• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Heffa skrev 2011-05-24 20:40:37 följande:
    Att man ska vara minst 135cm för att sitta utan kudde visste jag, men det där med höfterna hade jag inte hört.

Undrar; Min son är 6 år och är nu 136cm. Ska jag ändå låta honom sitta på kudde i 4-6år till?
    Jag hade haft honom i en bältesstol eftersom bara en kudde inte ger något vidare skydd... hur länge kan jag inte svara på, beror på hur han får plats, hur bältet sitter osv.
  • Joico
    Heffa skrev 2011-05-24 21:50:13 följande:
    Finns det bältesstolar som inte är för små till barn som är över 135?
    Hur menar du? 6åringar är väl inga "stora barn". Alla bältesstolar är lika stora, eller alltså det finns ingen bältesstol som är speciellt gjord för större barn, om man säger så.
    En 6åring borde inte vara för stor för en vanlig bältesstol, det finns ju ett par i tråden som har sina 5-6åringar BAKÅTVÄNT så...
    Ledilnaan skrev 2011-05-24 21:51:19 följande:
    Hur var det nu, var det inte nån här inne som fått svar ang var det är säkrast att sitta i bilen? Är det så osäkert att sitta i framsätet?
    Det beror på olyckan, och det går ju aldrig att förutsäga. Alla platser är lika säkra, kan man säga. Mitten är väl marginellt säkrare eftersom det är så långt ifrån alla sidor som möjligt.
    Det är inte alls osäkert att sitta i framsätet, men bakåtvända barn får såklart inte ha huvudet för nära vindrutan och framåtvända barn ska inte sitta framför en aktiv krockkudde om de är under 140cm stående på marken.
  • Joico
    GAGA skrev 2011-05-25 20:38:19 följande:
    hjälp mig att förklara för en person varför man inte ska använda gamla bilstolar. han påstår att branchen hittat på det där med livslängd bara för att sälja nya stolar.
    Äh vad är det för påhitt, gränsen är ju på TIO år för en bilbarnstol (5-7 för babyskydd).

Anledningen är att stolarna utsätts för ganska mycket påfrestningar med i- och urmontering, man flyttar runt och flänger med den, varm och kall temperatur, belastning i och ur av barn. Materialet i bilbarnstolar är bl.a plast och det är väl allmänt känt att plast inte håller för evigt!
    En bilbarnstol får inte ens tappas eftersom det kan ge osynliga skador i form av t.ex sprickor och då funkar inte bilbarnstolen som den ska i en kollision, den kan ju gå av eller nåt.
    Så nej, det är inte påhitt. 
  • Joico
    yes79 skrev 2011-05-27 15:15:18 följande:
    Annnan: vet du om Britax Hi-way passar i baksätet på Citroen C3, tyckte jag läste någon gång att du hade haft en sådan bil. Vi funderar på att köpa en extrastol till min mammas bil och jag kollade också Two-way med den kändes för stor för dottern på 14 månader! De har rea nu på Babyproffsen och hon hinner inte åka hit i helgen då hon jobbar!
    Jag har haft en sån, ja
    Jag har inte provat med en Hi-way men det borde funka bra rent utrymmesmässigt, åtminstonde i framsätet. Har hon en switch till krockkudden?
    Jag brukade ha Duoflex i framsätet och baksätet. Stod den i baksätet kunde man inte sitta fram dock. Men stod den i framsätet så satt den perfekt, barnet hade bra med plats och man kunde sitta bak.

Two-wayen har jag för mig att jag inte kunde få en bra montering i framsätet med... den vickade (men det är möjligt att jag hade kunnat få till en bra montering om jag hade försökt mer). Jag hade nog den i baksätet en gång och det funkade bra. 

Kan du inte låna din mammas bil och åka dit så ni kan prova?

• Joico

Tummen upp för Biltema i Borlänge som har lappar från NTF utskrivna och inplastade om barn i bil överhuvudtaget rekommendationer för bakåtvänt åkande, bältesstolar, åldrar, vikter osv.

• Joico

TyraochMärtasmamma: 
    Haha wow, jag är grymt imponerad av din läsning. Jag förstår att det måste tagit flera veckor Förvånad Solig Jag tror det finns ytterligare en, ännu tidigare tråd, men ge dig inte på den för sjutton haha!

Visst är det väl en smart grej egentligen, de här med kombistolar - om de bara kunde komma undan de kompromisser som blir... MTn är ju den stol som funkar bäst framåtvänt av de kombistolar som finns, men fortfarande inte optimalt. Den är väldigt tung.
    Kul att läsa om din planering så barnen kan sitta bakåtvänt länge, tummen upp! Skål 

Nä det har garanterat inte varit någon fara för henne att åka i babyskyddet. Det är ju inte rent farligt att åka i ett babyskydd även om man kan sitta, sålänge man inte överskrider viktgränser och längden, och det har ni ju inte gjort.
    Jag har läst om flera som har Hi-wayen i 9-5an och är riktigt nöjda. Den sitter, precis som du säger, tydligen som gjutet Skönt att ni kan variera placeringen också, så man inte är helt låst. Det kan vara bra!

Lycka till imorgon, trevlig resa och kör försiktigt! Återkom gärna med en trivselrapport Cool Kram! (och tack själv!)

• Joico
    6 Små Älsklingar skrev 2011-05-29 15:58:59 följande:
    Hej på er

Vi har Besafe izi kid x3 isofix till våra tjejer.
    Vi skulle gärna vilja ha en av dom i mittsätet i vår mercedes viano men enligt instruktionsboken så ska den inte sitta i mitten.

Någon som vet varför?
    Bilens instruktionsbok eller bilstolens?
    Finns det Isofix-fästen i mitten då?
  • Joico

4 Små älsklingar: Jag vet faktiskt inte varför isåfall... men jag hade inte gått emot deras rekommendation. Maila Robert Bell på Säkerhetsbutiken så får du säkert ett svar och en rekommendation för hur du ska göra

• Joico
    6 Små Älsklingar skrev 2011-05-29 18:18:09 följande:
    Det ska jag göra.
    Tack till er båda för svar
    PTja, inte för att vi gav nåt svart iofs men...

Återkom gärna med svar från Robert! 
  • Joico
    JWM skrev 2011-06-01 07:28:24 följande:
    är alla insnöade på britax bakåtvända stolar?????
    känns som det är det ända som diskuteras i denna tråd

ingen som vet hur säkert det är att använda denna "ögla" till bältet???
    Nej, det kanske är så enkelt att ingen vet svaret på din fråga... 
    Tagga ner
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!