Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

cariny skrev 2012-11-23 16:13:28 följande:
    Om vi får en pojke blir det Bo tror vi.

Men det var ju så galet vanligt förr så kommer det att bli skitmånga bossar snart igen?
    Svårt att veta säkert, men det kommer nog att öka i popularitet. De senaste åren har det tillkommit knappt 30 nya bossar varje år. Tidigare var antalet under tio per år.

Men nu för tiden använder vi så många fler namn än förr - så det blir aldrig samma mängder som förut.
  • spöke
    Poddan skrev 2012-11-23 16:29:58 följande:
    Har ett ovanligt namn på listan om det skulle bli en pojke: Olius. Namnet finna skrivet på väggen i vår stugas vedbod från början av 1900-talet och vi gillar det båda två, men känner att det kanske är lite väl ovanligt. Vet du något om namnet såsom ursprung, betydelse och om någon heter så numer?
    Finns ingen som har det som förnamn, men en person som har det som efternamn.

Låter som en latiniserad form. Förr tyckte man det lät tjusigt med t.ex. -ius och -eus-ändelser. Många gjorde om sina svenska efternamn enligt denna modell: Olaus Petri hette egentligen Olov Pettersson.
  • spöke
    Poddan skrev 2012-11-23 16:50:47 följande:
    Olius Hedman, 1901, Klintträsk står det. För några år sedan svängde en släktforskande herre upp på vår gård och frågade om sin morfar Karl-Axel Hedman. Olius var hans bror. Bådas namn fanns på väggen i vedboden, vilket såklart var jättekul. Tycker du namnet låter konstigt? Vi har ju som vant oss vid det...
    Föräldrarna var kreativa förr också. Jag tycker inte att det låter jättekonstigt... som en blandning av Ola och Julius. Tror inte att folk kommer ha problem med att varken uppfatta eller stava namnet. Men visst, lite udda är det ju. Men jag antar att det är därför ni gillar det också.
  • spöke
    mammatillnils skrev 2012-11-24 08:54:47 följande:
    Kan inte låta bli att följa den här tråden fast vi inte alls har kommit i syskontankar än, men namn är ju så roligt! Klart jag funderar på vad ett syskon till Nils skulle heta när vi blir sugna på det ;) finns så mycket bra tips här!
    Kul att du gillar tråden! Nils är även en av spökets personliga favoriter.
  • spöke
    Vieria skrev 2012-11-25 19:45:09 följande:
    Hej spöke! Jag har en dotter som är född 2009 och vi väntar nu vårt andra barn i februari. Har vart inne på massa namn men vi lyckas inte komma överrens. Kraven vi har är att det inte ska var för vanligt i Sverige (eftersom vi bor här) och att det ska fungera internationellt speciellt Scotland/U.K eftersom mannen har sina rötter där! Dottern heter Gabriella (Gabi) och namnet ska fungera bra med det! Vi behöver båre pojk och flick namn! Tack på förhand!Glad
    Vad sägs om...

Gabriella & Amelia
    Gabriella & Olivia
    Gabriella & Rebecka
    Gabriella & Lydia
    Gabriella & Louise
    Gabriella & Beatrice
    Gabriella & Alexandra
    Gabriella & Melina
    Gabriella & Victoria
    Gabriella & Sofia/Sophia

Gabriella & Nicholas
    Gabriella & Edgar
    Gabriella & Jonathan
    Gabriella & Benjamin
    Gabriella & Malcolm
    Gabriella & Florian
    Gabriella & Martin
    Gabriella & Adrian
    Gabriella & Christian
    Gabriella & Ossian

• spöke
    mammatillnils skrev 2012-11-26 19:55:14 följande:
    Vad kul att du gillar Nils, min son heter det efter min morfar som varit min stora förebild i livet! Det känns som det perfekta namnet och det känns inte som om ett ev framtida syskon kommer kunna få ett hälften så betydelsefullt namn ;)
    Jag förstår problematiken. Kanske har pappan någon betydelsefull person vars namn ni kan använda till en eventuell tvåa?
  • spöke
    Vieria skrev 2012-11-26 20:09:42 följande:
    Tack så jättemycket spöket! Jag gillar Amelia jättemycket. Även Olivia, Beatrice, Melina och Sofia. Bland pojknamnen gillade jag bäst Adrian, men även Nicholas och Edgar. När det gäller pojknamn har vi kommit fram till att vi gillar lite "äldre" så som Robert, Edvard, Leonard, eller Algot men inget har känts helt 100! Har du mer "Edgar" namn på lager? Flicknamnen gillar jag "söta" namn om du förstår, hehe Tack så jättemycket för att du tar dig tid och hjälper oss veliga!Glad
    Edmund
    Mikael
    Vilhelm
    Valentin
    Leopold
    Simon
    Nicolai
    Valter/Walter
    Gordon
    Desmond

Josefine/Josephine
    Miranda
    Ellinor/Eleanor
    Cecilia
    Esmeralda
    Ofelia/Ophelia
    Emilia
    Cornelia
    Ottilia
    Adelia

Solig
  • spöke
    Oliiviia skrev 2012-11-27 12:29:46 följande:
    Hej!
    Har du något bra pojknamn på lager? :)
    Jag gillar namn som Lucas, Oscar osv. Men killen kommer hela tiden på "dåliga" associationer till dessa namn, typ: Nä, kände en som var skittyken i skolan och bla bla! Men han kommer inte med några förslag själv!! :@ Blir det en tjej har vi redan 2 namn som vi båda tycker mycket om :) Viola eller Agnes.
    Men gärna några liknande förslag som jag skrev ovan :D  
    Hihi, det här problemet har jag fått höra många gånger. Mamman kommer med förslag och pappan bara dissar. Men kommer inte själv med egna förslag.

Vad sägs om...

Adam
    Simon
    Vilhelm
    Nicolai
    Martin
    Hannes
    Hugo
    Isak
    Jakob/Jacob
    Malcolm
    Justus
    Elias
    Felix
    Samuel
    Viktor/Victor
    Aron
    Kasper/Casper
    Jesper
    Gabriel
    Filip
    Edvin
  • spöke
    mammatillnils skrev 2012-11-28 19:58:52 följande:
    Ja, om vi någongång får en dotter så har vi en del förslag. Värre om det blir en pojke, men vi hinner nog tänka ut något :)
    Det finns ju masssssor med fina namn, som tur är...
  • spöke
    bobou skrev 2012-11-29 13:39:37 följande:
    Spöke, kan du inte hjälpa mig med lite namninspiration? Det står helt still för mig/oss, vi pratar inte namn över huvud taget, och ungen kommer om två månader! Kön okänt, men för pojknamn har vi i alla fall ett par alternativ som skulle kunna funka, om ej klockrena.

Jag sätter karaktär framför estetik, alla gånger. Hellre ett namn som man hajar till lite på, och kommer ihåg, än något som är vackert. Jag har ingenting emot långa namn som man kan leka med och bilda smeknamn på. Och så något som är ovanligt men som inte känns överdrivet främmande eller exotiskt. Egentligen sätter jag inget eget värde i att ett namn är ovanligt, men alla namn som inte är ovanliga är ju redan "tagna" och associerade till någon man känner! Och då känns det som att man döper barnet efter den personen, vilket bara är okej i ett mycket litet antal fall.
    Kan du ge några exempel på namn som du gillar?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd