• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

LillTussa skrev 2011-03-10 14:44:51 följande:
    Nu har jag hittat ett minus på TW. Den har ingen lutningsindikator! Hur vet man att man har rätt lutning? Hur har ni alla andra gjort för att kolla den?? Men den sitter som berget i alla fall!

(har en acta cosmic och den har indikator som vi nog blivit lite bortskämda med.. ) 
    Hehe det är väl inte så jättemånga stolar som har det va.. Bara Aktas? Eller fler?
    Tror du att den lutar för mycket eller? Har ni klacken infälld eller utfälld? Lutningen får som mest bli 40grader med klacken infälld (och hela stolen stående på bilens säte) och runt 10-20grader är lagom om man har klacken utfälld
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-03-10 22:26:20 följande:
    Jag vet inte faktiskt, har haft akta babyskydd och cosmicen och de båda har ju vinkelskiva..

Nja, snarare kanske att den lutar för lite.. Känns lite som att hon sitter rätt rakt upp och ned, men det kanske också beror på att man bytt stol, att man är lite ovan?
    Klacken är utfälld.

Nästa problem: Aktastolen skulle nu flyttas fram pga viktbegränsningen bak, och så får vi inte stolen att sitta som berget?! Lutningen är bra mot instrumentbrädan och stolen nuddar inte vid vindrutan ens men flyttar vi bilens säte framåt så att stolen sitter bra (dvs stenhårt) , ja då stämmer inte lutningen och tvärtom. Finns det kilar eller nåt liknande som till britax stolar som man kan köpa till akta-stolar? Eller har ni nåt annat tips?

Hade ju tänkt att detta skulle gå smidigt men bilen vill inte riktigt samarbeta.. (har ju bytt bil, hade skoda där stolen satt som berget fram och nu har vi en ford galaxy och det vill sig inte riktigt!)
    Ta en bild vettja Two-wayen är ju ganska rak, så att säga. Kan du inte få till lutningen lite bättre om du justerar bilsätet?

Hmm... Går stolen att vicka åt alla möjliga håll eller? Hur har ni dragit underförankringsbanden? Blir lutningen får mycket eller för lite om ni ändrar bilens säte?
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-03-11 21:10:53 följande:
    Ja, vi provade ju att flytta framsätet och då fick vi nog bra lutning men då var ju problemet då med aktan som inte satt bra. Så problemet nu är att när TW sitter perfekt så krånglas Aktan och tvärtom. Men jag läste i bruksanvisningen nu för aktan att man kan använda stödbenet fram och samtidigt luta mot instrumentbrädan för att stabilisera? För det känns som att instrumentbrädan är för knasigt lutad för att stötta stolen bra.. Kanske ska prova det, eller vad tror ni??

Men samtidigt så har vi nog en 10 graders lutning i alla fall och då känns det väl som att det får duga, huvudsaken är ju att stolen sitter som berget.

Aktan är ju största problemet nu, att få den att sitta som den ska.. Så går det om man byter bil..
    Aaaah du tänkte så ja... Just. Hmm.. Ja men prova med stödbenet!
  • Joico
    1 och 1 är 3 skrev 2011-03-12 14:58:52 följande:
    Hej tjejer!!

Ny stol är nu inhandlad! De blev en tw!

MEN!! Hur spänner jag fast den!? Tjejen i butiken hjälpte mej och nu när jag kommit hem å läst instruktionsboken så inser jag att vår står är fel monterad... Eller kan man göra olika!?

I boken står de ner genom hålet, under stolen å upp... Vår är monterad upp, under klädseln å ner...

Tycker dock att lutningen var i sämsta laget men eftersom hon väger mer än 13 kg så får de va såhär med klacken utfälld. Hon slumrade till en snabbis på väg hem å de verkar funka utan att hon hänger allt för mycke med huvudet.

Återigen tusen tack för hjälpen!!
    Bra köp! Grattis

Jo som norgesessan skrev så kan man göra bådeoch så det är ingen fara! Bra att du läser instruktionsboken, prova gärna att installera stolen själv också! Det är bra att kunna.

Det går ju att få lite bättre lutning om man köper till den där "kudden" annars. Den sätts i framkant, ungefär där man drar igenom bilens bälte.. Under stolen där
  • Joico
    1 och 1 är 3 skrev 2011-03-12 18:57:45 följande:
    Joico skrev 2011-03-12 17:58:20 följande:
    Bra köp! Grattis

Jo som norgesessan skrev så kan man göra bådeoch så det är ingen fara! Bra att du läser instruktionsboken, prova gärna att installera stolen själv också! Det är bra att kunna.

Det går ju att få lite bättre lutning om man köper till den där "kudden" annars. Den sätts i framkant, ungefär där man drar igenom bilens bälte.. Under stolen där
    Kudde!? Obestämd De sa hon ingenting om.. jag ha de ändå typ 3000 frågor ju Får forska lite i det...

Jaginstallerade den själv i bilen på plats, hon stod bara sidan om och sa hur jag skulle göra. Men jag tänkte koppla bort allt i morgon och prova på det andra sättet. och som sagt se om jag kan få till en bättre lutning...
    Japp, eller vad man nu ska kalla det. Jag länkar till ceccis bild- hoppas hon inte slår mig för det http://www.familjeliv.se/hem/cecci78/gallery/phphhirag.jpg

Ah men va bra då! Kanon!
  • Joico
    norgesessan skrev 2011-03-14 00:49:18 följande:
    Har du en länk till bruksanvisningen till den volvostolen? Har testat att googla, men kommer bara till "volvo" Britaxstolarna, samt begagnatmarknaden.
    Varför skulle den inte passa i andra bilar?
    Den passar i andra bilar, men den är inte godkänd i andra bilar.
  • Joico
    1 och 1 är 3 skrev 2011-03-14 18:56:28 följande:
    Hej tjejer!

Återigen tack för hjälpen!

Jag mailade Robert, han hette så va? Han på säkerhetsbutiken. Ang den här klacken och om man kunde lägga något annat under stolen, fick detta till svar:

Hej!

Man kan lägga något under stolen, inte något annat som är
    hårt, tex en träbit, som kan skada personer om det rör sig i kupén i en krock.
    Bäst är helt klart enBritax kudde i EPE. Detta är en beständig variant av frigolit.
    Alltså, även frigolig fungerar, väg biten, max 100 gram. Sålänge som stolen
    är monterad på rätt sätt så spelar denna lilla kil ingen roll säkerhetsmässigt.

Så idag har jag satt dit en bit EPE, har ju de på jobbet så jag fixade en egen kil, Ska prova med dottern i stolen i morgon och se om vi märker något skillnad.
    Intressant svar Tack för att du delade med dig!
    Undra varför den ska väga max 100gram..

Har du klätt in din egengjorda kil i nåt tyg? Tänkte om den kunde "flisa" i bilen så det blir frigolitbitar lite här och var hehe.

Ta en gärna bild - sånt gillar vi
  • Joico
    madeze skrev 2011-03-18 22:05:42 följande:
    Man ska ju byta ut babyskyddet när det är urvuxet eller när viktgränsen är nådd men vad ska man göra om man har en stor bebis, jag vill ju att det ska vara säkert för honom att åka bil. Vid 3-månaderskontrollen för någon vecka sedan vägde han 7525 g och var 65,5 cm lång. Babyskyddet har en maxgräns på 13 kg men han har inte många cm kvar tills han växt ur den så vad ska man göra, det är ju ingen garanti att han kan sitta själv tills dess det är dags att byta. Vad ska jag göra?
    I babyskyddet så får huvudet inte sticka ovanför kanten överhuvudtaget. I en bakåtvänd bilbarnstol får huvudet sticka ovanför med 1/3, ungefär i kant med öronen.
    Om din bebis huvud börjar närma sig kanten så måste du byta till en bakåtvänd bilbarnstol.
    Barnet måste inte kunna sitta när man byter, det handlar mest om att barnet inte ska säcka ihop eftersom en bilbarnstol är mer upprätt än babyskyddet (där barnet mer ligger ner). Så prova ut en stol som passar både barnet och bilen!
    Ett bra tips är Britax Hi-way som är godkänd från 0kg till 25kg.
  • Joico
    Överbandsfürern skrev 2011-03-19 23:02:50 följande:
    Hej!

Jag undrar om någon kan mäta bredden på en Britax two way.
    Jag funderar på att 4åringen ska få en ny stol, en twoway. Nu sitter han i en Brio Zento och lillasyster i en akta cosmic, så jag funderar på att hon ska få  hans Brio och han får då en twoway.
    Det är ganska, eller väldigt, trångt i baksätet som det är med 3 stolar (en framåtvänd) Så därför undrar jag om two way då är bredare än cosmicen, eftersom det är den som åker ut i så fall.
    Britax Two-way ska, enligt Britax själv, vara 49cm bred... eller 50cm. Förstår mig inte ritkigt på deras bild
    http://www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/two-way
  • Joico
    Överbandsfürern skrev 2011-03-19 23:36:11 följande:
    Ahh, där du smart! Tack för hjälpen, blir till att mäta cosmicen i morgon, den har ju några år på nacken. Hmm, när köpte vi den tro. 2005 tror jag, så än är den ju inte för gammal, men shopping makes me happy
    Two-way-shopping och förlängt bakåtväntåkande makes me happy
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!