Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Semlan skrev 2013-02-05 16:22:04 följande:
    Ja vi har nog en väldigt blandad namnsmak =p 
    De vi också haft som förslag är Milea, Limei, Millia.
    Skulle vilja hitta ett asbra finskt namn, men ingen faller direkt i smaken.
    Men annars är det väl inget speciellt så =) 
    Jag tycker att Helmi är ett att asbra finskt namn.
  • spöke
    Semlan skrev 2013-02-05 16:43:40 följande:
    Men det är väl ett killnamn? 
    Nä, ett tjejnamn. Betyder pärla.
  • spöke
    Semlan skrev 2013-02-05 17:50:56 följande:
    Jo jag vet, är finne =) Men fick för mig att bara killar heter så.
    Moi! (Försöker lära mig finska, men det är svåååårt!)

Annars är Lumi tufft...  
  • spöke
    Semlan skrev 2013-02-05 14:47:06 följande:
    Jag och min sambo väntar första barnet, BF idag. Jag tycker att det är jätte svårt det här med namn, de vi har hittils som favoriter är Minou, Alma och sen blir det Seija i andra namn. Skulle vara kul om du orkade skriva lite om dessa namn och kanske ge några namnförslag till? =) Och då alltså tjejnamn.

Blir det en kille så blir det en Henok, vad vet du om de namnet?

Tacksam för svar! 
    Minou
    Franska: liten katt (etc. ). Persiska: paradis, himlen.

Statistik:
    Det finns 211 kvinnor som har förnamnet Minou. Av dessa har 152 namnet Minou som tilltalsnamn. 
    Före 2006:  färre än 10 nyfödda flickor per år. Efter 2006: 15-20 nyfödda flickor per år

Alma 
    Spanskt namn som betyder 'själ'. Kommer från det latinska ordet 'almus' som betyder 'huld', 'mild'. Har förekommit i Sverige åtminstone sedan början av 1700-talet. 

Statistik: 
    Det finns 11100 kvinnor som har förnamnet Alma. Av dessa har 6887 namnet Alma som tilltalsnamn.
    Cirka 400-500 flickor per år får namnet Alma.

Seija 
    Finskt namn som betyder 'lugn'.

Statistik:
    Det finns 1667 kvinnor som har förnamnet Seija. Av dessa har 1349 namnet Seija som tilltalsnamn. 

Henok 
    Hebreiskt namn, ursprunglligen Chanok som betyder 'invigd'. Form av Enok.

Statistik:
    Det finns 12 kvinnor som har förnamnet Henok. Av dessa har 0 namnet Henok som tilltalsnamn.
    Det finns 159 män som har förnamnet Henok. Av dessa har 135 namnet Henok som tilltalsnamn.

• spöke
    L86 skrev 2013-02-06 08:58:31 följande:
    Vi har fått veta att vi väntar en flicka. Tankarna går kring Ellen, Elsie och Ellie. Tankar? Fler förslag i liknande stil? :)
    Jättefina namn. Och väldigt rätt i tiden (tvåstaviga, mjuka namn). Ellie är ett av de namn som ökar mest just nu, så du är inte ensam om att gilla det. Det som är minst poppis av förslagen är Elsie. (Om det har någon betydelse för ert val).

Fler liknande namn:
    Ellinor
    Elin
    Elina
    Elsa
    Elise
    Elisa
    Ella
    Elma
    Elna
    Elva
  • spöke
    jackyyouknow skrev 2013-02-06 14:12:19 följande:
    Hej igen spöke!
    Har hört att man kan heta Tequila nu... Vet inte om det är ett tjej eller pojk - namn. Vet du?
    Vulpecula skrev 2013-02-06 14:57:55 följande:
    Jag är inget spöke men svarar ändå, för jag blev nyfiken på hur många Tequilor det finns ...

Det finns 5 kvinnor som har förnamnet Tequila. Av dessa har 0 namnet Tequila som tilltalsnamn.
    Det finns ingen man som har namnet Tequila som förnamn.

Så det får nog ses som flicknamn.

Jag har aldrig hört talas om någon som heter Tequila, och uppenbarligen finns det inte så många av dem. Vilket kanske är tur.

Men man kan ju hoppas att töserna har fått namnen efter det geografiska namnet, inte efter spriten.

• spöke
    Hallonmuffin skrev 2013-02-09 09:22:10 följande:
    Hej Spöke! Vi har precis fått reda på att det ligger en liten pojke i min mage och skulle behöva hjälp med pojknamn. Flicknamn är mycket lättare. Pojknamn som jag gillar är: Ludvig, Lukas, Edvin men uppenbarligen finns det fler som gillar dessa namn så de är alldeles för vanliga. Nu är jag mer inne på Elmer men det känns inte helt hundra. Vill ha ett ovanligt namn men det ska heller inte vara konstigt, påhittat eller svårstavat. Gärna nordiska namn. Hoppas du kan hjälpa oss! =)
    Ja, tyvärr är man ju sällan ensam om en god idé.

Elmer uppfyller alla dina kriterier. Det är inte konstigt. Inte "påhittat" (iaf inte på senare tid ). Och inte svårstavat (det enda skulle väl vara att man kan blanda ihop det med Helmer). Elmer är inte nordiskt, men det är germanskt så det har bildats på samma sätt som vi bildade namn här i Norden med ett för- och ett efterled.

Nordiska namn:
    Eskil Svante Einar Algot Rune Signar Ivar Ture Hilding Alvar Folke Joar Malte Henning
    Sune Ragnar Gunnar Hilmer Harald Egil Assar Eivind Sture Hjalmar
    Sixten Tore

Andra namn:
    Vilgot Artur Melker August Bertil Herman Malkolm Manfred Evald Gottfrid Vilhelm

• spöke
    LiJon skrev 2013-02-09 09:50:59 följande:
    Hallå Spöke!

Har följt din tråd länge och det var nog här jag snappade upp vår dotters namn, Thelma. Nu börjar tankarna vandra iväg mot syskonnamn, inget syskon på G än men förhoppningsvis om inte alltför länge.

Vill gärna ha tips på namn som går i samma stil som Thelma, både flick- o pojk. Inga jättevanliga namn men ändå inte för "påhittade". Gärna som börjar på Ma eller som innehåller/börjar på th, men är öppen för andra förslag
    Hej! Vad kul!

Här kommer en lite blandad kompott ...

Flicknamn som börjar med TH: 
    Theia Thea Thelise Thalia Theola Theora Thia Thilia Thelia Thelina Theodora

Flicknamn som innehåller TH:
    Ruth Ethel Edith Judith Martha Esther Dorothy Othilia Athena Lilith Nathalie Mathilda 

Flicknamn som börjar på MA: 
    Manda Malou Manja/Manya Maxime Maxine Marion Maida  

Thelma & Ruth tycker jag låter tufft ihop. Det är snyggt att kombinera mjuka och hårda namn. Många av TH-namnen kan nog bli lite för lika ihop med Thelma.  

Återkommer med pojknamnsförslag senare.  
  • spöke
    LiJon skrev 2013-02-09 09:50:59 följande:
    Hallå Spöke!

Har följt din tråd länge och det var nog här jag snappade upp vår dotters namn, Thelma. Nu börjar tankarna vandra iväg mot syskonnamn, inget syskon på G än men förhoppningsvis om inte alltför länge.

Vill gärna ha tips på namn som går i samma stil som Thelma, både flick- o pojk. Inga jättevanliga namn men ändå inte för "påhittade". Gärna som börjar på Ma eller som innehåller/börjar på th, men är öppen för andra förslag
    spöke skrev 2013-02-12 10:40:30 följande:
    Hej! Vad kul!

Här kommer en lite blandad kompott ...

Flicknamn som börjar med TH: 
    Theia Thea Thelise Thalia Theola Theora Thia Thilia Thelia Thelina Theodora

Flicknamn som innehåller TH:
    Ruth Ethel Edith Judith Martha Esther Dorothy Othilia Athena Lilith Nathalie Mathilda 

Flicknamn som börjar på MA: 
    Manda Malou Manja/Manya Maxime Maxine Marion Maida  

Thelma & Ruth tycker jag låter tufft ihop. Det är snyggt att kombinera mjuka och hårda namn. Många av TH-namnen kan nog bli lite för lika ihop med Thelma.  

Återkommer med pojknamnsförslag senare.  
    Fortsättning ...

Pojknamn som börjar med TH:
    Theo Theodor Thias Theos Thor Thilo

Pojknamn som innehåller TH:
    Matheo Jonathan Arthur Seth Nathan

Pojknamn som börjar med MA:
    Marius Max Maximus Mario Mauritz Malkolm/Malcolm Mandus Marlon

Röstar på Thelma & Malkolm/Malcolm. M:en som en röd tråd.
  • spöke
    annaba skrev 2013-02-11 16:24:03 följande:
    Intressant tråd. Glad Jag och maken funderar över namn för blivande barn - namn som behöver funka både i det svenska samhället där vi lever större delen av året, men även i ett muslimskt/arabisktalande land eftersom vi båda dels är muslimer och även tillbringar delar av tiden i makens hemland där stora delar av släkten finns.

Tankar och funderingar kring nedanstående förslag mottages gärna - det är lätt att bli hemmablind då man lever i en delvis arabisktalande miljö där de islamiskt inspirerade namnen går från att vara främmande till att bli naturliga.
    Hej! Jag måste erkänna att min kunskap om arabiska/muslimska namn tyvärr är begränsad än så länge (men jag försöker lära mig mer!). Som jag har förstått det så har det inom svenskmuslimska kretsar uppstått ett eget namnbruk där man försöker hitta namn som funkar dels i den svenska kulturen, dels i den arabiska/muslimska kulturen. Exempel på namn i den här kategorin är Sara, Selma, Leila och Jasmine. Jag tycker att det är en bra idé att kombinera kulturerna i namnvalet.

Jag har gjort en liten skala för att försöka förklara till vilken grad namnen smälter in i det svenska språket och den svenska kulturen - uttalsmässigt, formmässigt osv. Jag lägger inga värderingar i vad som är bra eller dåligt utan utgår från en ren språkmässig vinkel.

1 = funkar utmärkt i Sverige, ger inga signaler om att personen inte skulle vara svensk
    2 = funkar bra i Sverige, skulle kunna vara någon från en annan kultur men det skulle lika gärna kunna vara en svensk person
    3 = passar in i det svenska språket rent uttalsmässigt och formmässigt, men det råder ingen tvivel om att ursprunget är icke-svenskt
    4 = liknar inte det svenska sättet att bilda namn och låter därmed utan tvekan utländskt i svenska öron

Flicknamn:
    Alina - 2
    Alma - 1
    Asma - 3 (men låter väldigt likt sjukdomen 'astma')
    Farida - 3
    Jamila - 3
    Maida - 3
    Mina - 2
    Saima - 3
    Salma - 3 (Selma = 1)
    Tasnim - 4 (och eftersom namnet inte slutar på A är det svårt att veta vilket kön personen har)

Pojknamn:
    Emran - 3
    Elyas - 2 (Elias = 1)
    Ibrahim - 4
    Ismail - 4
    Maher - 4
    Malik - 3
    Mika - 3 (det är även ett finskt pojknamn och Sverige och Finland har en lång gemensam historia vilket gör att det låter välbekant även om det inte låter svenskt)
    Samir - 4
    Tahir - 4
    Yaqub - 4 (Jakob = 1)
    Yunes - 4 (Jonas = 1)

Does this make any sense?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd