Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Snåjtis skrev 2011-08-28 22:47:31 följande:
    Det är helt klart fint, men inte så många som heter så (barn).

Men namnet Lykke, det är väl könsneutralt?
    Ja, det är könsneutralt.

Det finns 707 kvinnor som har förnamnet Lykke. Av dessa har 378 namnet Lykke som tilltalsnamn. Det finns 102 män som har förnamnet Lykke. Av dessa har 11 namnet Lykke som tilltalsnamn.  
  • spöke
    MammaPlutt skrev 2011-08-28 22:54:21 följande:
    Vill veta om namnet Neo :)
    Neo kommer från det grekiska ordet neos som betyder ny. Men det är också ett namn som finns bland folkgruppen Tswana i Botswana... med betydelsen gåva.

Namnet blev poppis i Sverige efter filmen Matrix, vars huvudperson heter just Neo.

Det finns 8 kvinnor som har förnamnet Neo. Av dessa har 0 namnet Neo som tilltalsnamn. Det finns 2361 män som har förnamnet Neo. Av dessa har 1818 namnet Neo som tilltalsnamn.  
  • spöke
    MammaPlutt skrev 2011-08-28 23:06:00 följande:
    Tack så mycket :)
    Så lite så!
  • spöke
    Krake skrev 2011-08-28 23:24:05 följande:
    ...och tack för tipsen, förresten. Dock inget som faller mig på läppen, tyvärr. Vi får hoppas på en flicka för där har vi namnen klara. Blir det en pojke till blir det kris
    Vilka språk är det som ni talar inom familjen?
  • spöke
    peka skrev 2011-08-29 09:03:07 följande:
    Våran dotter heter Majken. I Sverige är det ett kvinnonamn men jag undrar om det förekommer som pojknamn i andra delar av världen.
    Varför jag undrar är därför att vi tittade på nyheterna för ett tag sedan och då intervjuade de en tysk kille som vi tror hette Majken. Det susade bara förbi så det kan vara något liknande namn. Har försökt söka men hittar inget. Kanske du kan hjälpa?
    Hmm, måste göra lite mer research för att kunna besvara detta. Ska slå i mina böcker när jag kommer hem från jobbet.
  • spöke
    Krake skrev 2011-08-29 10:27:36 följande:
    Tyska och svenska.
    Nåt så enkelt som Tim då?

Vad har ni för flicknamnsförslag? Kanske kan ge några vidareassociationer.
  • spöke
    Krake skrev 2011-08-29 10:38:15 följande:
    Jag tror att han hette Maik. Det är ett typisk östtyskt namn. I DDR var amerikanskklingande namn en av de få västliga kulturyttringar man kunde njuta fritt. Dock var engelskkunskaperna inte så bra, så stavningen haltade ibland. Därav blev Mike till Maik.
    Det låter troligt. Har aldrig hört talas om Majken som pojknamn. Även på tyska namnsidor listas det som ett flicknamn (nordiska namn är ju ofta poppis i Tyskland).
  • spöke
    Krake skrev 2011-08-29 10:40:54 följande:
    För likt mannens namn, tyvärr. Tilltalsnamnet vill jag inte lufta här, lite löjligt då det redan varit uppe i tråden. Men jag älskar det namnet så hett att jag typ inte kan säga det Men andranamnen kommer att bli Hertha Munin.
    Det är lugnt. (Om du vill så kan du inboxa mig.)

Namnen som du listade i första inlägget - är de helt uteslutna?
  • spöke
    Krake skrev 2011-08-29 10:40:54 följande:
    För likt mannens namn, tyvärr. Tilltalsnamnet vill jag inte lufta här, lite löjligt då det redan varit uppe i tråden. Men jag älskar det namnet så hett att jag typ inte kan säga det Men andranamnen kommer att bli Hertha Munin.
    Alvar då? Om ni gillar både Astor och Alvin...

Eller Assar? Elvin? Aston? Algot?
  • spöke
    Krake skrev 2011-08-29 12:02:32 följande:
    Alvar gillar jag och der finns dessutom i släkten. Eventuellt är det dock väl likt sonens namn. Jag kan tänka mig typ alla namn ovan men mannen är tveksam. Dock har han inga egna förslag. Han vill så gärna ha en flicka att jag tror det sätter stopp, han vill inte tänka på pojknamn.
    Aha, men då kanske det är bäst att vänta tills lill*n har kommit ut... så ni vet vad ni ska inrikta er på.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd