• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-06 21:48:30 följande:

ja, two-way en sitter ju högt upp från sätet, d gillar jag inte. svårt o få in bebisen utan o slå i huvet i bilkarmen :S men så e d kanske med alla stolar ? jag har inte kollat på dom i affär, bara på nätet.
    Hehe det där är ingen Two-way ju Det är en Fix-way! Jag förstår helt klart att det är svårt att få in ungen, och svårare lär det bli. Inte så konstigt kankse att stolen inte tillverkas längre.. Den där är ganska extrem tycker jag. Hi-wayen är bättre! Two-wayen är den som är "lägst" av alla Britax stolar, alltså den är inte högt upp från sätet och har inget "underrede "
  • Joico
    maggan75 skrev 2011-03-06 22:13:31 följande:
    Måste bara få skriva det här då  man blir lite "stolt"  det ska göras razzior  (heter det  så ??)  i jönköping där de ska kolla så barn under 4 år sitter i ok bilbarnstolar och bakåt vända . Det tycker jag är  jättebra  
    Tummen upp!
  • Joico
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-06 22:24:29 följande:
    förlåt! ja, jag blandade ihop dom, min heter ju klart fix-way! den e såå hög! jag förstår nu varför vi kunde få tag på den billigt o den va som ny, dom som sålde den tyckte nog som jag! funderar nu om man ska byta till en annan. men frågan e vilken isf. ???? jag gillar ju britax annars. vi hade babyskyddet ti isofixen oxå. den va ju bra för den kunde man ha ti isofix el utan. när man tex. åkte med morfars bil. nu, med fix-wayen, kan vi bara åka i vår bil då den måste sitta fast i isofix stödet. :S ska man satsa på en ny stol ?
    Jag hade satsat på en Hi-way! Den har inte Isofix men jag tycker det ät dumt att satsa på Isofix stolar.. dels är utbudet litet och dels viktgränsen på endast 18kg. Hi-way är godkänd till 25kg på alla platser, lätt att montera och passar i de flesta bilar
  • Joico
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-06 22:50:02 följande:
    ja, vi funderar på en hi-way el. multi-tech. men såg tidigare här i tråden att folk tyckte hi-wayen va trång för en 2 åring. så undrar om man kan ha den hela tiden då el man måste byta igen ? svårt val med stolar :S
    Multi-tech är också ett bra val, absolut! Jag glömmer den ibland.... Prova och se vilken som passar bäst i bilen och vilken som barnet sitter bäst i!
    Nja rent allmänt är väl Hi-way inte liten för en 2åring men klart risken finns. Det går nog inte att säga om ni kan ha den hela tiden eller måste byta igen, det beror på hur barnet växer
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-03-07 20:24:19 följande:
    Gav idag sakliga råd och länkar om bilbarnstolar och NTF:s rekommendationer. Blev kallad bessewisser för att jag påpekade att barn som åker framåtvänt i en acta cosmic absolut inte ska spännas fast med internbältena. (efter att jag först påpekade att framåtvänt i kombistol heller inte rekommenderas). Länkade och förklarade sakligt men människan vägrade förstå eftersom "hon hört" att det gör att stolens vikt inte påfrestar på barnet vid krock såsom när man använder vanligt 3-punkts.

Stackars barn, hoppas verkligen inte det smäller för dem!  
    Folk hör så mycket så.... trist att man inte kan ta till sig info och ren fakta! Förstår inte varför
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-03-07 20:36:09 följande:
    Och jag var saklig och hade länkar till VARJE sak jag skrev. Och hade faktiskt inte en besserwisserattityd. Jag var visst (och jag citerar:) " Oavsett vad DU tycker  så gör jag det jag tycker känns bäst med mina barn PUNKt. O ja, jag uppfattar dig lite som en besserwisser.Jag har väldigt svårt för just mammor som vet allt bäst. Och jag talar gärna om det oxå"

Ja, lite svårt argumentera mot en som vägrar ta emot kunskap. Jag är visst en mamma "som bara vet bäst" och saknar grund för mina "tyckanden".

Fy fan vad jag hettade!! Aaaargghh! Varför, varför, varför ska man spela med sina barns liv som insats för att bevisa att man absolut inte hade fel, eller nåt?!?!

Ursäkta gnällinlägg, men jag blev verklgien så förbannad!!!
    Argumentet att man själv vet bäst för sina barn... ja jösses. Det kan stämma i  mångt och mycket, men i ett sånhär fall så kan man f*n inte veta vad som är bäst. Ren fakta baserad på forskning och tester borde väl väga f*n så mycket mer?! Det handlar liksom om LIV! Ja nej, jag förstår din hetta helt klart!
    1 och 1 är 3 skrev 2011-03-07 20:39:31 följande:
    Och sen kommer jag! Som är grymt tacksam över er här inne och att ni kan så mycke och delar med er av era kunskaper, TACK! {#emotions_dlg.flower}
    Haha tack, 1 och 1 är 3
  • Joico
    1 och 1 är 3 skrev 2011-03-07 21:22:23 följande:
    Nu kommer jag med en fråga till...

Multi tech och two way... skillnad!?

Enligt Britax hemsida så är stolarna precis lika stora i mått, väger lika mycke. Two wayen ser mycke enklare ut och på så sätt rymligare.... medan high techen ser mer ombonad och rejäl ut.....

Era erfarenheter?

Ptja... helt olika eller inte helt.. eller jo. Båda är godkända till 25kg bakåtvänt på alla platser. Båda är vändbara (men det har du säkert lärt dig här att de inte är nåt att hänga i granen framåtvända). Multi-tech är lite mer ombonad och har ett nackstöd som är justerbart. MTn är faktiskt längre i ryggen än TWn men iomed nackstödet så kan inte hela ryggens fulla längd utnyttjas. En bakåtvänd bilbarnstol är ju urvuxen när 1/3 av huvudet är ovanför kanten men barnets axlar tar stopp i nackstödet och då är stolen urvuxen... den är alltså urvuxen för tidigt, om man kan säga så.
    TWn är vidare och mer rymlig just iomed att den inte är så ombonad. Men den har fullgott sidokrockskydd, så det är inget att oroa sig för

Jag såg också att vikten är densamma, jag har lite svårt att tänka mig det men säger dom det så är det väl så Tungan ute

• Joico
    1 och 1 är 3 skrev 2011-03-07 21:49:12 följande:
    Ja, att den har fullgott sidokrockskydd förstod jag, annars hade den ju itne sålts Men MT känns som sagt mer ombonad och säkrare, psykologi du vet.

Tar mej som sagt till butik i veckan, återkommer när jag testat och sålänge tackar jag för ert tålamod
    Fast det är många som är oroliga för det faktiskt...
    Hur gammalt är barnet som ska ha bilstolen?

Kom ihåg att prova i bilen och gärna med barnet och ta den som funkar bäst och känns bäst! Lycka till!
  • Joico
    1 och 1 är 3 skrev 2011-03-07 22:03:17 följande:
    Annan: Hon är 2,5. Blir 3 i aug. 90 cm lång, drygt 15 kg tung
    Till ett "så gammalt" barn hade jag valt Two wayen, om den passar och barnet sitter bra i den Glöm inte att återkomma med resultet! Gärna bild också
  • Joico
    Ledilnaan skrev 2011-03-08 21:07:20 följande:
    www.blocket.se/goteborg/Bilbarnstol_BRITAX_AD...

Är detta verkligen Britax Adventure? Det är väl en bältesstol som heter så?!
    Nänä det är det verkligen inte! Det är en Volvo originalstol... vet inte om den heter nå mer just än så.

Och jo, Britax Adventure är en bältesstol
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!