Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

J0L0 skrev 2012-07-15 00:21:52 följande:
    Vår Ossian får snart en lillebror och vi funderar på Nils. Men, funkar namnen ihop? Har du några andra förslag som skulle passa med Ossian. Gärna lite äldre namn. Jag kan inte minnas att det var så här svårt sist.
    Visst funkar Ossian & Nils. Tycker s:en binder ihop namnen på ett bra sätt.

Andra förslag:

Ossian & Arthur
    Ossian & Edvard/Edward
    Ossian & August
    Ossian & Alfred
    Ossian & Edgar
    Ossian & Emrik
    Ossian & Ivar
    Ossian & Edmund
    Ossian & Erik
    Ossian & Isidor

(Det är fint att kombinera namn som börjar på olika vokaler...)

Solig 
  • spöke
    fru Elle skrev 2012-07-18 09:57:36 följande:
    Tack för förslagen, vi har funderat lite till och nu lutar det åt Sixten Alfred Olle, med Sixten som tilltalsnamn. Olle efter farfar.
    Låter toppen!
  • spöke
    Miising skrev 2012-07-23 16:58:26 följande:
    Hej, vilken fantastisk tråd och vilket engagemang du lägger ner!

Är gravid och har börjat fundera på namn. Har alltid haft Katie och Thomas som favorit namn, men älskar även Luna men det passar tyvärr inte alls till vårt efternamn Lilja. Är det konstigt med två stavelser i både för och efternamn? Kan tillägga att jag heter Mi och min man heter Christoffer...

Gillar även namnen Novalie, Charlie, Jasper och Caspar. Skulle bli jätte glad om du kände till något om dessa namn och vad du tror om dem till efternamnet.

Sen tänkte jag även passa på att fråga om tips till mellan namn. Ta ett namn som man gillar eller ett släktnamn (naturligtvis något släktnamn man tycker är fint). Ett, två eller tre mellan namn? 

Tack på förhand!
    Hej! Solig

Luna Lilja blir kanske lite väl gulligt, men annars tycker jag inte att det blir konstigt med två stavelser i båda för- och efternamn. Skulle kanske även undvika Novalie och Charlie eftersom de slutar på samma stavelse som efternamnet börjar på.

Lite info om dina favoriter...

Katie: Engelskt/amerikanskt smeknamn för Kathrine, som ursprungligen är ett grekiskt namn med betydelsen 'ren', 'kysk'.
    Antal namnbärare i Sverige: 187 st (139 st bär namnet som tilltalsnamn)

Thomas: Grekisk form av det arameiska ordet för 'tvilling'. Namnet har funnits i Sverige länge, förekommer i runinskrifter från 1000-talet.
    Antal namnbärare i Sverige: Thomas/Tomas 60204/33583 st (38041/ 21201 st bär namnet som tilltalsnamn)

Luna: Latinskt namn som betyder 'måne'.
    Antal namnbärare i Sverige: 597 st (354 st bär namnet som tilltalsnamn)

Novalie: Form av namnet Nova, som betyder 'stjärna'.
    Antal namnbärare i Sverige: Novalie/Novali/Novalee 401/79/56 st (285/52/40 st bär namnet som tilltalsnamn)

Charlie: Smeknamn för Charles som är samma namn som vårt Karl. Namnet betyder 'fri man'. 21:a plats på förra årets topplista för nyfödda.
    Antal namnbärare i Sverige: 5157 män och 277 kvinnor (4055 resp 167 bär namnet som tilltalsnamn)

Jasper: En sidoform till namnet Kaspar, som är babylonskt och betyder skattmästare. Den svenska varianten är Jesper.
    Antal namnbärare i Sverige: 211 st (162 st bär namnet som tilltalsnamn)

Caspar: Se ovan. Den svenska varianten är Kasper.
    Antal namnbärare i Sverige: 333 st (186 st bär namnet som tilltalsnamn)

Mellannamn är ett extra efternamn som man bär (t.ex. sin mammas eller pappas om föräldrarna har olika efternamn). De extra förnamnen brukar man kalla andranamn. Jag tycker det är en fin tanke med släktnamn, att man sätts in i ett större sammanhang. Finns inga begränsningar när det gäller antalet, men tänk på att om det blir för många bokstäver så kommer inte namnen synas på körkort, pass etc.

Hoppas du fick svar på dina frågor. Annars är det bara att fråga igen.
  • spöke
    mammatillgossar skrev 2012-07-24 18:40:04 följande:

Så väldigt bra tråd, vilket jobb du gör Spöke! ;)

Du har gett mig bra namnförslag förut, och jag hoppas du kan ge några nu igen?
    Vi ska snart få vår tredje gosse (99% säker på könet) och vi är så oeniga ang. namn. Jag har några förslag som pappan inte gillar och själv har han inga förslag. Tänkte inte avslöja mina förslag än, utan vill se vad DU tycker :) 
    Storebröderna heter Noah & Elvin.

Tack för snälla ord! Solig

Här kommer några förslag:

Noah, Elvin & Alexis (unisex-namn)
    Noah, Elvin & Nicolai
    Noah, Elvin & Hannes
    Noah, Elvin & Justus
    Noah, Elvin & Sam
  • spöke
    Prodin skrev 2012-07-25 21:51:57 följande:
    Hej Spöke! Hoppas det är ok att jag ber om lite namnförslag?
    Jag vill ha tips på namn som passar till Odin.

Mina kriterier:

gångbart på svenska (och norska)
    helst inga uppenbara smeknamn
    helst tvåstavigt        

Tack på förhand! <3    
    Självklart!

Tycker det är fint med syskonnamn som börjar på olika vokaler (ett gammalt namngivningsknep):

Ada Ester Alma Unni Edith Astrid Elna Elsa Iris

Egil Alfred Ivar Atle Eskil Einar
  • spöke
    FraYo skrev 2012-07-27 09:46:05 följande:
    Har en dotter som fick namnet MOLLY Elise och väntar nu vårt andra barn. Vi funderar på VALLE Åke eller ELLA Gittis.
    Passar de?;)

(elise är efter min mamma som hette elisabeth o Gittis ska vara efter svärmor som heter birgitta. Åke heter bägge våra pappor)
    Misstänker att ni gillar dubbel-L. Tycker att både Valle och Ella funkar fint med Molly. Men jag vill nog ändå lobba lite för det fina namnet Valter (som kan ha smeknamnet Valle).

Tänk också på att det som ni antagligen har fallit för hos namnet Molly nu får konkurrens av Valle resp. Ella. Som när man har en favorittröja som är röd och så bestämmer man sig för att köpa en liknande röd tröja. Då känns inte tröjorna i garderoben lika unika. Köper man en blå tröja istället så har man två tröjor som känns unika.

• spöke
    mammatillgossar skrev 2012-07-27 10:18:59 följande:
    Tack för dina förslag :)
    Vad har ni för förslag?
  • spöke
    FraYo skrev 2012-07-27 12:38:51 följande:
    Njae :p. Hon skulle heta elise men vid förlossningen såg hon bara ut som en Molly ;).

Valter är fint. Se om gubben går med på de ;)

Har du några andra förslag som passar till Molly?

Tack för ditt svar iaf :)
    Elise är fint. Är det inte längre ett alternativ?

Några förslag:
    Molly & Clara/Klara
    Molly & Thea
    Molly & Julia
    Molly & Leah
    Molly & Linn
    Molly & Majken
    Molly & Vilma/Wilma
    Molly & Minna
    Molly & Ebba
    Molly & Mira

Molly & Joel
    Molly & Sam
    Molly & Emil
    Molly & Theo
    Molly & Felix
    Molly & Casper/Kasper
    Molly & Adam
    Molly & Simon
    Molly & Tim
    Molly & William
  • spöke
    FraYo skrev 2012-07-27 14:42:40 följande:
    Nje. Det heter Molly i andranamn :). Det var tilldelat henne och vill inte ha det på "en till" :)

Haha. Så häftigt då Sam och clara och minna är namn vi pratat om :). Ska visa gubben dina förslag :).

Tack igen :)
    Solig
Svar på tråden Spökes namn(t)råd