Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Alby skrev 2012-08-28 20:56:22 följande:
    Rolig tråd, jag skriver imorgon från datorn!
    Välkommen åter.
  • spöke
    IsaViolia skrev 2012-08-31 08:15:32 följande:
    Jag måste bara säga att för 1,5 år sen så frågade jag dig massor om namn till våran lilla skatt som låg inne på jäsning, hon kom ut 17/08 förra året och blev en lite MÄRTA Vilda Viola, vad tycker du om dom namnen? Du hjälpte oss massor :) tack!
    Märta är jättesött. Det är gulligt, men ändå tufft. I like.
  • spöke
    Wagram skrev 2012-08-31 15:41:04 följande:
    Hej Spöke! Fantastisk tråd! Jag undrar om du har lite koll på namn utomlands också? Jag har en lite speciell fråga. Jag har stött på en person i USA (läkare, väldigt seriös) som heter John The Baptist i förnamn (oftast förkortat till John TB). Nu är jag nyfiken på om hans föräldrar var religiösa knäppgökar eller om det är ett namn som förekommer i vissa kretsar. Har du någon möjlighet att luska fram någonting om detta namn? John TB är svart, vilket kanske är relevant, eftersom vissa namn är vanligare hos African-Americans.
    Hej! Jag har inte tillräckligt bra koll på amerikanskt namnbruk för att kunna svara helt hundra-procentigt på din fråga. Religiösa/bibliska namn är poppis bland afro-amerikaner, men jag vet inte så mycket om just namnet "John The Baptist". Finns ett liknande namn - St. John - som också kommer från Johannes Döparen. Det finns till exempel en karaktär i Charlotte Brontës roman "Jane Eyre" med detta namn, så det har hängt med ett tag.

Ska rota runt lite i mina böcker vid tillfälle... återkommer om jag hittar någon intressant information.
  • spöke
    Wagram skrev 2012-09-01 01:43:19 följande:
    Tack för svar! Säg gärna till om du hittar något mer! Jag hade lite funderingar på om det möjligen kunde komma från Louisiana. Har googlat men hittar bara en massa om den bibliska personen.
    Låter som en bra teori. Louisiana var ju en fransk koloni och namnet Baptiste är ett vanligt franskt förnamn. 
  • spöke
    allena skrev 2012-11-01 14:00:17 följande:
    Hej Spöket :)

Vilken toppentråd! den sparar jag och ska sätta mig och plöja igenom senare.

Sedan är jag förstås nyfiken på din åsikt. Vi har en son på 15 månader som heter Anthon och om ett par månader kommer lillasyster. Vi har inte bestämt namn på henne ännu, däremot kommer hon heta Heldine i andranamn efter min mamma :)

Har du några förslag på namn till lilltösen? :) Och vad tycker du om Anthon och Felicia? Och Anthon och Alice. 
    Hej! Tycker både Felicia och Alice funkar med Anthon. Personligen föredrar jag Alice. Två barn på samma begynnelsebokstav tycker jag funkar fint - men kommer det en trea också så kan de bli lite för mycket.

Jag gillar att kombinera namn på olika vokaler. Det är ett gammalt säkert namngivningsknep...

Anthon & Edith (med t-ljudet i båda namnen som en liten bonus)
    Anthon & Esther
    Anthon & Elsa
    Anthon & Ida
    Anthon & Iris
    Anthon & Ines/Inez

• spöke
    Stampan skrev 2012-11-05 19:25:24 följande:
    Hej spöket!

Skrev förut nångång i augusti om att döpa min dotter till Amy Lee +nånting mer. Slutresultatet blev Amy Leigh Teresia!
    Du tyckte att det klingade bra och så blev det, bara en annorlunda stavning på Leigh! Tack spöket!
    Solig
  • spöke
    allena skrev 2012-11-05 20:10:00 följande:
    Tack för dem fina förslagen :) Både Edith och Esther klinga bra med Anthon tycker jag och th i båda namnen hade jag inte ens tänkt på innan, vi valde det på Anthon mest därför vi tyckte det var en snyggare stavning. :) Elsa var annars det förslag jag gillade bäst. Ida har jag en bekant som heter och det funkar därför inte för min del. Iris och Ines blev dessvärre bortvalt omedelbart av pappan, hehe ;)
    Fler namn med TH:

Ethel
    Judith
    Ruth
    Mathilda
    Thea
    Märtha

• spöke
    allena skrev 2012-11-07 19:55:07 följande:
    Tack :) Jag kom på ett eget också, Nathalie
Svar på tråden Spökes namn(t)råd