• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Finesse skrev 2011-05-19 21:41:19 följande:
    så lite så.. vi har testat med en two-way i vår bil men det funkar inte riktigt.. men jag tror ändå vi ska köpa en å sen får vi göra så att det funkar helt enkelt..

men ingen som vet om man kan sätta en 3 månaders i en hi-way? jag vet att den är från 0 kg.. men han kan ju inte sitta själv ännu.. hade tänkt vänta tills dess egentligen men han är ju fullkomligt hysterisk i bilen. 
    Det är helt OK att sätta en tremånaders i en Hi-way. Det viktiga är ju att barnet inte säckar ihop totalt och att bältet inte sitter fel, så kolla det annars är det bara att köra!
  • Joico
    sara1981 skrev 2011-05-20 13:48:35 följande:
    Kan man ha two-way i mitten bak med fast tvåpunktsbälte?
    Isf, är det någon som har bild på det?
    Ja det går bra. Du drar bältet uppifrån och ner i hålet, under stolen, upp i andra hålet och sen ner i bälteslåset.

Alltså såhär: 

• Joico
    EnStoltMamma skrev 2011-05-20 21:42:19 följande:
    Sonens pappa har kopplat ur den.. men jag vågar inte ha sonen där ändå.. fast jag VET att det är helt säkert att ha honom där... Men ett syskon till en på sonens dagis va med om en olycka, hans föräldrar hade lämnat in sin bil för att koppla ut airbagen, dom koplade ur fel, så deras son är förstörd i hela ansiktet :S Men vi vet inte om de talar sanning. men tydligen fick dom ganska mycket skadestånd för det.. men jag vågar inte ha sonen fram trots urkoplad airbag.. men egentligen vill jag inte ha honom fram alls.. Då vill jag att dom tar UR hela och inte bara KOPLAR ur den om jag skulle våga ha sonen fram vid urkopplad airbag...
    Kopplat ur hurdå?

Nä, jag vågar nästan säga att de ljuger. Det finns endast EN dokumenterad olycka där krockkudden utlöst trots inlämning på verkstad för urkoppling och då skedde precis det - verkstaden kopplade ur fel krockkudde, dvs. förarens. Och oturligt nog var de med i en olycka och de barn som satt bakåtvänt på passagerarsidan avled. 
  • Joico
    MammaHela skrev 2011-05-20 22:43:25 följande:
    det finns bara en enda olycka där en airbag har löst ur fast den varit bortkopplad, så antingen känner ni dem, eller så har något annat hänt.
    Tillägger att den dokumenterade olyckan skedde i Tyskland 1999 så deras barn bör alltså vara närmare 13 nu då, och död...
  • Joico

Sambon är bilmekaniker och säger att om han får en arbetsorder där det står att han ska koppla ur förarkrockkudden så  hade han, för det första, ifrågasatt det... det finns inte jättemånga anledningar till att göra det.
    Dessutom skriver både han och kunden på ett papper där mekanikern skriver under att denne kopplar bort en krockkudde och vilken och bilägaren skriver på att denne är förstådd med det. På pappret är också en bild på en bil och ett kryss som visar vilken krockkudde som är bortkopplad. En klisterlapp sätts också på instrumentpanelen som säger Krockkudde urkopplad.

Men kanske är det bara de märken han jobbar med som är noga med sånt.... 

• Joico
    Nifelheim skrev 2011-05-21 10:14:45 följande:
    Hmm. Ja, fast det är väl himla ovanligt att man kopplar ur FÖRARkrockkudden? Det fallet jag pratade om var på passagerarsidan, men det satt ingen människa där vid olyckstillfället.
    De är lika noga med information och klistermärken på den märkesverkstad jag då arbetade på, men det är ändå människor som gör urkopplingarna och fel kan det alltid bli då. Den mänskliga faktorn brukar det kallas
    Hur många anledningar kan du nämna till att koppla ur en förarkrockkudde åt en vanlig privatperson?
    Sambon vet inte att någon har gjort det på hans jobb, iaf inte under de 4år han jobbat där.

Klart det kan bli fel av den mänskliga faktorn men man bör nog kolla mer än 2 gånger för att vara säker på vad man har kopplat ur, det kan ju bli katastrofala följder. 
  • Joico
    Nikaz skrev 2011-05-21 13:54:47 följande:
    Vad gäller när bältet i en bakåtvänd stol "kommer ut" under barnets axlar? Är det bara att byta stol då eller gör det inget? Går inte att höja bältet mera...
    Sålänge stolen är bra i övrigt så är det OK. Men såklart finns det ju gränser för huuur långt nedanför axlarna det får vara.
    Nikaz skrev 2011-05-21 16:30:25 följande:
    Graco cosmic xtp.

Om man tänker på vikten på barnet är det olika vikter om barnet är bakåtvänt eller framåtvänt? Alltså stolen är väl till ca25kg men är det både framåtvänt och bakåtvänt? 
    Cosmicens viktgräns på 25kg gäller både framåtvänd och bakåtvänt. Cosmic XTP gäller väl 18kg bakåtvänt i baksätet, om jag inte minns fel. Och 25kg bakåtvänt i framsätet.
    Framåtvänt gäller 25kg oavsett placering. Men vändbara stolar bör inte användas framåt så vänd inte den stol ni har utan köp en ren bältesstol när det är dags

• Joico
    Thelma08 skrev 2011-05-23 09:55:02 följande:
    Vilken bra tråd den blir favorit...

Tycker det är jätte svårt att veta när man ska vända på barnen. vår 2 åring e 105 cm och alla tycker att han sitter trångt med benen men jag vågar inte vända honom. och nu när jag kikat i bildtråden så ser jag ju att det är ingen fara med benen på honom...

Och hellre att dom bryter ev benen istället för att bryta nacken...

Så nu får han minsann sitta i den bakåtvända britax Hi-Way  till ev syskon behöver den...
    (syskonet är inte tillverkat ännu så minst minst 2 år till)
    Eller så får vi köpa ett annat till syskonet om han fortfarande är inom viktgränsen 

Hur långt får huvudet sticka över på en britax HI-Way??
    Har läst i användarhandboken men hittar det inte...
    En tvååring ska sitta bakåtvänt minst 2år till, gärna 3 också! 

I en bakåtvänd bilbarnstol får huvudet sticka ovanför kanten med en tredjedel, ungefär i höjd med öronen.
  • Joico

Ang urkoppling av airbags:

Hej Anna

Det fall som är känt i Tyskland gällde en Golf där man kopplade ur bagen
    genom att ändra i bilens mjukvara. Styrdatorn tolkade koden som ett fel och
    lät bägge baggar gå. 

Sedan finns det ett fall i Sverige där VW gav ut en felaktig instruktion för
    en viss modell Passat. I ett fall hann en person krocka, utan skada, men fel
    bag gick. Bilarna återkallades och åtgärdades.

Det är de fall jag känner till. Men problemet med verkstadsurkoppling är
    naturligtvis att någon person ska tolka en anvisning och göra rätt utifrån
    den. Det finns bilar där det är lätt att se att man gör rätt, och bilar där
    det inte alls är lätt att se. Det är upplagt alltså för fel. Då man kopplar
    i regel in en sk dummy där kontakten satt tidigare kan inte heller bilens
    diagnossystem se att en bag är urkopplad, detta för att bilen tolkar sådant
    som större fel och alla varningslampor börjar blinka. Äldre bilar är alltså
    inte gjorda för dettta, så det är riskmoment inbyggt i tanken att låta
    verkstan stänga.

Fabriksmonterade sk switchar är däremot mycket säkra. Folksam gjorde en
    utredning för några år sedan och sa att så säker som mänsklig teknik kan
    göras, så är stystem med nyckelavstängning i moderna bilar.

Kom igen om du har flera frågor!

Robert Bell
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!