Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Lycklig - bra att du inte tröttnat

Ela - Tack!

Lycklig - varför inte ta med honom på mcD? Jag tror det kan bli ett skönt avbrott för er båda! Äter han inget så får du iaf lunch som du sa! E. äter ingenting på mcD utom glassen. Så den gången jag tog med honom dit var rätt misslyckad. Hans favoritrestauranger är alla som serverar pannkaka, korv eller spagetti med köttfärssås

Bra att ha saker som han kan få styra över. Det är ofta viktigt för barn som är lika gamla som våra. Känns skönt för dem o få välja inom rimliga gränser!

E. är ibland jättehungrig efter dagis och då kan han få några russin innan middagen. Det höjer hans blodsocker och minskar de hysteriska utbrotten! Jag brukar tänka på mig själv. Ibland blir jag så hungrig att jag går över gränsen, slutar vara hungrig och börjar må illa istället. Så kan det bli för barnen också. Då är något som snabbt höjer blodsockret bra, ett par klunkar mjölk tex eller lite frukt.

Att dricka för mycket är inte bra, han blir såklart mätt av det och orkar inte äta. Jag brukar tipsa om att hälla upp liiiite vatten eller mjölk, typ ett halvt glas. Var tydlig med att han inte får mer förrän efter maten. Var konsekventa. Be att de gör likadant på förskolan. Ber han om mer vatten - fråga om han är mätt. Det kommer han säkert hävda att han är. Ge då mer att dricka men ta bort tallriken och låt honom gå från bordet. På förskolan kommer han såklart att få sitta kvar tills alla är klara, men där brukar barnet inte bli lika hysteriskt som hemma å andra sidan Förr eller senare lär sig barnet att man inte ska dricka sig mätt, att man då snabbt efteråt blir hungrig och då kanske det inte finns mer mat just då.

E. är just nu hopplös på o vilja äta varje kvart igen... Jättejobbigt att säga - nej, du får inte mer mat nu du får vänta. Men det är nog enda sättet han kan lära sig att det inte går o småäta hela dagarna...

• johlinn

Lycklig - Tack!

Bra tänkt! Ge pasta ett par dar, eller varför inte ett par veckor

Du gör rätt som säger nej! var tydlig nästa gång - nu får du en mugg med mjölk, inte mer. Du får mer efter att du ätit upp. Mjölk i för stor mängd ger en skev näringsfördelning. Det är bra i lagom mängd, men inte för mycket. *skickar styrka* Du får kika in här och fylla på med tips och kraft när du vill!

• johlinn

somna - hoppas du får göra skäl för ditt nick!

Vi varierar. Ibland äter vi samtidigt ibland inte. E. äter ju gärna varje kvart, så om han ätit middag vid 17 kan han när vi äter middag vid 18-19 sitta med och äter då också. kanske kvällsmat, kanske middag nr 2., det beror på vad som ser gott ut

Poker - jättebra tips!

• johlinn

Kate - bra, då är inte jag heller pensionär fast jag äter meducin varje dag. Jag pratar inte om det varje dag och meducinen tas endast EN gång om dan

Persefone - En bra distriktssköterska är banne mig bland det bästa man kan träffa på

Vinkar till Lilla Proppen! Tänk så olika det kan vara med syskon!

juni - japp, helgerna försöker vi också äta efter att E. lagt sig. Nån gång är det kul o få prata en hel mening till slut och sen även lyssna på svaret.

Igår var en mellandag för E. och vi var iväg på bassängträning. MEN, inatt har han hostat. Och hostat. Och hostat. Och så även nu på förmiddan. Och dessutom har han smittat mig så nu är JAG sjuuuuk

• johlinn

Somna - sådär var E. också i början av sin pinguförälskelse. Kan "trösta" dig med att han nu kan titta upp till en halvtimme utan avbrott så vi får se fler än samma två avsnitt hela tiden. Grymt skönt att ha nåt som sysselsätter honom åtminstone delvis när man är sjuk! Fast nu på eftermiddagen har han visat att han är understimulerad och uttråkad tror jag, grymt trotsig! Får hoppas att faderskapet har mer energi i morgon och kan ge honom lite äventyr.

• johlinn

Cissi - oj vilken pärs! Skönt att ni fått medicin och att liten är frisk och orkar! Förstår till fullo, även om det är ett tag bort för oss nu. Skönt att ni fått komma hem och att det går så bra o ge medicin. Den medicin som E. har ätit längst är aldrig nåt problem o ge nu. Han tycker om den! Så det fortsätter säkert att gå lätt att ge även när han är äldre. Han kommer aldrig att veta om något annat.

PKU är fantastiskt! Man testar hela fem sjukdomar som är svåra att upptäcka annars och som kan ge svåra symtom om de blir obehandlade. Medicinerar man eller äter särskild diet vid ämnesomsättningssjukdomen som gett testet sitt namn, så blir man fullt frisk om jag förstått det rätt. Sen sparar man också uppgifter, men det är sekundärt, det viktigaste är att man får fler friska barn i sverige.

E. är frisk. Men inte jag Superhängig för tredje dan irad. Hade hoppats på en pigg sambo som kunde aktivera E. men han verkar rätt seg han med. Jobbtrött antagligen. Iaf, han planerar en promenad på eftermiddagen, alltid nåt!

• johlinn

Sarahkka - ettårskalaset satsade jag på dekorationer som gullungen själv kunde uppskatta. Ballonger. I mängder. Jag knöt ihop dem i girlanger så att de var lättare att hantera. Och så blåste vi såpbubblor. Vi var i parken så det var mycket uppskattat. inomhus skulle jag skippat såpbubblorna och kört på bara ballonge men vädret var fint och det var i juni

Tårta - jag gjorde 2 varianter, en "vuxentårta", vanlig en med vaniljkräm och hallon/blåbär tror jag och en bebisvariant med fruktpuré mellan.

• johlinn

MrsF - sådär kräktes E. förra helgen. Varje kvart i ett pa timmar, stackarn Skönt att han verkar bätte nu!

E. har vaknat och varit lite orolig när han varit sövd. Särskilt efter magnetröntgen var det påtagligt eftersom han då inte var påverkad av några andra smärtstillande eller en operation. Var inte med själv sist, men N. fick hålla honom eftersom han försökte krypa runt i sängen på ostadiga lemmar. I höstas efter operationen provade jag o lägga mig bredvid honom i sängen och då gick det bättre. Han låg då mer still, och det var lättare att kramas och få honom lugn. Ingenting stort - men lite oroligt uppvaknande är vad vi märkt. Utöver det - ingenting.

E. hade ett litet återfall i kräkandet ikväll, men det var nog en kombination av lite förstoppning, trötthet, snorighet och att han ätit vääääldigt mycket idag. Hoppas jag iaf!

• johlinn

skönt att ni verkar ha klarat er juni! samma här, E. mår toppen på morgonen så det var ingen ny bacill. Även jag mår faktiskt lite bättre idag, så livet leker

Johanna - narkosen är såklart inte lika djup som när han opererats, men tillräckligt för att han ska ligga helt still. Vi föräldrar har inte fått följa med in i magnetkamerarummet vilket jag är sjukt glad för - jättejobbiga minnen från när jag själv låg där med liten E. i magen

jobbigt med annat språk i det läget! Hoppas du får besked om hur det är tänkt.

MrsF - bra att det kunde vara till någon hjälp! Jag hoppas att allt går bra och att ni får snabba svar. Och så hoppas jag att allt ser bra ut därinne oxå!

baka - det låter kul! Men det är inget jag prioriterar i dagsläget, jag köper allt till kalasen. Utom att jag lägger ihop tårtbottnar med fyllning och vispar grädde. Men det är mest för att jag vill ha det som JAG vill ha det och gräddtårtor som köpes inte är lika goa som mina

Idag ska jag gå ut ur huset för första gången sen i onsdags. Ska bli riktigt skönt.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13