Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

bobou skrev 2013-04-03 16:12:18 följande:

Haha, Ingetora tyckte jag var roligt... låter som Ingefära, kan man heta det? Jättebra förslag, men ungefär samma som jag kommit på själv. Magdalena är en stark kandidat, liksom Esmeralda! Och ett annat jag gillar är Rosamunda. Fast jag har också hittat en ny absolut favorit, Aurora, som bara är trestavigt, inte är nordiskt och dessutom börjar med A, vilket jag inte ville. Ibland har man ingen nytta alls av att sätta upp kriterier. Får se vad det blir när sambon sagt sitt!
    Det finns 1 kvinna som har förnamnet Ingefära. Av dessa har 0 namnet Ingefära som tilltalsnamn.
    (På engelska är ju däremot Ginger ett namn som funkar finfint.)

Här kommer lite fler fyrstaviga namn:
    Adelia Georgina Axelia Emelina Lavinia Isadora Aurelia Cordelia Aprilia
  • spöke
    bibo skrev 2013-04-11 11:12:45 följande:
    Fler pojknamn Spöket! Jag och sambon kan bara inte enas om ett pojknamn.

Kan du inte slänga in lite olika förslag på random :) 
    Random? Javisst!

Adrian Axel Arthur Albin Amadeus
    Björn Bertil Bruno Benjamin Bo
    Caesar Christian Cedric Caspian Cornelis
    David Didrik Dorian Dag Desmond
    Egil Emanuel Edgar Erik Einar
    Frank Frode Felix Florian Finn
    Gustav Gunnar Gabriel Georg Gottfrid
    Harald Helmer Hampus Hilding Holger
    Ivar Isak Ingemar Isidor Ian
    John Jakob Johannes Jesper Justus
    Karl Knut Kasper Kjell Klas
    Lave Ludvig Leonard Linus Lars
    Mandus Malte Mikael Morgan Mattias
    Nils Nikolai Nore Nathan Niklas
    Oskar Otto Ossian Ove Olle
    Pontus Patrik Petter Paul Per
    Ruben Rasmus Rune Reidar Ragnar
    Simon Sture Samuel Sebastian Sune
    Truls Tim Tobias Tore Teodor
    Ulrik Uno Ulf Une Ulve
    Valter Vilhelm Viktor Vide Verner

Glad
  • spöke
    bibo skrev 2013-04-12 11:36:51 följande:
    Underbart!! Skickar listan till sambon och har fetmarkerat det jag tycker om så får han göra samma sak :)

TUSEN TACK!!!!!!!! 
    Fick ni några gemensamma markeringar?
  • spöke
    Rainbow Dash skrev 2013-04-14 21:57:19 följande:
    OK vi behöver hjälp. Väntar barn nr 3. Har två flickor sen tidigare och de har båda korta namn som börjar med vokaler. Vill undvika det med nr 3 så att det inte blir tripp trapp trull. Det ska även vara ett namn som funkar både på finska och engelska. Namn med CH går då bort, åäö likaså och en del andra kombinationer. Det behöver dock inte vara något internationellt namn som sådant men ska funka på alla tre språk. Vi har ett engelskklingande efternamn om det har någon betydelse. Om namnet är vanligt eller ej spelar ingen större roll, dock påverkar det lite har jag märkt då ett av barnen har ett populärt namn just nu och om två av tre får det känns det lite fel också.

Om det blir en pojke ska han heta Harry.  

Flicknamn jag gillar som ej kan användas
    Stina- heter barnens kusin
    Charlie- funkar ej i Finland
     Idun- funkar ej på engelska
    Lumi- gillar inte hur det blir på svenska Luumi, ska uttalas med finskt u- Lomi.

Starkaste kandidaterna just nu
    Tilda - lite för vanligt kanske
    Ines - varning för tripp trapp trull
    Nikki - känns ej helt rätt 

Har du något annat som kanske skulle passa oss? Har följt din tråd i en evighet och tycker du är duktig så, hit me! 
    Hej!

Jag tycker det är fint att kombinera (allitterera) namn som börjar på vokal. Låter inte så kennel-aktigt som när man väljer samma konsonant till 5-6 ungar.

Lumi är jättefint... men ja, det där med u- och o-ljud är knepigt i finsk-svenska sammanhang. ( Spöke går finskakurs. )

Här kommer lite blandade förslag:

Vokalnamn:
    Annie Eden Ingrid Asta Amelia Elvira Ethel Elin Ally Edit Isolde Eira Iris Ester Elise

Konsonantnamn:
    Heidi Lea Sally Selma Lia Hilda Hanna Laura Helmi Henny Leia Lilly Marta Nina Siri
  • spöke
    kanelkatten skrev 2013-04-15 15:25:56 följande:
    Hej igen spöke!

Vi fastnade helt i namndiskussionen och lade ner projektet ett tag... men nu är tvillingkillarna ute sedan en vecka tillbaka och vi behöver verkligen bestämma oss! Som sagt tidigare... syskonen heter Vera och Herman, efternamnet börjar på F. Vill inte ha "Piff&Puff-namn" eller namn fårn översta delen av topplistan.

Vi har båda fastnat för EDISON, så nu letar vi efter en bra kombo. Inser att Edison kommer att kallas för "Eddie", men det är ok!  Vill inte ha samma bokstav (inte som syskonen heller). Några varianter vi smakat på (men inte riktigt fastnat för) är:
    Edison & Max
    Edison & Jack
    Edison & Ted (blir dock för lika... me plan B skulle kunna vara att köra på Ted istället och välja ett annat namn)
    (av någon anledning tycker jag att det låter bäst med ett enstavigt namn för tvilling 2, men jag kanske barar har snöat in på det?)

Simon & Edison (samma ändelse...)
    Julian & Edison
    Isak & Edison

Vad kan man tänka sig mer? Rufus? Sixten? Linus? Alvin? Nåt HELT annat???
    HJÄLP!!!

Jag tycker inte att du behöver begränsa dig till enstaviga namn. Tycker även fleråstaviga låter bra med Edison.

Edison & Ted blir lite för gulligt ihop. Eddie och Teddie. Låter som Teddie och Freddie i Saltkråkan. Skulle även stryka Edison & Simon eftersom de har samma ändelse.

Om jag skulle välja två av namnen på er lista skulle jag nog kombinera Sixten & Rufus. Låter tufft ihop. Och funkar bra med Vera och Herman också.

Fler namn att kombinera Edison med:
    Edison & Bruno
    Edison & Douglas
    Edison & Mandus
    Edison & Isidor
    Edison & Osvald

• spöke
    Rainbow Dash skrev 2013-04-21 10:12:28 följande:
    Tack, många fina namn och precis i min smak. Flera hade vi redan tagit upp men kul med fler i samma anda. Hoppas det blir en kille för då har vi inga problem men blir det en liten tjej har vi nu än fler alternativ.
    Solig
  • spöke
    Här kommer några förslag...

Arthur Edvard/Edward Vilhelm Ludvig Johannes Alexander Cornelis Emanuel Amadeus August Zakarias
    Edmund Leonard Marius Malkolm Valentin Nikolai Edgar Samuel Gabriel Leopold Nicholas Teodor

Adela Esmeralda Isolde Miranda Matilda Amanda Beata Bianca Laura Cornelia Beatrice Isabelle Celeste  Evelina Gabriella Noelle Sofia Isabella Noomi Cordelia Celia Eleonora Emilia Annabelle Gabrielle Diana
  • spöke
    Tiiinaa skrev 2013-04-23 15:37:12 följande:

Tack =) pojklistan diggade jag skarpt. Gillar speciellt Nikolai Valentin och Ludvig. Tycker du att en kombo Julian och Nikolai fungerar? Julian är så mjukt och Nikolaj hårt..men de kanske kompletterar varann rätt så bra.

Vad tycker du annars om
    Julian och Wilton.
    Julian och Sam (älskar detta namn men blir de för lika med an respektive am i slutet)
    Julian och Ruben

Tjejnamn tycker jag är så sjukt svårt...antingen är de superfina men fel kategori (många av de äldre namnen i topplistan är så fina men helt fel ihop med Julian). Men så tycker jag istället att tjejnamnen i Julian-kategorin blir lite för mycket hovdamstuk om du fattar vad jag menar. Typ Eleonora, jättefint men det känns som vi försöker lite mycket med det.

Henry är ett annat namn jag tycker om men passar det med Julian?
    Jag tycker att det blir en jättesnygg kontrast att kombinera mjuka och hårda namn. Det gör varje namn lite mer speciellt och individuellt än om man kombinerar två lika namn. Nikolai kan du ju även stava Nicolai, Nicolaj, Nikolaj etc. Och lite extra tufft blir det eftersom storebrors namn börjar på samma ljud som lillebrors slutar på. Det låter som om de hör ihop.

Wilton är inte så vanligt, men det känns ändå bekant eftersom vi är vana vid både namn som börjar på Wil/Vil- (William, Vilhelm etc.) och namn som slutar på -ton (Anton, Agaton etc.).

Sam tycker jag bli sådär ihop med Julian, just eftersom deras ändelser är lika. Du kan inte tänka dig Samuel istället?

Ruben funkar också bra med Julian. Fast allra helst ett namn som inte slutar på N ...

Henry tycker jag också funkar bra med Julian. Det är dock väldigt inne just nu - det namn som ökade näst mest under förra året (efter Ebbe).

Jo, du har rätt i att det kan bli lite hovdamskänsla över flicknamn. Nämn några flicknamn som du gillar så ska jag tänka lite till!

• spöke
    Tiiinaa skrev 2013-04-23 15:45:57 följande:
    Jag måste säga nu efter att ha läst tillbaka några sidor att jag är helt fast i denna tråd!!! Du ger så himla bra input och ligger på helt rätt nivå. Du väger inte in några känslomässiga ståndpunkter för namnen utan rådar utifrån ett rent språkligt- och stilmässigt perspektiv. Klockrent!!

Jag är så trött på trådar med folk som bara kommenterar typ: fult eller liknande på folks namnförslag. Du går på kärnan och ger konstruktiv kritik på hur du anser att ett namn passar och inte passar in i både tiden och i sammanhanget.
    Vad kul att du gillar tråden. Min tanke med tråden var just att ge lite mer djupgående råd än bara rent känslobaserade kommentarer - det kan man ju som sagt få massor av i FL:s namnforum.
  • spöke
    nelia85 skrev 2013-04-23 16:20:58 följande:
    Vi har en liten Ellen och funderar nu på syskonnamn. Om vi får en pojke gillar jag Zack men maken säger att det är ett smeknamn. Han kan däremot tänka sig Zackarias men det tycker jag är lite långt. Han gillar Nikolai men jag tycker inte att det riktigt passar med Ellen.
    Tjej är ännu svårare. Jag är helt insnöad på Joline, maken vägrar.
    Har du några tips? :)
    Zack är ju mycket riktigt ett smeknamn - av just Zackarias. Men vi använder massor av namn som från början varit kortformer - Olle, Sanna etc. En kompromiss kunde väl vara att sonen får namnet Zackarias men kan kallas Zack av den som vill.

Nikolai tycker jag funkar fint med Ellen. Bättre än Zack rent stilmässigt.

Förslag:
    Ellen & Joel
    Ellen & Samuel
    Ellen & Felix
    Ellen & Love
    Ellen & Justus
    Ellen & Gabriel
    Ellen & Hannes 
    Ellen & Jakob
    Ellen & Oskar 
    Ellen & Valter

Ellen & Annie