Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Y L L E skrev 2013-03-27 07:30:15 följande:
    Hej spöke!
    Jag funderar på namn till kommande barn men tycker det är svårt att kombinera med mannens efternamn (som barnen kommer att få), hur mycket ska man tänka på sådant? Efternamnet är mjukt, trestavigt och börjar på G, vilket gör att jag blir osäker på några av mina favoritnamn som innehåller K. Tycker att det på något vis skär sig ljudmässigt med g och k.. Eller så har jag bara hakat upp mig, kan du kanske ge lite input på mina tankar?
    Det är främst slutbokstaven på flera namn som jag tycker ställer till det med efternamnets G..
    Rent allmänt kan man väl säga att det kan vara bra att tänka på att man inte kombinerar för- och efternamn som bildar mindre fördelaktiga ord tillsammans. Det klassiska exemplet är väl Ann Ahl. Men även Jonas Norberg (Jona Snorberg) och liknande kanske man ska fundera lite extra över. Initialerna kan man också fundera över.

En del gillar kontraster, andra vill gärna att för- och efternamn går i samma stil så att det inte blir Beyoncé Svensson och liknande kombinationer.

G och K är ljud som är väldigt lika. De bildas på samma sätt och på samma ställe i talapparaten - skillnaden är att G är tonande och K är tonlöst. (På samma sätt som B och P samt D och T). Kanske är det därför som du upplever att de skär sig?

Om efternamnet är mjukt (förutom G:et) så kan det bli jättesnyggt med ett lite hårdare förnamn (med K).
  • spöke
    Kim J skrev 2013-03-27 08:06:25 följande:
    Jag skulle behöva hjälp med fransk-klingande namn som ska passa ihop med en liten Estelle!
    Jag hörde ett namn för någon vecka sedan på ett Lekland och tänkte "det ska jag komma ihåg" men nu är det helt bortglömt ;)

Främst flicknamn men gärna ett par pojknamn om du har på lager :)
    Åh, passande nog så är  Spöke lite frankofil.

Franskklingande flicknamn (slutar ofta på stumt e):
    Celeste Coralie Elodie Amélie Celine Charlotte Juliette Aurelie Louise Clotilde Elise Josephine Zoë Anaïs Adeline Blanche Léonie Natalie

Undvik namn som slutar på -elle. Kan bli lite mycket ihop med Estelle.

Och några franskklingande pojknamn:
    André Claude Gaspard Julien Emeric Gaston Léon Lucien Pascal

• spöke
    Sockerbullen skrev 2013-03-27 18:07:02 följande:
    Hej Spöke!

Nu har jag i flera månader plågat mig själv i denna namndjungel, vi har två tjejer som heter Elly och Lova, nu om några veckor kommer lillebror. Jag har försökt med de flesta namnen men mannen är så svår, han gillar typ inga namn :-/ 
    Jag har även tidigare frågat dig om en massa olika namn och fått jättebra råd från dig men mannen är så svår. Nu har han kommit med ett förslag, som jag funderar på, jag är säker på att jag gillar namnet, men vad tycker du, passar det, både i tiden och ihop med systrarna? namnet är Astor! 

Om jag hade fått välja helt själv hade jag valt, Ebbe, Loke eller Sixten. 

Tack för en bra tråd! 
    Hej! Jag gillar Astor. Och jag tycker det funkar finfint med Elly och Lova.

Andra liknande namn: Assar, Mandor, Tor
  • spöke
    Vulpecula skrev 2013-03-27 19:37:20 följande:

Å, detta är visserligen spökes tråd, men låt mig rekommendera Angelie (ann-she-LII), som jag häromdan tänkte skulle vara så fint som syster till just en Estelle!
    Man får gärna komplettera Spökes förslag.
  • spöke
    Kim J skrev 2013-03-27 20:37:58 följande:
    Tack! Celeste var exakt det namn jag hade hört! :D
    Kim J skrev 2013-03-27 20:41:15 följande:
    Nu var jag lite snabb på fingrarna ;)

Angelie var fint också, de flesta bar fina :) pojknamnen var lite svårare att fastna för ;) jag frågar åt min närmsta väninna. Så ska vidare befordra dem alla :)

En fråga, hur uttalas Anaïs? :)
    Prickarna över i:et betyder att bokstaven ska uttalas (på franska skulle annars kombinationen ai bli ett ä-ljud).

• spöke
    bobou skrev 2013-03-28 10:26:05 följande:
    Hej Spöke! Nu grubblar vi över andranamn till vår flicka. För att få en fin rytm tillsammans med de andra namnen skulle jag vilja ha ett fyrstavigt namn, som gärna får låta svenskt eller nordiskt. Har du något fint förslag?
    Hej! Solig

Om du menar fornnordiska namn, så finns det inte så många med fyra stavelser att välja bland. Typiskt för de fornnordiska namnen är nämligen att de är tvåstaviga. Det enda som jag kan komma på är Ingetora.

Men sen finns det ju en massa fyrstaviga flicknamn som kanske inte är svenska/nordiska från början, men som är så pass etablerade att man kan kalla dem för "svenska namn":

Cecilia Cornelia Ottilia Olivia Felicia Alicia Emilia Viktoria Teresia Natalia Patricia Ofelia Antonia

Evelina Josefina Carolina Katarina Vilhelmina Valentina

Isabella Gabriella Petronella Mikaela

Alexandra Esmeralda

Dorotea Teodora Leonora

Magdalena Margareta

Henrietta  Elisabeth

• spöke
    Carro123 skrev 2013-03-30 13:03:35 följande:
    Hej igen!

När jag läste ditt svar fick vi ny inspiration men kände samtidigt att förslagen inte riktigt var vår "stil" så att säga. I februari kom vår andra dotter och vi visste inte alls vad hon skulle heta... när vi till slut började enas gick jag in och läste dina förslag (mest för att vara säker på att vi inte missade något fint namn) och vad komiskt... där fanns ju det tilltänkta Lovisa med :)

tack för dina tips och din tid!     
    Vad kul! Grattis till lillasyster! Solig
  • spöke
    Sockerbullen skrev 2013-03-31 22:38:37 följande:
    Tack för din åsikt, jag gillar namnet mer och mer, det känns som det är ett namn som man kanske behöver vänja sig vid lite, funderar på hur omgivningen kan tänkas reagera, om det är lätt att det blir feluttalat, fula smeknamn? är det för ovanligt så man uppfattar det som "konstigt" och så funderar jag även på om det kommer bli vanligare? vad tror du? 
    Namnet är helt klart ovanligt. Statistik från SCB:

Det finns 925 män som har förnamnet Astor. Av dessa har 251 namnet Astor som tilltalsnamn.

De senaste fem-sex åren har namnet ökat från färre än tio nya gossar per år till mellan 10-15 per år. Så det är fortfarande väldigt ovanligt. Tror inte det kommer blir någon topp 10. Men man vet aldrig.

Kan inte komma på hur man skulle kunna uttala det fel... As-tor i så fall... men nä...
  • spöke
    Y L L E skrev 2013-04-03 07:42:15 följande:
    Bobou! Fyrstaviga nordiska namn ordnas enkelt genom att göra dubbelnamn av de klassiska tvåstaviga - kan det vara något?
    Ja, det är också ett alternativ.
  • spöke
    Sockerbullen skrev 2013-04-03 08:18:19 följande:
    Tack spöke :) Nu återstår bara att se om det är en Astor som tittar ut, jag återkommer om ca 6 veckor :)
    Spännande!
Svar på tråden Spökes namn(t)råd