• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Sofia1979 skrev 2011-03-20 11:16:48 följande:
    Hej! Orkar inte läsa hela tråden då den är rätt lång :) Jag har en fråga som inte nämns i inledningen. Var i bilen är det säkrast att placera babyskydd eller bakåtvändstol? Fram, bak sida eller mitten?

Sen undrar jag om min stol. Har fått en gammal Acta stol. Stommen är ca 7 år gammal så den ska hålla i 3 år till då enligt rekomendationerna så får vi köpa en ny då för hon ska ju sitta ett tag till i en sådan stol då. However, vi vet inte hur man monterar denna så undrar om någon vet var man kan hitta instruktioner för att det ska bli säkert?

Tack!En fråga till. Det står att man ska se till att bältet är i höjd med barnets axel. Men om alternativen är antingen lite över eller lite under (för att hålen inte finns i hundra olika lägen) vilket ska man välja då?
    Hehe ja den börjar bli lite lång

Det är lika säkert överallt, kan man säga. Vart stolen ska placeras, eller vart man som vuxen ska placeras, kan man bara veta i efterhand. Efter en olycka. Om man blir påkörd på vänster sida så är det såklart bra om man satt på höger sida osv.
    Sålänge stolen sitter bra och det är en stol anpassad för barnet så spelar det inte så stor roll. Det säga att mitten bak är något säkrare, eftersom det är så långt ifrån bilens kaross som möjligt. Men det är marginellt..

Om ni vet att stolen är behandlad schysst så är det OK att använda den i ca tre år till. Det finns instruktioner på Aktas hemsida. Jag tror att Cosmic och Duoflex monteras i stort sett likadant. Vet du vad er modell heter?

Ang bältet så säger Britax för sin Hi-way "Om du är osäker på vilken slits du ska använda ska du hellre välja en som sitter lite nedanför axeln än en som sitter lite ovanför"
  • Joico
    mjuik skrev 2011-03-20 21:52:01 följande:
    Hej på er.

Min dotter kan inte sitta helt än men det kommer nog snart så jag har börjat spana lite på en ny stol till henne. Lika bra att vara ute i god tid. Mitt problem är att hon är en riktig lättviktare.

Jag var i affären och kollade och frågade där och fick till svar att jag kan använda babyskyddet till hon väger 13 kilo. Jag hade för mig att att man ska byta så fort barnet kan sitta ordentligt för att det är säkrare men det sa hon i affären att det inte alls stämmer. Nu när jag läser lite så känns det som att hon inte riktigt hade koll på vad hon pratade om.

Om hon inte får ett växtryck så dröjer det nog länge innan hon väger 9 kilo.
    Men nu är frågan vad det finns att välja på?
    Det finns väl stolar från 0 kilo?
    Tyvärr är det ofta så... att personalen i dessa butiker inte har en susning vad de pratar om
    Den bakåtvända bilbarnstolen har en mer upprätt vinkel som är mer skonsam för nacke och rygg, så fort barnet kan sitta.

Kolla på Britax Hi-way. Den är godkänd från 0kg upp till 25kg och passar bra i de flesta bilar.
  • Joico
    mjuik skrev 2011-03-20 22:10:38 följande:
    Det är väldigt synd faktiskt. Det borde ligga i deras intresse att veta såna tycker jag.
    Hon tyckte att vi skulle använda babyskyddet så länge som möjligt.

Jag har kollat lite på hi-way men tycker den ser så kal ut, inte så ombonad.

Vad finns det för andra märken? Det finns så många märken att välja på.
    Du verkar ha koll på det här. Det uppskattas verkligen.
    Absolut! Det är lite som att lämna in bilen på service till mat-tanten....

Ser Hi-way kal och inte så ombonad ut!? Är du säker på att du har kollat på rätt stol då?

Jag skulle inte välja Aktas stolar utan hålla mig till Britax faktiskt... eller Maxi-Cosi

Anledningen till viktgränserna, dvs. att endel stolar har en undre viktgräns på 0kg och andra på 9kg beror på den docka som används vid krocktesterna. Om stolen inte passar ett nyfött barn så väger nästa docka 9kg. Det är alltså inte superviktigt att barnet väger just 9kg, det beror "bara" på att nästa steg på doktornas vikt är just 9kg. Sålänge barnet sitter bra i stolen och inte säckar ihop, och bältet sitter rätt så är det helt OK att välja en stol som är godkänd från 9kg trots att barnet inte väger det ännu. Men det är inte att rekommendera att sätta en nyfödd i en sån stol.
  • Joico

mjuik: Klart det är viktigt att hon sitter bra i stolen nu! Risken finns ju både med Izi Kiden och Hi-wayen att de måste bytas ut innan "bakåtvänt-tiden" är slut även om det verkar som att de flesta barn kan använda Hi-wayen längre. Köp BeSafen om den satt bra i bilen och ungen satt bra i stolen!

• Joico
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-26 22:12:26 följande:
    Ska kolla där då! Ja, en Caravelle (gärna den förlängda) börjar kännas mer och mer som ett "måste". Vi kommer ju att ha 3 barn som behöver bilstol + två tonåringar + två vuxna när vi är samlade hela familjen. Plus all packning och syskonvagn som ska med..
    Förlängd Caravelle....?
  • Joico
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-26 22:33:14 följande:
    Annnan: Ja, Caravellen finns i två modeller; en vanlig och en extra lång.
    Länk?
  • Joico
    Joico skrev 2011-03-26 22:46:34 följande:
    Länk?
    Äh det var inget, hittade på att det finns en som är 40 cm längre
  • Joico
    MammaHela skrev 2011-03-28 23:07:19 följande:
    Tycker det ser ut som en gammal freeway.
    Fast det är ju en Graco
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!