Miising skrev 2012-07-23 16:58:26 följande:
Hej, vilken fantastisk tråd och vilket engagemang du lägger ner!
Är gravid och har börjat fundera på namn. Har alltid haft Katie och Thomas som favorit namn, men älskar även Luna men det passar tyvärr inte alls till vårt efternamn Lilja. Är det konstigt med två stavelser i både för och efternamn? Kan tillägga att jag heter Mi och min man heter Christoffer...
Gillar även namnen Novalie, Charlie, Jasper och Caspar. Skulle bli jätte glad om du kände till något om dessa namn och vad du tror om dem till efternamnet.
Sen tänkte jag även passa på att fråga om tips till mellan namn. Ta ett namn som man gillar eller ett släktnamn (naturligtvis något släktnamn man tycker är fint). Ett, två eller tre mellan namn?
Tack på förhand!
Hej!
Luna Lilja blir kanske lite väl gulligt, men annars tycker jag inte att det blir konstigt med två stavelser i båda för- och efternamn. Skulle kanske även undvika
Novalie och
Charlie eftersom de slutar på samma stavelse som efternamnet börjar på.
Lite info om dina favoriter...
Katie: Engelskt/amerikanskt smeknamn för Kathrine, som ursprungligen är ett grekiskt namn med betydelsen 'ren', 'kysk'.
Antal namnbärare i Sverige: 187 st (139 st bär namnet som tilltalsnamn)
Thomas: Grekisk form av det arameiska ordet för 'tvilling'. Namnet har funnits i Sverige länge, förekommer i runinskrifter från 1000-talet.
Antal namnbärare i Sverige: Thomas/Tomas 60204/33583 st (38041/ 21201 st bär namnet som tilltalsnamn)
Luna: Latinskt namn som betyder 'måne'.
Antal namnbärare i Sverige: 597 st (354 st bär namnet som tilltalsnamn)
Novalie: Form av namnet Nova, som betyder 'stjärna'.
Antal namnbärare i Sverige: Novalie/Novali/Novalee 401/79/56 st (285/52/40 st bär namnet som tilltalsnamn)
Charlie: Smeknamn för Charles som är samma namn som vårt Karl. Namnet betyder 'fri man'. 21:a plats på förra årets topplista för nyfödda.
Antal namnbärare i Sverige: 5157 män och 277 kvinnor (4055 resp 167 bär namnet som tilltalsnamn)
Jasper: En sidoform till namnet Kaspar, som är babylonskt och betyder skattmästare. Den svenska varianten är Jesper.
Antal namnbärare i Sverige: 211 st (162 st bär namnet som tilltalsnamn)
Caspar: Se ovan. Den svenska varianten är Kasper.
Antal namnbärare i Sverige: 333 st (186 st bär namnet som tilltalsnamn)
Mellannamn är ett extra efternamn som man bär (t.ex. sin mammas eller pappas om föräldrarna har olika efternamn). De extra förnamnen brukar man kalla andranamn. Jag tycker det är en fin tanke med släktnamn, att man sätts in i ett större sammanhang. Finns inga begränsningar när det gäller antalet, men tänk på att om det blir för många bokstäver så kommer inte namnen synas på körkort, pass etc.
Hoppas du fick svar på dina frågor. Annars är det bara att fråga igen.