30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Lycklig - bra att du inte tröttnat
Ela - Tack!
Lycklig - varför inte ta med honom på mcD? Jag tror det kan bli ett skönt avbrott för er båda! Äter han inget så får du iaf lunch som du sa! E. äter ingenting på mcD utom glassen. Så den gången jag tog med honom dit var rätt misslyckad. Hans favoritrestauranger är alla som serverar pannkaka, korv eller spagetti med köttfärssås
Bra att ha saker som han kan få styra över. Det är ofta viktigt för barn som är lika gamla som våra. Känns skönt för dem o få välja inom rimliga gränser!
E. är ibland jättehungrig efter dagis och då kan han få några russin innan middagen. Det höjer hans blodsocker och minskar de hysteriska utbrotten! Jag brukar tänka på mig själv. Ibland blir jag så hungrig att jag går över gränsen, slutar vara hungrig och börjar må illa istället. Så kan det bli för barnen också. Då är något som snabbt höjer blodsockret bra, ett par klunkar mjölk tex eller lite frukt.
Att dricka för mycket är inte bra, han blir såklart mätt av det och orkar inte äta. Jag brukar tipsa om att hälla upp liiiite vatten eller mjölk, typ ett halvt glas. Var tydlig med att han inte får mer förrän efter maten. Var konsekventa. Be att de gör likadant på förskolan. Ber han om mer vatten - fråga om han är mätt. Det kommer han säkert hävda att han är. Ge då mer att dricka men ta bort tallriken och låt honom gå från bordet. På förskolan kommer han såklart att få sitta kvar tills alla är klara, men där brukar barnet inte bli lika hysteriskt som hemma å andra sidan Förr eller senare lär sig barnet att man inte ska dricka sig mätt, att man då snabbt efteråt blir hungrig och då kanske det inte finns mer mat just då.
E. är just nu hopplös på o vilja äta varje kvart igen... Jättejobbigt att säga - nej, du får inte mer mat nu du får vänta. Men det är nog enda sättet han kan lära sig att det inte går o småäta hela dagarna...