• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

lindalake skrev 2011-07-10 18:53:59 följande:
    blev lite fundersam men visst är det samma för alla babyskydd, att skyddsbågen/bärhandtaget ska vara i uppfällt läge när man åker i bilen? Alltså i samma läge som när man bär, i läget "närmast bebisen fötter" och inte bakom huvudet
    Det finns alla varianter tror jag... mot fötterna, rakt uppåt eller vid huvudet. Jag mailade Robert Bell för 2år sen och ställde frågan, letade reda på svaret:

"Handtagen spelar mycket lite roll i hur babyskydd presterar i krock. Men
    regelverket i standarden kräver att vi säger hur handtaget ska användas
    under färd. Alltså skriver alla fabrikanter upp eller ner, men alla testar
    likväl i alla tänkbara lägen. Så du behöver inte vara orolig om du skulle
    någon gång göra "fel"."
  • Joico

Finesse: Sa dom nåt i butiken när ni provade sådär? Tänkte om det kom nån fiffig kommentar typ "det där ser ju jättebra ut" eller nåt....

• Joico
    HejaFreja skrev 2011-07-13 22:03:56 följande:
    Tack ts, för jättebra info!
    Solig
  • Joico
    StorFot skrev 2011-07-14 20:31:30 följande:

intressant info, men har mina barn utan kuddar i bilen, alla ligger runt 128-134 i längd, alltså kan jag få böter... tror jag går på lite hur fysiskt utvecklade de är överlag istället för längden...

Du är fri att göra hur du vill, men sån är LAGEN. 
    Det är mycket viktigt att barnet hamnar rätt i höjd med nackstöd och att bältet sitter rätt över höftben och axel och inte har nån tendens till att halka ner på överarmen. 
  • Joico
    Triple Trouble skrev 2011-07-15 09:56:57 följande:
    Nån som kan mäta en two way i ryggen så blir jag glad !

Känns lite jobbigt att beställa en för 1900 och den kanske är för liten. De hade slutat med den på barnens hus och babyproffsen här, annars kunde hon ju ha provat själv. Konstigt att de inte har den i sitt sortiment??
    Du menar höjden? Isåntfall ska den vara ca 60cm
  • Joico
    Finesse skrev 2011-07-15 10:42:37 följande:
    Min var 57... jag mätte från sittdelen och upp längst hela ryggen på stolen..
    Ca 60, som sagt  Mina mått tror jag kommer från Adventuredad en gång i tiden, men jag är inte säker.
  • Joico
    Tibell skrev 2011-07-20 19:44:51 följande:
    Sen måste jag passa på att fråga lite när jag ändå är här.
    Båda flickorna sitter i cosmic. Men min stora tjejs stol blir väldigt lutad. Det är inom det normala om man kollar på pilen. Men om man hade fått stolen mer upprätt så hade lillasyster som sitter framför fått mer plats för sina ben. Men när jag testar slutar det bara med att stolen liksom hänger i luften??!! Alltså klacken hamnar utanför sätet men ligger inte mot det om ni förstår vad jag menar. Får man ha stolen så ??
    Och måste man använde stödbenet fram på stolen ??
    Hmm... vad är det som gör att det blir så då? Är stödbenet för långt? Så stolen liksom står på stödbenet och svajar?

Man måste inte använda stödbenet om man har stolen i framsätet, om det är det du menar
  • Joico
    Tibell skrev 2011-07-21 17:23:05 följande:
    Nej jag menade den där "stången" där fram på stolen.
    Hmm nu förstår jag inte undrar du om "lutningsbygeln" måste användas i framsätet?  Den som sitter i framkant (där stolen slutar, vid barnets fötter)? Ja, den viker man bara in vid framåtvänt åkande.
    Vid bakåtvänt åkande ska den alltid vara utfälld.
  • Joico
    Tibell skrev 2011-07-21 21:19:38 följande:
    Hahhaa nej så menade jag inte heller men fick svar på min fråga ändå :)
    Tack!
    Haha jag är skittrög bra att du fick svar ändå då, på nåt vis.. hur nu det gick till haha.
    Men hur menade du då? 
  • Joico
    Tibell skrev 2011-07-21 21:36:39 följande:
    Ja alltså den där saken vid barnets fötter. Om den var tvungen att vara uppfälld vid bakåtvänt åkande :)
    Jag är skit kass på att förklara med.. Gör inte saken bättre ;)
    Aaah det var ingenting med framsätet då kanske, om jag förstått rätt NU då
    Den kallar för lutningsbygel, om vi nu pratar om samma sak men det tror jag faktiskt att vi gör hihi
    Så ja precis, den måste vara uppfälld vid bakåtvänt åkande 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!