Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Tiiinaa skrev 2013-04-23 16:34:12 följande:
    ...

Jo, du har rätt i att det kan bli lite hovdamskänsla över flicknamn. Nämn några flicknamn som du gillar så ska jag tänka lite till! [/quote]

Jag gillar som sagt vackra namn hellre än tuffa. Några exempel:
    Ella tycker jag är fint men för vanligt. Hellre Elle (med tyst e på slutet) eller Ellie i så fall.
    Mira är fint men snäppet för gulligulligt. Jag var ett tag inne på Levina tills min syster sa att det lät som ett strippa-namn. Då förstördes det lite. Haha tack syrran lixom.
    Elsa är fiiint men fel kategori och för vanligt.
    Alice likaså. Alicia är ett alternativ kanske men jag gillar inte uttalet på engelska.
    Vilhelmina är lite fint
    Vivianne är så fint men rimmar precis på Julian så det går bort.
    Elvira är sött

På din lista gillade jag nog mest
    Adele men frågar mig om det funkar så bra på svenska
    Bianca (men det känns elakt på något vis)
    Emilia men pappa heter Emil så det går inte.

Tjejnamn känns hopplöst. Om du har några andra förslag skulle det vara kul att få. Nu har ju inte vi bråttom då jag inte ens är gravid än men jag vill fylla på min väldigt korta lista så ge mig så jag tål
    Här kommer fler förslag... Vackra snarare än tuffa namn - men inte för mycket hovdam över det hela.

Amelia Novella Adelia Andrea Olivia Rebecka Leona Elise Thelise Noelle Mirabelle Nickolina

Nåt åt det hållet?
  • spöke
    kanelkatten skrev 2013-04-23 18:51:02 följande:
    Det blev en ISAK och en EDISON. Tack för hjälpen!
    Skönt att ni har bestämt er. Och grattis till killarna! Solig
  • spöke
    Anna74a skrev 2013-04-23 21:37:33 följande:
    Kände att min grabb skulle heta Movitz, vad finns det för historik, kopplingar till det namnet? :)
    Känner bara till Fredmans Epistlar.
    Ja, det är väl just genom Bellman som de flesta känner igen namnet Movitz. Movitz är egentligen ett efternamn - mannen i epistlarna hette Fredrik Movitz. 

Efternamn som slutar på -itz är ofta en germansk variant av den slaviska ändelsen -ic (som ju till exempel många från forna Jugoslavien heter). Immigranterna ville helt enkelt "tyska till" sina efternamn lite.

Även många judiska efternamn slutar på -itz, t.ex. Kravitz.

Vad som är Movitz ursprung vet jag inte. Utländska efternamn har jag inte stenkoll på.

Statistik från SCB:
    Det finns 65 personer som har efternamnet Movitz. Det finns 112 män som har förnamnet Movitz. Av dessa har 59 namnet Movitz som tilltalsnamn.  
  • spöke
    shopahollic skrev 2013-04-23 21:42:27 följande:
    Jag har en tjej och två pojkar  - Mercedes Olivia, Leon Matteus och Henry Philip. 
    Vad passar till det tycker du? Både pojk och flicknamn :) 
    Jag tycker att ni ska fortsätta på det internationella spåret...

Några förslag:

Amelia Celia Fiona Isolde Elise Daphne Flora  Isabelle Anastasia Celeste Gabrielle Jillian Noelle Ophelia

Adrian Dante Florian Cedric Gabriel Jonah Lucas Vincent Douglas Tristan Rufus Malcolm Nicolai Ossian

Solig 
  • spöke
    Tiiinaa skrev 2013-04-23 21:53:29 följande:
    Tack!! Adelia var ju jättefint .. och även Leona eller kanske Leonie istället. Nu blev ja faktiskt inspirerad. Andra varianter om man spinner vidare kan ju vara Dalia eller Delia. Tack igen!!
    Hihi, vad bra. Jag tycker Adelia är väldigt vackert.

Bra sajt om man vill hitta varianter av namn man gillar: http://www.babynamer.com/
    När du har sökt på ett namn, klicka på SIMILAR i vänstra spalten.  
  • spöke
    fluu skrev 2013-04-23 22:19:13 följande:
    Jag absolut älskar norska namn. Har du någon info om namnen Viljar,Trym,Tiril,Edel och Iben? Vad de betyder och härstammar ifrån och så?
    Viljar: Kan vara en relativt ny sammansättning av de fornnordiska ordleden vil (vilja) och her (här - krigare alltså). Har blivit poppis i Norge under 2000-talet. (Samma namn finns också med estniskt ursprung).

Trym: En jätte i nordisk mytologi. Kommer från det fornnordiska ordet för oljud. Har också blivit poppis i Norge under 2000-talet.

Tiril: Relativt ny sammansättning i samma mönster som t.ex. Toril och Siril. Kan komma från en dikt av Johan Sebastian Welhaven - "Lokkende toner". Tirilil Tove. Langt, langt bort i Skove. Ordet kan också betyda staven som använder när man kärnar smör.

Edel: Norsk form av det germanska namnet Edela och andra liknande namn som börjar med Edel- eller Adel-. Betyder ädel.

Iben: Unisexnamn. Ursprunget är osäkert men det finns teorier som menar att det kommer från ebenholts (träslag) eller att det är ett smeknamn för Ivo.

Användning i Sverige:

Det finns 26 män som har förnamnet Viljar. Av dessa har 15 namnet Viljar som tilltalsnamn.
    Det finns 23 män som har förnamnet Trym. Av dessa har 20 namnet Trym som tilltalsnamn. 
    Det finns 23 kvinnor som har förnamnet Tiril. Av dessa har 19 namnet Tiril som tilltalsnamn. 
    Det finns 198 kvinnor som har förnamnet Edel. Av dessa har 87 namnet Edel som tilltalsnamn.
    Det finns 23 män som har förnamnet Edel. Av dessa har 7 namnet Edel som tilltalsnamn.
    Det finns 90 kvinnor som har förnamnet Iben. Av dessa har 62 namnet Iben som tilltalsnamn.
    Det finns 7 män som har förnamnet Iben. Av dessa har 2 namnet Iben som tilltalsnamn.

• spöke
    shopahollic skrev 2013-04-23 22:28:55 följande:
    Tack för förslagen, kan ju tillägga att Elise var tänkt till Henry om han varit en flicka, och Daphne var tänkt till Leon men då fick hunden heta det istället ;)  

Gillar Flora, Noelle och Celeste.
    Tristan, Gabriel och Malcolm.

Tusen tack! 
    Så lite så! Hoppas du fick lite inspiration till vidare funderingar...
  • spöke
    fluu skrev 2013-04-23 23:45:14 följande:
    Tack för infon :) Säker får framtida barn något norskt fint namn(om bara sambon låter sig övertalas:P). Passar så bra med dotterns namn Liv.
    Ja, det där med att komma överens om namn verkar inte helt lätt för många föräldrar.
  • spöke
    nelia85 skrev 2013-04-24 10:08:19 följande:
    Tack så mycket för tipsen och du gjorde maken min mycket glad! Han tycker att en framtida son ska få heta Valter (jag håller det dock som ett mellannamn) och en dotter Inez. :)
    Det är två bra namn. Känn på dem ett tag så ska du se att du också gillar dem.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd