Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

kiwifrukt skrev 2012-02-24 17:03:38 följande:
    Jag gillar att de valt att gå sin egen väg och inte tagit de "svenska" namn som är så vanliga nu (och det folk varkar ha förväntat sig). Min första reaktion var skeptisk men nu tycker jag det låter bättre och bättre efter att ha fått smaka lite på det.

Vad tycker du själv?
    Jag tycker det är bra att föräldrarna själva fick välja namn som de tycker om...  

Men Estelle känns väldigt tidsenligt,  och jag hade nog hoppats på ett namn från en annan generation - lite mer trendsättande istället för trendföljande. Hade gärna sett en revival för namn som Margareta och Kristina.
  • spöke
    livelovelaugh skrev 2012-02-24 19:08:58 följande:
    hej, väntar mitt fjärde barn och har sådan namntorka att jag bara vill gråta det här barnet har en annan pappa och mina andra barn heter Holly, brooklynn och hayden då pappan är amerikan. Det här barnet har en scenes/indisk Pappa. Vi vill gärna att barnet får ett namn innehållande y eftersom alla tre syskonen har det. Det får gärna varda ett mer internationellt namn men frågan är vad?
    Skriver från mobilen därav grötigheten.

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp
    Internationella namn med y:

Pojknamn
    Henry Anthony Timothy Bailey Troy Dylan Harry Raymond Sylvester Willy

Flicknamn
    Enya Lydia Nancy Amy Kitty Cynthia Ayla Mindy Alyssa Daisy Emmy

Till sist några indiska namn (betydelsen inom parentes):

Pojknamn
    Arvind (lotus)
    Jay (seger)
    Raj (kung)
    Chander (måne)
    Arun (rödbrun)
    Sunil (mörkblå)

Flickknamn
    Tara (stjärna)
    Jaya (seger)
    Priya (älskad)
    Maya (illusion)
    Mira (hav)
    Gita (sång)
    Indira (skönhet)
    Leela/Lila (lek, nöje)
    Sheela/Shila (god karaktär)
    Riya (sångerska)
    Shanti (lugn)
    Amala (ren, äkta)
    Uma (lin)
    Sita (fåra)
    Veda (kunskap)

• spöke
    hernameispekka skrev 2012-03-04 02:14:06 följande:
    Såg att du i början pratade om namn med färgbetydelser. Jag använde behind the name och gjorde en liten lista :) Vet inte om ni gjort det innan men kan ju inte skada :P

Vit: Alban, Albus, Fingal, Gwen, Laban

Svart: Blake, Krishna, Li, Melanie, Nigel, Smith

Brun: Bruno, Duncan

Grön: Aina, Chloe, Irving, Legolas, Rina

Röd: Adam, Gilroy, Phoenix, Reed, Ruby, Rufus, Russell, Sienna

Gul: Blaine

Blå: Cyan, Livius, Nila

Orange: Cam

Grå: Gray, Griselda, Lloyd

Tack!
  • spöke
    Silversvans skrev 2012-03-04 08:44:27 följande:
    Skrev här för evigheter sedan och kom på att jag glömde att tacka för namnförslagen!

Det blev i alla fall en Elias!
    Fint namn!
  • spöke
    MosterEsther skrev 2012-03-07 12:02:17 följande:
    Ebby / Ebbie på en liten flicka?
    Det finns 8 kvinnor som har förnamnet Ebby. Av dessa har 6 namnet Ebby som tilltalsnamn. Det finns 2 män som har förnamnet Ebby. Av dessa har 2 namnet Ebby som tilltalsnamn. Det finns 3 kvinnor som har förnamnet Ebbie. Av dessa har 3 namnet Ebbie som tilltalsnamn. Det finns ingen man som har namnet Ebbie som förnamn. Det finns ingen kvinna som har namnet Ebbi som förnamn. Det finns 1 man som har förnamnet Ebbi. Av dessa har 1 namnet Ebbi som tilltalsnamn.

Ganska unisex alltså... Jag tycker att det funkar bra som namn. Påminner om välkända namn som Emmy, Ebba och Abby.

• spöke
    Kim J skrev 2012-03-07 21:41:09 följande:
    Hej! Jag och min man älskar namnet Charlie, men det var när han var bensäker på att en pojk väntades.
    hur passar det då på en liten flicka?! Jag tycker det är superfint men min man känner nog att det är mer ett pojknamn. Själv tror jag ju att barnet gör namnet och hon kommer vara sötaste flickan Charlie!
    Det är ju ovanligt på tjejer, hur mycket reaktioner får man vänta? Själv har jag också ett unisexnamn ju och tycker inte det är något konstigt :)
    Vad tycker du?

Vi har svårt att komma överens annars, tips på franskklingande namn mottages. D Gillar mannen!
    Jag gillar Lexie och Cloé, han typ Elle, Isabelle. mm.
    Kim J skrev 2012-03-08 15:58:32 följande:
    Äsch, då! Nu blev det en Charlie ;)
    Har hon kommit redan?
  • spöke
    Kim J skrev 2012-03-09 13:08:45 följande:
    Haha, ja! :)
    Grattis till lillan!
  • spöke
    Min dotter skrev 2012-03-12 22:44:43 följande:
    Hej Spöke! Har du förslag på syskonnamn (pojk) matchande till Isabell? Söker ett namn som inte är alltför vanligt, samtidigt som det ska vara ett etablerat namn dvs att man hört det förut- i samma stil som Isabell- Tack!
    Here we go...

Adrian
    Julius
    Leonard
    Fabian
    Kasper/Casper
    Amadeus
    Leopold
    Malcolm
    Nikolai
    Sakarias
    Edvard/Edward
    Christian/Kristian
    Didrik
    Joakim/Joachim
    Edgar
  • spöke
    tessa skrev 2012-03-13 08:29:02 följande:
    Hej hej!
    Har du något bra namnförslag till en liten kille? Storebror heter Kasper. Och av nån anledning har vi fastnat för bokstaven L..
    Lukas Ludvig Love Leonel Leopold Leonard Linus Leo Levi

Elias Samuel Gabriel Julius Nikolai Alexander William Filip Felix

• spöke
    HLinna skrev 2012-03-20 19:58:17 följande:
    Hej! Vilken bra tråd! Henning har fått en lillebror och vi har jättesvårt att bestämma oss för ett namn. Pappa vill gärna att det ska vara "skandinaviskt" men det är inte ett krav. Jag vill gärna att det ska funka ok även på engelska, det får gärna vara ett välkänt namn, funderar på något klassiskt som Erik tex. Men kanske blir det lite obalans då eftersom Henning inte är jättevanligt? Och så ska de passa ihop såklart. Alla tips mottages tacksamt!
    Erik är ett toppenbra namn, tycker jag. Passar fint med Henning. Eftersom de är i samma stil så tycker jag inte att det gör så mycket att Erik råkar vara vanligare än Henning.

Fler förslag:
    Tage Sixten Signar Hjalmar Ivar Joar Sture Malte Olof Vidar Arvid Egil Gusten Eskil Folke Ragnar Rune Gunnar Harald Gustav Assar Einar Svante Ture
Svar på tråden Spökes namn(t)råd