• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Det är möjligt att äldre varianter av Cosmic får användas framåtvänt med internbälte, men inte nya och inte föregångaren XTP heller.

I bruksanvisningen för Akta Duoflex XTP och Akta Cosmic XTP visas endast att internbältet tas bort vid framåtvänt användande, ingenting om att stolen får användas framåtvänt med internbälte.
    Samma gäller nuvarande Cosmic S-modellen.  

• Joico
    norgesessan skrev 2011-08-04 15:56:02 följande:
    Vi har xpt, tittade på den igår, det är hål för den, monterar man den så (med bilbältet) så är det ju inget bilbälte kvar att fästa runt barnet.
     Den som fanns innan comfort
    Kikade precis i bruksanvisningen för XTP och där står inget om att den får användas så... konstigt.
  • Joico
    Nikaz skrev 2011-08-06 13:55:00 följande:

Hur hade ni gjort i den här situationen?

I höst så kommer jag lämna och pappan hämta från förskolan.
    Alltså måste båda har bilstolar i sina bilar.
    I min bil sitter just nu Graco cosmic xtp som barnen har växt ut.
    Och i pappans bil sitter Britax Two-way.
    Barnen är 4 och 5år gamla.
    Skulle ni lägga pengar på ytterligare två bakåtvända stolar eller skulle ni köpa framåtvända stolar?
    Britax Two-way (bakåtvända) är dom stolarna vi kommer använda när vi åker längre sträckor.

Till förskolan är det ca 3km, mestadels är vägen genom ett villaområde. Inte för det spelar någon roll
    för olyckor kan ju hända även där.

Jag hade köpt bältesstol
  • Joico

Jag har också mailat Jysk, det är ju vansinne Förvånad Det är inte alls solklart att folk förstår att det inte är en bilbarnstol, jag tror snarare att en kategori människor absolut skulle kunna köpa produkten och använda som bilbarnstol!

• Joico
    Finesse skrev 2011-08-18 22:51:01 följande:
    Är det bara jag som tycker att artikeln var skitkass? Eller så fattar jag inte norska. Men att skriva en fakta ruta om totalt idiotiskt saker kan nog bara norrmän göra!
    Jag översatte med Google Translate (vet inte om det blev så mkt bättre än ren norska) men ja, jag håller med - faktarutan är vansinnig. Fast det är ju så reglerna är där.... om du menar rutan "Dagens forskrifter"?
  • Joico
    Finesse skrev 2011-08-18 22:55:46 följande:
    Missuppfattade lite... men tycker ändå det är hemskt att dom inte skriver att man absolut inte ska ha ett litet barn framatvänd. Från 9 kg verkar det vara helt ok.
    Mm, helt vansinne! Förstår inte alls på deras nuvarande föreskrifter... barn kan åka framåtvänt i framsätet från 1år, utan att behöva stänga av airbagen dessutom! (eller har jag också missuppfattat norskan nu? haha)
  • Joico
    norgesessan skrev 2011-08-20 15:03:44 följande:
    Vad härligt att många är så nöjda med tråden!! Bra gjort Annnan!!
    Det känns ganska bra faktiskt
    Lantani skrev 2011-08-20 20:04:10 följande:
    Snälla var finns en film på skillnad mellan bakåt/framåtvänt åkande? Länken i ts funkar inte, då användaren tagit bort filmen!
    Hmm nej jag har sett det... synd när man inte kan redigera trådstarten sist mailade jag FL och frågade om de bara kunde byta ut den inaktiva länken men nix, de gick inte.

Den här tråden börjar iofs bli ganska lång nu (och lite gammal), tycker ni det är dags att jag gör en ny? Uppdaterar länkar lite osv. Lite synd iofs att den här tråden kommer att fortsätta av aktiv och "olåst" men det gick ju bra sist jag gjorde en ny iaf.
  • Joico
    Lindreas skrev 2011-08-20 21:50:14 följande:
    Eftersom det här är ett så viktigt ämne så kanske moddarna kan göra ett undantag och låsa den här tråden?
    Tvivlar på saken... men de vore ju bra!
    norgesessan skrev 2011-08-20 21:52:01 följande:
    Ja, det tycker jag. Är det någon som skriver i denna (som då blir gammal) så svarar vi där, men skriver hovudsakligen i den nya. Kanske länka till den nya i denna (den gamla) med jämna mellanrum om många fortsätter skriva där.
    Sist så skrev jag ju ett "sista inlägg" i den gamla tråden och länkade till den nya.. de funkde rätt bra.

Är det nåt ni tycker jag ska ändra på eller lägga till? Förutom de inaktiva länkarna då...
  • Joico
    Lindreas skrev 2011-08-20 22:48:42 följande:
    Jag tycker du ska lägga ut mailadressen till Robert Bell (om han tycker det är okej alltså) i trådstarten, då kan ju folk maila direkt till honom om de vill.
    Bra idé förvisso.. men tänk om han får jättemånga mail och inte längre kan/hinner svara? Förvånad
  • Joico

Jag ska fila lite på nya trådstarten under dagen! Den kommer väl att se ut som nu, tänkte jag... men jag byter ut länkarna. Vill ni att jag ska tillägga något annat, så säg till innan... hm.. ptja, vi säger kl 20 då. Ikväll alltså.

• Joico
    mjuik skrev 2011-08-21 20:49:16 följande:
    Du är kanske sent ute men jag skriver ändå.
    Kan du inte lägga till lite om olika stolar? Babyskydd, bilbarnstol, bältesstol och så. Det är så många begrepp att det är förvirrande.
    Jag kan knappt skillnaderna och när man bör använda vilken sort.
    Du är sent ute, men det är jag också (fick besök) så det kommer med! Lägger till nån liten "snabbinfo" 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!