Spökes namn(t)råd
Y L L E skrev 2013-03-27 07:30:15 följande:
Hej spöke!Jag funderar på namn till kommande barn men tycker det är svårt att kombinera med mannens efternamn (som barnen kommer att få), hur mycket ska man tänka på sådant? Efternamnet är mjukt, trestavigt och börjar på G, vilket gör att jag blir osäker på några av mina favoritnamn som innehåller K. Tycker att det på något vis skär sig ljudmässigt med g och k.. Eller så har jag bara hakat upp mig, kan du kanske ge lite input på mina tankar?
Det är främst slutbokstaven på flera namn som jag tycker ställer till det med efternamnets G..
En del gillar kontraster, andra vill gärna att för- och efternamn går i samma stil så att det inte blir Beyoncé Svensson och liknande kombinationer.
G och K är ljud som är väldigt lika. De bildas på samma sätt och på samma ställe i talapparaten - skillnaden är att G är tonande och K är tonlöst. (På samma sätt som B och P samt D och T). Kanske är det därför som du upplever att de skär sig?
Om efternamnet är mjukt (förutom G:et) så kan det bli jättesnyggt med ett lite hårdare förnamn (med K).