Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Apolline skrev 2011-11-18 11:14:07 följande:

Kort e, följt av just l, sedan en tonlös labiodental frikativ konsonant.

Okej... ja, vokalmöten gör alltid att det blir ett litet "hack" i uttalet. Men jag tycker inte att det gör så mycket.
  • spöke
    StugFrugan89 skrev 2011-11-21 18:18:27 följande:
    Vi ska ha vårat andra barn i mars, om det blir en flicka ska hon heta Adele, men vi har totalt fastnat med pojknamn. Vill ha ett ovanligt namn! Gärna nordiskt ;) hjälp?!
    Nordiska namn:
    Alve Grim Isar Joar Lave Odd Signar Truls Astor Frode Froste
  • spöke
    Thea86 skrev 2011-11-21 20:15:15 följande:
    Vad tycker du om att inte ha tilltalsnamnet på första plats? Är det vanligt?  Vilka problem kan det medföra för vår son?

Vår son ska heta Karl i andranamn men tilltalsnamnet har vi inte bestämt än, men Johannes är ett av favoritförslagen. 

Jag tycker att "Karl Johannes" låter betydligt bättre än " Johannes karl" Men det är ju väldigt sällan man använder sig av alla sina namn så egentligen kanske det är att det bara låter som att namnen kommer i fel ordning än att de faktiskt gör det. 

Att ha Karl på andraplats låter ännu värre i vårt fall eftersom vi har ett enstavigt efternamn. 
    Jag har själv mitt tilltalsnamn på andra plats - och enda gången som jag har haft "problem" var när jag bodde utomlands ett tag. Ibland händer det att någon frågar, t.ex. tandläkaren, vilket som är mitt tilltalsnamn men det beror ju snarare på att jag har fler än ett namn att välja bland. När man skickar in sitt namnval till myndigheterna för folkbokföring så markerar man tilltalsnamnet och det är sedan det namnet som används vid myndighetskontakt. 

Jag tycker också att Karl Johannes låter bäst.

• spöke
    johannaalkehag skrev 2011-11-22 15:46:32 följande:
    Hej igen :) Jag visade den här tråden för en kompis och hon undrar vilka namn som passar ihop med casper. Både pojk och flicknamn.
    Casper kombineras med fördel med andra namn som har [s]- och [k]-ljud.

Casper & Elise
    Casper & Sofie
    Casper & Stella
    Casper & Clara
    Casper & Josefin
    Casper & Michaela
    Casper & Felicia
    Casper & Alicia
    Casper & Claudia
    Casper & Isabella/Isabelle

Casper & Lucas
    Casper & Nicolai
    Casper & Amadeus
    Casper & Felix
    Casper & Hannes
    Casper & Julius
    Casper & Simon
    Casper & Isak
    Casper & Victor
    Casper & Jacob
  • spöke
    Lycka88 skrev 2011-11-23 15:34:18 följande:
    Vilken perfekt tråd! :) Jag skulle vilja ha hjälp med pojknamn?! Jag skulle vilja ha ett namn som kan kombineras med Ronn. Min sambo heter det och vi har tänk att våra barn ska ha våra namn som "andranamn". Ronn kan även vara före namnet, som t.ex Ronn Theo som vi var inne på ett tag. Vi har inga barn sen tidigare. Det ska helst inte vara för svenskt namn :)
    Tack på förhand Spöket ;) 
    Ronn kan passa både före och efter - beroende på hur det låter ihop med efternamnet. Och jag tycker de flesta namn kan funka med Ronn, utom kanske Ronny, John och Aron. Och kanske ska man undvika enstaviga namn om även efternamnet är enstavigt.

(Och kanske inte heller Elton Ronn...)

Här är några förslag på internationella namn. Säg gärna vilka du gillar så att jag vet vilken stil ni är ute efter.

Gabriel
    David
    Adrian
    Florian
    Zakarias
    Emanuel
    Edward
    Filip
    Adam
    Jonathan
    Leonard
    Samuel
    Alexander
    Felix
    Leonel
    Lucas
    William
  • spöke
    Cute Baby skrev 2011-11-23 20:21:17 följande:
    Hej kära Spöke!

nu är vi säkra på att bebisen i magen är en flicka=)

jag vill ha din hjälp igen, våra pojkar heter Victor & Alexander och vill jätte gärna ha förslag på flicknamn nu.

inga gamla namn,

ett namn jag fastnat för är Mila, men min man vägrar totalt..

det enda namnet som han säger, som jag gillar "lite" är Emilia  

tack för hjälpen :) 
    Det är inte alltid lätt att komma överens. Här kommer ett lass med namn som ligger lite i närheten av Mila och Emilia.

Nemi Mi My Mina Minna Mimmi  Mia Mira Miranda Mildred Milia Milla Millie Melina Melissa Elissa Elise Elina Elin Ellen Ella Ellie Evelina Emmelina Emmie Emma Emelia Emelie Amelie Amelia Amalia Matilda Malin Malou  Moa Molly Smilla Selma Vilma Vilhelmina

• spöke
    MAM88 skrev 2011-11-25 12:16:40 följande:
    Hej kära Spöke!

Misstänker att det kanske växer ett litet pyre i magen, eller hoppas! ;)

Storasyster heter Elna

Namn vi tänker på.

Pojk; Nils, Eskil, Emil, Ebbe
    Flicka, Anna, Ruth, Ellen, Maj,

Namnförslag och tankar mottages gärna!
    Spännande!

Ellen är ett jättefint namn, men det är för likt Elna. Övriga flicknamn på listan tycker jag passar utmärkt.

Bland pojknamnen tycker jag bäst om Nils i kombination med Elna. Elna & Eskil tycker jag är lite svårt att säga ihop. Och Elna & Ebbe är nästan lite för gulligt. Elna & Emil funkar bättre eftersom E-ljuden är olika.

Jag tycker att det är fint att kombinera namn på olika vokaler, så här kommer ett gäng sådana förslag:

Astrid Asta Agnes Alice Ada Annie Aida
    Axel Arvid Anton Alfred Algot Albert Artur August

Ingrid Ines Iris Idun Inger Ida
    Ivar

Olga Ottilia
    Olof Olle Oskar Ossian Otto

Ylva
    Uno
  • spöke
    Lycka88 skrev 2011-11-25 17:37:32 följande:
    Haha! :) Tack så mycket. Men tyvärr är inte namnen helt vad vi är ute efter :/ Det enda jag skulle kunna tänka mig är nog William. Är ute efter ett "häftigt" namn. Fräckt, kanske man oxå kan säga. Men det ska passa nu, när han är 20 och när han är 70 liksom :) Vi är svåra och kräsna :P Vill liksom hitta namnet med det lilla extra. Men tack för att du försökte :)
    Okej, nytt försök:

Frank
    Jack
    Aston
    Alec
    Bastian
    Bob
    Douglas
    Elvis
    Fred
    Hector
    Ian
    Jonah
    Levi
    Malcolm
    Noam
    Ossian
    Rafael
    Vincent
    Bruno

• spöke
    Lycka88 skrev 2011-11-25 21:06:48 följande:
    Oj, vad kräsen jag måste vara :P Men gillade Jack och Ian :) Har skrivit upp några namn som jag gillar. Vad tror du om dessa? 
    Nicolai
    Ian
    Jack
    Jaden 
    William
    Theo
    Sam 
    Men vet inte vad sambon tycker om dom än. (Förutom Theo) Tänkte kanske vi skulle göra varsin lista på vilka namn vi gillar och hoppas att det är något namn vi gillar gemensamt :)
    Jag skulle nog stryka Jaden. Blir för konstigt på svenska. Övriga namn funkar bra. 
    Lycka88 skrev 2011-11-25 22:37:10 följande:
    Spöke! Vet du vad? Jag läste precis upp namnförslagen för min sambo. Han gillade faktiskt Gabriel :) Och nu efter vi har suttit och sagt det några gånger högt, så tycker vi båda att det funkar och passar oss. Ronn Gabriel :) Tror verkligen det kan funka. Vi måste känna på det ett tag bara :)
    Man ska ge namn lite tid, ja. De flesta växer.
  • spöke
    MAM88 skrev 2011-11-25 21:33:14 följande:
    Vad tror du om kombon Elna
    MAM88 skrev 2011-11-25 21:33:55 följande:
    Och Signe..
    Funkar toppen. Men det skulle även vara tufft med ett lite hårdare namn då Elna är väldigt mjukt. Som t.ex. Elna & Ruth (som ju också fanns på din lista).
Svar på tråden Spökes namn(t)råd