Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Fantasybamse skrev 2013-07-18 08:38:03 följande:
    Olle ska bli storebror och vi är helt lost på namn. Vad passar, pojknamn, flicknamn, vi har inga förslag.
    Vad tycker du om...?

Olle & Stina
    Olle & Lisa
    Olle & Iris
    Olle & Siri
    Olle & Kajsa
    Olle & Ida
    Olle & Anna
    Olle & Britta
    Olle & Ester
    Olle & Greta

Olle & Erik
    Olle & Assar
    Olle & Edvin
    Olle & Arvid
    Olle & Ivar
    Olle & Rasmus
    Olle & Gustav
    Olle & Emil
    Olle & Anton
    Olle & Sixten

Solig
  • spöke
    Fantasybamse skrev 2013-07-18 11:49:55 följande:
    Gillar Britta, Ester och Greta. Pojknamn är svårare, jag gillar Konrad väldigt mycket. Har börjat fundera på 40-50 tals namn eller lite ovanligare namn som Louie, men känns som det Inte passar till Olle?
    Rent ljudmässigt tycker jag att Olle och Louie blir lite för samma. Stilmässig är de långt ifrån varandra, men det kan också skapa en snygg kontrast.

Tycker Olle & Konrad passar bättre.

• spöke
    Fantasybamse skrev 2013-07-18 12:03:46 följande:
    Vad tror du om Bosse då? Är det för likt Olle?
    Ja, det blir kanske lite fööör gulligt. Plus att man undrar var Lasse är.
  • spöke
    Fantasybamse skrev 2013-07-18 13:43:04 följande:
    Jag får skaffa en till så får han heta Lasse :) Har du andra pojknamn på lager i samma stil som Konrad?
    Olle & Kerstin kanske om det blir en flicka.
    Det är ett tufft namn.

Vad gillar du pojknamn som...?
    Bertil
    Edgar
    Birger
    Ingemar
    Ragnar
    Egon
    Georg
    Gunnar

• spöke
    Sockerbullen skrev 2013-07-18 15:03:42 följande:
    En bekants söner heter Olle och Petter!! Tycker jag passar fint :) och mina bröder heter Olle och David, låter oxå bra!
    Glad
  • spöke
    Fantasybamse skrev 2013-07-18 15:26:21 följande:
    Åh Kerstin är riktigt fint.

Birger va fint, Gunnar kallas faktiskt bebis i magen för nu :) har fått för mig att det ska vara ett namn som finns i några av Astrid Lindgrens sagor.

Jag och sambon heter Peter och Petra så Petter vore nog lite opassande, men väldigt fint namn.
    Gunnar är Rasmus på luffens barnhemskompis.
  • spöke
    Fantasybamse skrev 2013-07-18 17:13:48 följande:
    Åh nu fick jag nånting att tänka på, kanske blir en Gunnar :)
    Det är starkt och bra namn.
  • spöke
    spöke skrev 2013-07-19 10:04:41 följande:
    Det är starkt och bra namn.
    *ett starkt ...
  • spöke
    Kontra skrev 2013-07-19 10:18:40 följande:
    Vi får vårt andra barn i mitten på september och har börjat fundera på namn. Storasyster heter Ebba, vi gillar korta namn och inte för konstiga namn. Om det blir en pojke funderar vi på Otto eller kanske Sigge. Men några flicknamn har vi inte på lut, några förslag?
    Greta
    Märta
    Siri
    Tove
    Annie
    Agnes
    Frida
    Henny
    Inez
    Lisen
    Klara
    Rut
    Vera
    Kajsa
    Tyra
  • spöke
    BeautifulPink skrev 2013-08-01 08:28:03 följande:
    Vi börjar fundera på en trea. Vi har två söner som heter Neo och Viggo. Vill ha nåt liknande namn. Inte längre än fem bokstäver och inte för vanligt. Har haft tjejnamnet Theia som förslag sen första sonen låg i magen. Är fortfarande en favorit men kan ändra mig. Vill gärna ha förslag.
    Eftersom Neo och Viggo är två väldigt olika namn både när det gäller stil och ursprung så finns det inget speciellt tema som du behöver följa. Visserligen slutar båda namnen på O, men det blir nog lite väl mycket av det goda om även nummer tre ska ha ett sådant namn. Blir lätt lite kennelvarning när det är fler än två.

Det som namnen har gemensamt är att de ligger i tiden. De förekommer bland barn födda på 2000-talet, men är inte så vanliga i de närmast föregående generationerna (även om namnen inte alls är nya i sig). För att gallra bland alla namn kan man då, förslagsvis, börja med att titta på namn som känns moderna idag och kanske hoppa över namn som var poppis för ett par årtionden sedan men som verkar hopplöst ute just nu, t.ex. Anita och Anders.

Theia är gulligt. Funkar bra, tycker jag. Passar in i "mallen" för moderna namn (med liknande namn som Meja, Thea, Lea och Leia).

Här kommer lite fler namn som känns 2000-tal med som ändå doftar lite historia:

Alea Alba Lana Ellie Thelma Isis Lilja Smilla Juni(e) Juli(e)
    Leia Luna Tara Mila Enya Tilja Mira Indra Livia Stella
    Arwen

Dion Elvis Tristan Ellis Elton Felix Sander Milton Aston
    Alvin Elvin Silas Lion Roman Imre Sindre
    Zion Wilton

Svar på tråden Spökes namn(t)råd