Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Assar - undrar om farfar ångrade att han inte plockade fram verktygen kvällen innan
    Att hoppas att barnet ska glömma till morgonen efter är nog något han aldrig gör om

• johlinn

Ela - inte riktigt samma, men vi har en hel del situationer där E. protesterar och vi måste göra saker som han inte alltid vill. vi har löst det så att vi pratar mycket. Han vill tex ofta leka vidare och inte gå o kissa så då får vi ta det i flera steg när han börjar gallskrika och protestera. Först förbereder vi på att det är dags lite innan. Sen är vi tydliga  och visar både med kropp, tecken och ord att det här inte är något han får välja att göra eller inte göra, det är något som vi som föräldrar måste bestämma om. Då har det gått bättre.

• johlinn
    Mrs Firren skrev 2011-03-02 11:21:50 följande:
    Hjälp! Vi ska till sjukhuset i morgon för magnetröntgen och de ville samtidigt att vi skulle ta morgonurin från David för den fortsatta utredningen. Hur fasiken tar man urin från ett barn som har blöja jämt? Om han skulle gå utan blöja, går det att fånga kisset i en bytta? Det känns lite som mission impossible... Några tips?
    Det finns en form av kisspåse som man klistrar fast på barnet som de sen kissar i!
    Det använde vi oss av E:s första två månader innan vi började tappa honom med kateter när de ville ha urinprov. Den sitter helt enkelt fast under blöjan tills barnet har gjort det han ska, sen tar man loss den o för över i någon form av behållare. Kanske är något sånt som cissi menar?
  • johlinn
    Somnat skrev 2011-03-06 13:37:25 följande:
    G sover iofs bara till kl 6, så då går alltid en av oss upp. Men om det är jag och det är helg går jag och lägger mig igen vid 8.30 när mannen stiger upp. Planera in saker på fm på helgerna är inget för oss...

Pysslig: Jag kopierade dina glassrecept till Recept-tråden också. Och ska prova chokladglassen vid tillfälle. Äh, vem försöker jag lura - Ska testa båda, så klart.

Vilken vanilj-essens använder du? I butikerna är det ju lättast att hitta den über-artificiella, men den tar jag för givet att B&J inte kommer i närheten av...
    Ungefär samma här, utom att E. faktiskt ibland sover lite längre. Men när han vaknar tidigt tar den förälder som gått upp en liten lur lite senare Varför planera saker på förmiddagarna när man kan sova???? Sova är en av mina favoritsysselsättningar Fast idag kollade jag vasaloppet istället för o gå o lägga mig!
  • johlinn

Att se när Elias står på egen hand är det vackraste jag sett på sen första gången jag såg honom den dag han föddes!

• johlinn

Fio - mmmm sushi! E. tycker inte heller om sushi konstiga barn

Assar - det är så skönt o hjälpa våren på traven lite!

• johlinn
    södermalm skrev 2011-03-07 09:01:01 följande:
    Stort grattis till duktiga E Johlinn! Vilken härlig syn det måste varit.

Ela - skrytis där! Så säger du bara för att jag skall slita iväg med L till en logoped för att han bara mumlar och kan ett 15-tal ord Men han "sjunger" och dansar!
    15 ord är ju MASSOR
    E. kan 3 just nu, sen har han några som kommer och går lite och några som han bara tecknar. Mamma, pappa och "täta"=äta (tecknar samtidigt nåt som liknar tecknet äta genom att slå sig själv mot ansiktet eller huvudet) Han kan och använder också tecknet för bada , försöker lära sig dricka och boll, men de är svåra. För boll säger han ibland "bo" ibland "do" och EN gång boll"
  • johlinn
    Piggley Wink skrev 2011-03-07 12:50:01 följande:
    Måste bara gnälla lite, jag har SÅ ONT i magen idag. Det började natten till igår då jag låg i tre timmar och frös och hade fruktansvärt ont i magen innan det släppte och jag somnade. Igår em började det igen, efter att jajg ätit (på fm drack jag bara nyponsoppa). Nu har det börjat igen, har skitont från naveln och uppåt, det liksom bränner. Känns inte alls som den vanliga magkatarren utan nåt annat . Jaja, ska hämta på förskolan om en stund och då drar vi till biblioteket så kanske H kan roa sig själv iaf. Får väl ladda med ersättning åt N för det känns rätt tomt i tuttarna eftersom jag itne ätit ordentligt .
    Halsbränna? Så känns iaf halsbränna för mig, det är VIDRIGT!!! Hoppas du mår bättre snart!
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13