Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

bibo skrev 2013-02-15 16:30:08 följande:
    Från 20 - 70 talet känns det som att det är ungefär samma pojknamn.. Lite tråkigt skulle vilja ha mer pojknamn från 20, 30 talet :)
    Ja, vissa av namnen har hållit länge. Jag kan sammanställa en lite längre lista på pojknamn från 20- och 30-talen åt dig. Kanske nästa vecka. (Behöver göra lite research först.)
  • spöke
    Valborgs skrev 2013-02-15 19:33:05 följande:
    Vad vet du om namnet Idalia? Hur uttalas det egentligen? :) som Ida-Lia eller Idaalia? Hmm, förstår du ens vad jag menar?

Funderar fortfarande över lillasysters namn, så svårt denna gången att hitta ett vi gillar. Passar Livia till Emilia och Alva? Både sambon och jag tycker Livia är fint, jag är mest rädd för att hon alltid ska behöva förklara att hon heter Livia och inte Olivia. Olivia gillar vi för övrigt inte alls.
    Fastnat lite för kombinationen LIVIA Kerstin Idalia (om Idalia kan uttalas som Idaalia, Ida-Lia är ingen favorit :)) Idalia har använts flera gånger längre tillbaka i min släkt.
    Hmm, jag har faktiskt aldrig hört något uttala namnet så jag vet inte. Ursprunget kan vara grekiskt... men jag har noll koll på grekisk intonation.

Spontant skulle jag, liksom övriga svar här i tråden, uttala det Idaalia. Typ som Amalia.

Inte så värst vanligt i Sverige:
    Det finns 65 kvinnor som har förnamnet Idalia. Av dessa har 12 namnet Idalia som tilltalsnamn.

När det gäller Livia så skulle jag hellre kombinera framför allt Emilia med ett annat namn som är mindre likt.
  • spöke
    annaba skrev 2013-02-18 13:40:54 följande:
    OK, nytt varv, nya funderingar - har för den här omgången försökt hitta namn som i en svensk variant/stavning väcker så lite associationer som möjligt till att ursprunget är icke-svenskt - men som ändå i sin arabiska stavning blir ett vanligt och accepterat namn även i den arabisktalande delen av världen.

(---)

Samtliga dessa känns som om de skulle funka bra i Sverige utan att det skulle tillsammans med pappans icke-svenska efternamn skulle ge associationen att personen är helt utan kopplingar till Sverige. Förhoppningsvis kan kombinationen svensk-klingande förnamn och utländskt efternamn leda tankarna åt att barnet är av blandat ursprung - vilket ju är fallet. Funderingarna nu går snarare i termer av hur pass "tunga" eller "gamla" vissa av namnen skulle kännas på ett litet barn - i alla fall pojknamnen är ju starkt influerade av bibliska/koraniska/judiska profeter - namn som traditionellt kanske inte förknippas med ett litet barn.
    Här kommer lite tankar om namnlistan ...

Pojkar

Abraham (Ibrahim) - jo, lite för tungt ...

Adam - passar utmärkt för pojkar och män i alla åldrar, ligger rätt i tiden (nr 32 på listan över de populäraste namnen bland nyfödda pojkar 2012)

Benjamin (Benyamin) - ligger rätt  i tiden (nr 36 på listan över de populäraste namnen bland nyfödda pojkar 2012)

Daniel (Danyal) - vanligare bland dagens pappor än småpojkar (men fortfarande på topplistan 2012: nr 75)

Elias - helt rätt just nu, mkt poppis (nr 36 på listan över de populäraste namnen bland nyfödda pojkar 2012)

Emmanuel (Immanuel) - stavningen med ett M är vanligast i Sverige (29 216 med ett M mot 919 st med två M), ett klassiskt namn som aldrig blir riktigt omodernt

Gabriel (Jibreel) - ligger rätt i tiden (nr 50 på listan över de populäraste namnen bland nyfödda pojkar 2012)

Isak (Ishaaq) - ligger rätt i tiden (nr 21 på listan över de populäraste namnen bland nyfödda pojkar 2012)

Mikael (Mikail) - klassiker som aldrig blir fel, men vanligare bland dagens pappor än småpojkar

Jakob (Yaqub) - klassiker ligger helt rätt i tiden (nr 40 på listan över de populäraste namnen bland nyfödda pojkar 2012)

Johannes (Yuhannis) - klassiker som aldrig blir fel

Tobias - funkar toppen men vanligare bland dagens pappor än småpojkar

Zackarias (Zakariyya) - klassiker som fortfarande funkar, kan lättas upp genom smeknamnet Zack

Flickor

Ada - ligger rätt i tiden, men inte så poppis... än!

Alma/Elma - ligger helt rätt i tiden (nr 29 på listan över de populäraste namnen bland nyfödda flickor 2012)

Amalia - ligger helt rätt i tiden även om namnet inte nått topplistan

Anja (Anya) - vanligare bland dagens mammor än småflickor

Ines (Inas) - ligger helt rätt i tiden (nr 54 på listan över de populäraste namnen bland nyfödda flickor 2012)

Kamilla (Kamilah) - vanligare bland dagens mammor än småflickor, stavningen med C är vanligast i Sverige (34727 med C mot 696 st med K)

Lina - enkelt namn som alltid funkar (nr 92 på listan över de populäraste namnen bland nyfödda flickor 2012), vanligt även bland dagens mammor

Nora - ligger helt rätt i tiden (nr 49 på listan över de populäraste namnen bland nyfödda flickor 2012)

Robina - väldigt ovanligt, känns kanske lite krystat och tungt

Selma (Salma) - ligger helt rätt i tiden (nr 34 på listan över de populäraste namnen bland nyfödda flickor 2012)

Sonja (Sonia) - ligger rätt i tiden, men inte så poppis... än!

Talia - ovanligt namn som folk kan ha olika uttal av Taaa-lia eller Ta-liiia

Hjälpte det nåt?
  • spöke
    snöklocka skrev 2013-02-18 15:53:57 följande:
    Hej spöke. Jag och min fästman har tre söner: Bosse, Pelle och Nils. Nu är jag gravid igen och vi väntar en liten flicka. Vi vill ha ett fint namn som passar bra med brosorna. Vi har också funderat på dubbelnamn men har inte kommit på något vi gillar. Kan du hjälpa oss spöke?
    Här kommer några förslag:

Enkla namn:
    Stina Tora Anna Hilda Lotta Sara Britta Asta Ida Karin Elsa Moa Maria Gerda Kajsa Eva Lena Lisa Astrid Greta Hedvig Lisen Maja Klara Märta

Dubbelnamn:
    Majlis (Maj-Lis), Maja-Lisa
    Anna-Klara, Anna-Stina,
    Anna-Lisa, Anna-Lena, Anna-Lina, Anna-Karin, Anna-Greta, Anna-Sara
    Kajsa-Lisa, Kajsa-Stina
    Ida-Maria
    Eva-Lisa, Eva-Lena
  • spöke
    kanelkatten skrev 2013-02-18 16:56:22 följande:
    Hej Spöke! Namn är ju inte lätt... Sist tog det en månad innan lillebror fick sitt namn.. och då först efter att jag brutit ihop och storgrinat över att han för alltid skulle komma att kallas "bebis"... :D Den här gången vill vi vara lite mer förberedda, så vi har tagit reda på vad det blir... och det är två pojkar i min mage! Vera och Herman ska alltså få tvillingbröder... och vi behöver hjälp med namnförslag. Vi skulle helst vilja att hela familjen har namn som börjar på olika bokstäver, så förutom V och H så går även J och C bort. De ska funka internationellt och vara tillräckligt korta för att inte direkt ge en massa smeknamn. Helst ska det vara självklart hur de ska stavas... mitt eget namn är inte ovanligt, men går ändå att stava på flera olika sätt, och jag är trött på denna eviga fråga. Sista önskemålet är såklart att det inte ska låta som "Piff&Puff" bara för att det är tvillingar! Kan du hjälpa oss? Det tror jag nog att du kan.. är grymt imponerad av det jag läst hittills!

Hej! Du har helt rätt i att det inte är så lätt med namn. Men det är skoj! Här kommer lite förslag. Säg vilka ni gillar så kan vi ta matchningen i nästa steg. Albert Ivar Axel Edvin Alfred Gustav Ludvig Otto Vilgot Evald Edgar Svante Tor Malte Bertil Edmund Folke Gunnar Konrad Ragnar Sixten
  • spöke
    Poddan skrev 2013-02-18 20:29:51 följande:
    Hej Spöke! Vi har så svårt att hitta ett bra flicknamn till vår kommande bebis, om det nu visar sig vara en till tjej. Storasyster heter Elvira. Vi tycker om namn som Irma, Milla, Nadja/Nadia, Stella, Ines, men inget av dem känns helt rätt. Kan du snälla ge oss några fler förslag?
    Jag tycker att Irma och Ines passar bäst med Elvira. Dels har de mer samma stil som Elvira, dels är det snyggt att kombinera namn på vokaler. Milla, Nadja och Stella har en lite modernare stil än Elvira.

Fler förslag:
    Elvira & Ester/Esther
    Elvira & Edit/Edith
    Elvira & Etel/Ethel
    Elvira & Ingrid
    Elvira & Agnes
    Elvira & Alva
    Elvira & Astrid

• spöke
    kanelkatten skrev 2013-02-18 21:47:29 följande:
    Tack för snabbt svar!
    Har inte frågat sambon vad han tycker... det tar jag i nästa steg när jag fått lite smarta tips på hur vi ska tänka!

Så här känner jag:
    Albert - ingen favorit, ungarna har en märklig bok om en riktig deppig kille som heter Albert.
    Ivar - barndomskompisens läskiga pappa
    Axel - fint släktnamn, dottern har föreslagit det!
    Edvin - superfint, tyvärr hann nära kompisarna före
    Alfred - njae
    Gustav - fint
    Ludvig - heter kusinen, annars fint
    Otto - nix
    Vilgot - nix, plus att det börjar på V
    Evald - njae
    Edgar - nix, låter för hårt!
    Svante - heter min kusin, ingen favorit heller
    Tor - är inet så sugen på enstaviga namn insåg ajg just... fast det kanske kan funka med något annat
    Malte - en kanin, nix
    Bertil - nix
    Edmund - nix
    Folke - min morfar! Fast efternamnet börjar på F... låter inget vidare ihop
    Gunnar - min farbror... så det blir det INTE! Plus att vi häromdagen skrattade åt hur "Gunner" låter i USA
    Konrad - nix
    Ragnar - nix
    Sixten - Dotterns andra förslag faktiskt! Fast mamma är inte lika sugen... blir automatiskt "...snabb som blixten!"

Usch vad neggo jag känner mig, förlåt!!!

På min något röriga lista finns vanliga namn så som Isak, David, Simon, Adam, Emil, Anton, Eddie och Filip. Några av dessa har kompisar redan tagit plus att sambon vill INTE ha namn från topplistan!
    Jag har några ovanligare också: Edison, Dante, Elmer, Derek, Elvin, Samson.
    Gillar Julian också, men det blir ju samma begynnelsebokstav som pappa!
    Aha, då tolkade jag din namnsmak fel. Vera och Herman är inte i samma stil som Isak, Eddie och Derek. Är det sådana namn du söker?
  • spöke
    Palma skrev 2013-02-18 22:05:46 följande:
    Spöke, Sune får en lillebror och jag får nu kasta listan med alla fina flicknamn :(

Men vad tycker du om dessa:
    Sune och Henry
    Sune och Frans
    Sune och Julian
    Sune och Allan

Vill verkligen veta vad du tycker!
    Palma skrev 2013-02-18 22:07:26 följande:
    Alltså, ett förtydligande; ingen ledsen smiley för att det blir en lillebror! Bara det att jag hade så många fina flicknamn på min lista ;)
    Jag förstår.

Tycker att Sune & Allan är den bästa kombo. Frans funkar också. Henry känns snäppet "snofsigare" än Sune. Julian är en helt annan stil, och jag tycker det blir lite mycket uuuuu ihop.

• spöke
    Valborgs skrev 2013-02-19 14:23:45 följande:
    Vad vet du om namnet Lisen? Tycker du det passar bättre ihop med Emilia o Alva? ;) Stör mig lite på att det rimmar på fisen, annars tycker jag att namnet är väldigt fint!
    Tycker Lisen är jättegulligt och passar toppen ihop med Emilia och Alva.

Lisen kan dels vara en kortform av  Elisabeth (hebreiskt ursprung med betydelsen 'Gud är fullkomlighet'), dels en kortform av Louise (fransk, feminin form av tyska namnet Ludvig med betydelsen 'beröm och kämpe').

Det finns 1158 kvinnor som har förnamnet Lisen. Av dessa har 744 namnet Lisen som tilltalsnamn. De senaste tio åren har runt 20-30 nyfödda flickor per år fått namnet Lisen.

Tror inte du behöver oroa dig så mycket för att det rimmar. Det är mest om det stör dig.
  • spöke
    snöklocka skrev 2013-02-19 19:08:32 följande:
    Tack

Gillar namnet Stina & Astrid , tycker båda är väldigt fina.. Tycker också om Asta, det hette min mormor.
    Har också funderat på namnen: Ida-maja, Susannah och Lovisa, vad tycker du om dom namnen?
    Ida-Maja är sött. Och en ovanlig kombo. Bara 8 st i Sverige.

Susanna är också fint, men helst utan h. Annars lär man få bokstavera. Jämt.

Och Lovisa är en klassiker som alltid håller.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd