annaba skrev 2013-02-11 16:24:03 följande:
Intressant tråd.
Jag och maken funderar över namn för blivande barn - namn som behöver funka både i det svenska samhället där vi lever större delen av året, men även i ett muslimskt/arabisktalande land eftersom vi båda dels är muslimer och även tillbringar delar av tiden i makens hemland där stora delar av släkten finns.
Tankar och funderingar kring nedanstående förslag mottages gärna - det är lätt att bli hemmablind då man lever i en delvis arabisktalande miljö där de islamiskt inspirerade namnen går från att vara främmande till att bli naturliga.
Hej! Jag måste erkänna att min kunskap om arabiska/muslimska namn tyvärr är begränsad än så länge (men jag försöker lära mig mer!). Som jag har förstått det så har det inom svenskmuslimska kretsar uppstått ett eget namnbruk där man försöker hitta namn som funkar dels i den svenska kulturen, dels i den arabiska/muslimska kulturen. Exempel på namn i den här kategorin är
Sara, Selma, Leila och
Jasmine. Jag tycker att det är en bra idé att kombinera kulturerna i namnvalet.
Jag har gjort en liten skala för att försöka förklara till vilken grad namnen smälter in i det svenska språket och den svenska kulturen - uttalsmässigt, formmässigt osv. Jag lägger inga värderingar i vad som är bra eller dåligt utan utgår från en ren språkmässig vinkel.
1 = funkar utmärkt i Sverige, ger inga signaler om att personen inte skulle vara svensk
2 = funkar bra i Sverige, skulle kunna vara någon från en annan kultur men det skulle lika gärna kunna vara en svensk person
3 = passar in i det svenska språket rent uttalsmässigt och formmässigt, men det råder ingen tvivel om att ursprunget är icke-svenskt
4 = liknar inte det svenska sättet att bilda namn och låter därmed utan tvekan utländskt i svenska öron
Flicknamn:
Alina - 2
Alma - 1
Asma - 3 (men låter väldigt likt sjukdomen 'astma')
Farida - 3
Jamila - 3
Maida - 3
Mina - 2
Saima - 3
Salma - 3 (Selma = 1)
Tasnim - 4 (och eftersom namnet inte slutar på A är det svårt att veta vilket kön personen har)
Pojknamn:
Emran - 3
Elyas - 2 (Elias = 1)
Ibrahim - 4
Ismail - 4
Maher - 4
Malik - 3
Mika - 3 (det är även ett finskt pojknamn och Sverige och Finland har en lång gemensam historia vilket gör att det låter välbekant även om det inte låter svenskt)
Samir - 4
Tahir - 4
Yaqub - 4 (Jakob = 1)
Yunes - 4 (Jonas = 1)
Does this make any sense?