• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Viktorsmamma2010 skrev 2011-02-13 20:43:57 följande:
    Jo men jag måste ju ha isofixbasen för o sätta i fixway stolen i bilen.
    Linastrumpan skrev 2011-02-13 20:49:12 följande:
    Fixvay sitter fast på samma bas som till babysafe. Man sätter fast basen först och klickar i stolen sen
    Då får jag rätta mig då Har bara sett den här bilden förut http://www.sakerhetsbutiken.se/pimages/image_24_0.jpg och har inte kollat så noga på den, antog att isofixen satt längst ut på "pinnarna". Sorry

Men i vanliga fall funkar det väl inte så? Hursom, Isofixstolar är ovanliga och jag hade satsat på en vanlig bakåtvänd bilbarnstol när det gäller nr2.
  • Joico
    EnStoltMamma skrev 2011-02-14 19:57:13 följande:
    www.blocket.se/simrishamn/Britax_barnstol_321...

Va bara tvungen att skriva och tala om att denna stolen inte alls får användas framåtvänd, för visst får den inte det? vet att en kompis har den framåt med bilensbälte draget genom där bak och barnet med internbältet och det ser INTE okej ut och är troligtvis inte okej heller :S
    De finns ju nån utländsk modell som likar Hi-way/Freeway som är godkänd framåtvänd. Det KAN vara en sån. Men jag vet inte... Hi-way/Freeway får iaf inte användas framvänt.

Varför säger du inte åt din kompis?
  • Joico
    norgesessan skrev 2011-02-14 20:22:13 följande:
    Annan, vad är det för stol?
    Vet inte riktigt vad dom heter..  Boulevard, Prince, Marathon typ? Sen tror jag att Freeway finns som framåtvänd (eller kombistol?) i "utomlands" också.

Om man kollar på bilden i annonsen och kollar på underredet, så att säga, så ser det ut som en Freeway.
  • Joico
    IVFmamma skrev 2011-02-14 20:58:28 följande:
    Ställer min fråga här oxå
    Vi var idag på babyproffsen och skulle köpa en större bilbarnstol till äldsta dottern (snart 2 år och 4mån) då lillasyster har snart växt ur sitt babyskydd och hon ska få ta över storesyrrans  acta graco. Jag var helt inställd¨på en Britax 2 waý men hon försäljaren tyckte att vi skulle ha en MaxiCosi och räknade upp alla fördelar och tillslut blev det en MaxiCosi. Nu undrar jag om vi gjorde dumt? Dottern väger nu ca. 13kg och är kanske 86-88 cm lång.. Tanken är ju att hon ska sitta bakåtvänt till minst 4 år, gärna ännu längre.

Skulle vi ha satsat på en 2 way? Vad säger ni?
    IVFmamma skrev 2011-02-14 21:00:59 följande:
    Mitt problem är oxå att mannen inte alls är med på samma linje som jag, han fattar inte alls varför man inte kan vända vid 4 år och varför inte barnet kan ha bara bälteskudde från 15kg(det står 15-35kg) på bälteskuddarna så han kommer inte alls att gå med på att köpa en 2 way om dottern växer ur sin Mobi eller Graco vid 4 år.
    Hon är ju rätt liten så jag tror Mobin funkar fint! Men det viktiga är ju också att stolen sitter bra i bilen och att barnet sitter bra i stolen. Har ni kollat det? Då ser ni ju också hur nära kanten hennes huvud är.

Denna film borde få din man att förstå varför en bälteskudde inte räcker och varför en bältesstol är att föredra http://www.which.co.uk/baby-and-child/baby-transport/guides/how-we-test-child-car-seats. Dessa filmer borde få honom att vilja ha barnen bakåtvända till de är 18
    http://www.youtube.com/user/TryggTrafikkNorge#p/u/0/737_Fg7sfus,
    ">

• Joico
    1 och 1 är 3 skrev 2011-02-20 11:11:55 följande:
    Kastar in samma inlägg här:

T har en Graco, Cosmic tror jag den heter... Hon sitter bakåtvänt i baksätet.

MEN, bältet räcker snart inte till längre, Har hon overall på sej får jag verkligen ta i för att kunna knäppa. Ungen sitter på plats iaf

Vad har ni för stolar till era ungar? T är ju inte JÄTTE stor... knubbig men liksom inte stor, 90 lång, 15,6 kg tung, dessutom är hon ju bara 2,5... lång tid kvar innan dags att vända ju. Hur gör jag?
    Enkelt. Ta av overallen. Man ska inte ha tjocka kläder på sig under bältet, det är inge bra för säkerheten. Så av med overallen, sätt på nånting tunnare (fleece?) och lägg en filt över.
  • Joico
    MammaHela skrev 2011-02-20 16:39:54 följande:
    Var och kollade på den framåtvända bilstolen på Biltema igår, blev riktigt besviken på den. Tyget på nackskyddet passade så dåligt att skumplasten som satt som stoppning stack ut. Såg riktigt B ut.
    Det har jag aldrig sett.. var det så på alla? Jag tycker den ser riktigt bra ut faktistk
  • Joico
    Cecci78 skrev 2011-02-21 13:55:25 följande:
    dock skriver de att den är från ca 3 år, suck... ska maila om det när jag orkar...
    Jaså? Fy! Ska också ta och maila.

På "mitt" Biltema så hänger några inplastade papper som är utskrivna från NTF. Lite om åldrar och olika stolar osv.
  • Joico
    Cecci78 skrev 2011-02-21 19:46:38 följande:
    står på deras hemsida så jag utgår från att det är deras officiella hållning
    Ah ok. Har inte tänkt på det...
    Men jag ska maila dom
  • Joico
    Jonna79 skrev 2011-02-21 20:03:28 följande:
    Ånej, var det nån som såg det där? Familjen annorlunda......nu igen!
    Mm jag vet.. helt hysteriskt. Värst var ju Adam (eller vad han heter.. han som satt i den rosa). USCH!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!