BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Sofia1979 skrev 2011-03-20 11:16:48 följande:
Hej! Orkar inte läsa hela tråden då den är rätt lång :) Jag har en fråga som inte nämns i inledningen. Var i bilen är det säkrast att placera babyskydd eller bakåtvändstol? Fram, bak sida eller mitten? Sen undrar jag om min stol. Har fått en gammal Acta stol. Stommen är ca 7 år gammal så den ska hålla i 3 år till då enligt rekomendationerna så får vi köpa en ny då för hon ska ju sitta ett tag till i en sådan stol då. However, vi vet inte hur man monterar denna så undrar om någon vet var man kan hitta instruktioner för att det ska bli säkert?
Tack!En fråga till. Det står att man ska se till att bältet är i höjd med barnets axel. Men om alternativen är antingen lite över eller lite under (för att hålen inte finns i hundra olika lägen) vilket ska man välja då?
Det är lika säkert överallt, kan man säga. Vart stolen ska placeras, eller vart man som vuxen ska placeras, kan man bara veta i efterhand. Efter en olycka. Om man blir påkörd på vänster sida så är det såklart bra om man satt på höger sida osv.
Sålänge stolen sitter bra och det är en stol anpassad för barnet så spelar det inte så stor roll. Det säga att mitten bak är något säkrare, eftersom det är så långt ifrån bilens kaross som möjligt. Men det är marginellt..
Om ni vet att stolen är behandlad schysst så är det OK att använda den i ca tre år till. Det finns instruktioner på Aktas hemsida. Jag tror att Cosmic och Duoflex monteras i stort sett likadant. Vet du vad er modell heter?
Ang bältet så säger Britax för sin Hi-way "Om du är osäker på vilken slits du ska använda ska du hellre välja en som sitter lite nedanför axeln än en som sitter lite ovanför"