Ang urkoppling av airbags:
Hej Anna
Det fall som är känt i Tyskland gällde en Golf där man kopplade ur bagen
genom att ändra i bilens mjukvara. Styrdatorn tolkade koden som ett fel och
lät bägge baggar gå.
Sedan finns det ett fall i Sverige där VW gav ut en felaktig instruktion för
en viss modell Passat. I ett fall hann en person krocka, utan skada, men fel
bag gick. Bilarna återkallades och åtgärdades.
Det är de fall jag känner till. Men problemet med verkstadsurkoppling är
naturligtvis att någon person ska tolka en anvisning och göra rätt utifrån
den. Det finns bilar där det är lätt att se att man gör rätt, och bilar där
det inte alls är lätt att se. Det är upplagt alltså för fel. Då man kopplar
i regel in en sk dummy där kontakten satt tidigare kan inte heller bilens
diagnossystem se att en bag är urkopplad, detta för att bilen tolkar sådant
som större fel och alla varningslampor börjar blinka. Äldre bilar är alltså
inte gjorda för dettta, så det är riskmoment inbyggt i tanken att låta
verkstan stänga.
Fabriksmonterade sk switchar är däremot mycket säkra. Folksam gjorde en
utredning för några år sedan och sa att så säker som mänsklig teknik kan
göras, så är stystem med nyckelavstängning i moderna bilar.
Kom igen om du har flera frågor!
Robert Bell