmaterial - det brukar jag göra när vi varit hemma "för länge" tillsammans. Ex playdohlera, kritor, pussel, kritor - vad som kan passa unge herrn! Det plus en stunds utevistelse (inte så lockande idag?
) eller utflykt till vartsomhelst egentligen, även stormarknader går hem, gör att man får dagen o gå lite lättare har jag tyckt.
Magsjuka har vi här... Kräktes fontäner igår och har fortsatt under morgonen, trots små små portioner av mjuka saker... Så han är inte särskilt pigg och sambon och jag går o känner efter och oroar oss för o bli sjuka själva. Känns som att det bara är en tidsfråga.
Hej sötnosar!
Aigee - fy vilken händelserik dag, på ett inte alls positivt sätt Jag hoppas ni slipper fler sådana!
Ela-Kate-mfl- Vi trivs bra i förorten. Vi är visserligen lägenhetsmänniskor och skulle i dagsläget inte kunna tänka oss hus, men innerstan - näh, hellre ett rum till härute hela 10 minuter från centralen med tre sätt att ta sig in till stan kommunalt (buss, pendeltåg, tunnelbana). Sen är det visst cykelavstånd in till stan har jag hört
E. visade sig inte ha kräksjuka/maginfluensa - möjligen vanlig influensa. Han var riktigt dålig på söndagen, bara satt, låg, sov, ville knappt dricka så vi tvångsvätskade upp honom (inte lika roligt ord som attackhångel) med vätskeersättning i spruta. Inte populärt. I morse var det en annan unge, visserligen febrig, men pigg. Och glad. Och busig
Läskigt med så halt väglag sara!!
Här har unge herrn piggat på sig bra. Får hoppas att det håller i sig, för i morgon är det bassängträning, vore synd o missa det!
Kate - GRATTIS mysbrallan på den stora dagen! Hoppas du sover sött vid det här laget!
kan också vara bollarna
Lycklig - du kanske är trött på mina råd, du kan ignorera dem om du vill!
1. Du är inte en dålig mamma som skriker åt ditt barn. Jag gjorde det senast idag. Jag ville nästan slå honom, men där finns en spärr tack och lov - men jag blir bara sååååååååå arg på honom ibland. Han vet exakt vad han ska göra för o provocera mig. Idag har han upprepade gånger slagit på tv-skärmen. Med händerna och med olika leksaker. Samt bitit på soffbordet. Samt kastat mat, kastat skedar, kastat tallrikar, vält en mugg med vatten. Så någon lugn och fin dag har vi inte haft tillsammans. Men å andra sidan välte han bara en mugg med vatten idag, i måndags var det tre, före klockan 12...
Jag tycker inte att du ska distrahera med leksaker eller film. Det fungerar inte i längden och verkar inte fungera så bra nu heller för er. Det är jobbigt för er att komma på nya saker att distrahera med och E. äter ändå inte särskilt mycket då han blir distraherad.. Ditt ansvar som mamma är att erbjuda mat. E.s ansvar är att äta så mycket han känner att han behöver och vill. Jag skulle inte rekommendera att erbjuda yoghurt om han ratar middagen. Då brukar det bli att barnet försöker med det igen. "Det fungerade ju förra gången, kanske om jag skriker högre?" Det känns tokgrymt att inte ge ett hungrigt barn det han vill ha. Men du har ju erbjudit mat. Och du kommer erbjuda honom mat igen. Ge honom yoghurt som mellanmål efter någon timme istället för direkt efter middagen. Då kanske det är så att han äter sig mätt på mellanmålen, men ni slipper kampen vid middagarna. Erbjud middag - och låt E. välja om han vill äta eller inte. Våran tunnis-E. brukar få i princip vad han vill de dagar han är sjuk. Men sen är det några helvetesdagar då han försöker få kaka istället för mat, totalvägrar o äta om han inte är jättehungrig. Men det går över. Varje gång hittills. Vi erbjuder mat vi vet att han brukar tycka om. Han får alltid prova mat av oss om han vill, men det är långt ifrån alltid vi äter samma middag. HELT emot mina principer innan jag fick barn! Finns det någon "vanlig" mat som du vet att han alltid äter? Hur ser det ut med vikten? Är bvc oroliga? Kan du få prata med någon om det här som kan ge dig tips "live"? Skulle gärna träffa dig men du bor lite långt bort från mitt upptagningsområde...
Just nu skulle jag råda dig till o försöka få honom att tycka om o sitta i matstolen igen. Sätt honom där och gör trevliga saker - måla, leka med lera, pyssla med nåt spännande med mat som tex trä ärtor på snöre o göra ett "halsband" om han har så bra finmotorik. Eller måla med fruktpur'e på tallriken. Om han absolut inte vill sitta i stolen är det nästan bättre o säga: "mamma och pappa tänkte äta middag nu. Men om du inte vill det så behöver du inte. Men du får komma hit när du vill."