Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Lyckan12 skrev 2011-12-05 17:26:52 följande:
    Hej!

Vi fick tvillingar för 6 veckor sedan och kan inte bestämma oss för vad dem ska heta.
    Nu är det 4 namn kvar på listan Vi har Lexus eller Theo till pojken och Leia eller Cordelia till flickan, storebror heter viggo men vi har gett upp att matcha med det, det känns inte så viktigt.
    Vilka kombinationer tycker du funkar och vad tycker du om namnet Lexus du som hört många namn.
    Personligen är jag inte jätteförtjust i Lexus, tänker på bilen. Tycker bättre om Alexis.

Jag röstar på Cordelia och Theodor (med smeknamnet Theo). Leia är sött och funkar med Theo. Lexus & Leia blir lite för cute.

Men man ska gå på sin egen magkänsla så klart!  
  • spöke
    knisse skrev 2011-12-08 10:34:53 följande:
    träffade en tjej vid namn lotus för ett par dagar sen. tyckte det var ett spännande namn har aldrig hört nagon heta lotus förr
    Blomnamn
  • spöke
    ingensoldat skrev 2011-12-08 16:57:11 följande:
    Är nyfiken på vad du har att säga om namnet Lovina?
    Det finns 113 kvinnor som har förnamnet Lovina. Av dessa har 69 namnet Lovina som tilltalsnamn.

Det finns flera möjliga ursprung:

- Variant av namnet Lavinia.
    - Amerikanskt ursprung, med betydelsen warm.
    - Lovina är en ort på Bali.

I Sverige kan jag kan tänka mig att det blivit omtyckt för att det påminner om andra flicknamn som Lovisa.  
  • spöke
    knisse skrev 2011-12-15 19:49:39 följande:
    ja nu när du säger det. jag förknippar blommnamn mer med iris och rose.
    Trevligare att tänka på blomman Lotus än på bilen. {#emotions_dlg.flower}
  • spöke
    Hugooo skrev 2011-12-10 22:04:05 följande:
    Hej Spöke !
    Jag och min man har helt kört fast när det gäller pojknamn, kommer inte överens alls..
    Vi har en liten Alfons sen tidigare men lillebrors namn måste inte passa hundra med det..

Två namn som varit på tapetan är Bim och Tias, men jag har backat när jag tittade på betydelsen av Bim så kändes det aknske som att det var för feminint för en pojke. Vad tycker du? Tias vart jag osäker på då pappan heter Mattias, kul men den variant, lite Mattias jr, men tänker att det blir jobbigt hemma när man ropar efter dom, lätt att höra fel osv.. Vad har du för tankar. Eller har du andra blra förslag, gillar kortare namn,,
    Hej!

Jag tycker nog också att Bim är lite mer feminint än maskulint. Statistiken säger:
    Det finns 148 kvinnor som har förnamnet Bim. Av dessa har 106 namnet Bim som tilltalsnamn. Det finns 13 män som har förnamnet Bim. Av dessa har 7 namnet Bim som tilltalsnamn.  När det gäller Tias så kan det bli lite knepigt om pappan heter Mattias. Men ofta har man ju en massa andra smeknamn inom familjen som man kan använda. Ett annat namn som påminner om Tias är Lias.

Annars tycker jag att Alfons låter bra ihop med andra namn som innehåller F:
    Alfons & Fred
    Alfons & Felix
    Alfons & Frank
    Alfons & Finn
    Alfons & Fabian 
  • spöke
    johannaalkehag skrev 2011-12-10 23:22:42 följande:
    Jag vet att jag frågat innan men är så galet nyfiken. Har ju en leija här hemma sen tidigare. Passar Alvin, viggo och Theo ihop med det namnet? Och flicknamn så tänkte vi oss kanske Zelda, Haylie eller
    johannaalkehag skrev 2011-12-10 23:23:19 följande:
    Evalie? Eller Vilks andra namn tycke du?
    Jag tycker Leija passar bäst med Alvin och Theo. De känns liksom Leija lite modernare än Viggo.

Zelda funkar bra med Leija. Lite popkultur. Leija & Haylie tycker jag blir lite för lika och svårt att säga ihop. Evalie känns som en blandning av Eva och Anneli, och därav inte så modernt som Leija. Vad tycker du om Evelyn? 
  • spöke
    johannaalkehag skrev 2011-12-16 19:39:31 följande:
    Nej jag gillar inte evelyn. Men det blir nog en Zelda eller Alvin.
    Det blir bra.
  • spöke
    BeautifulPink skrev 2011-12-16 21:36:16 följande:
    Vill ha förslag på namn på tre bokstäver. Både flicknamn och pojknamn. Ska passa med Neo.
    Lia Isa Ida Lis Amy Lin Gry Kim Aya Una Uma Ava Tua Zoe Ada Mia 

Max Tim Jim Kim Ted Sam Ian Ben Set Eli Zeb Mac Loa 
  • spöke
    juliasofia skrev 2011-12-27 09:41:56 följande:
    Hej

söker namn som är i samma stil och passar med Alfred. några tips????????
    Namnen vi har är Ivar, Valter,  Axel, Edvin och Vilhelm. Alice, Vilma, Viola, Elsa.
    Tycker att alla dina förslag funkar bra med Alfred. Jag gillar kombinationer med olika vokaler.

Alfred & Edit(h)
    Alfred & Ellen
    Alfred & Elvira

Alfred & Edvard/Edward
    Alfred & Edmund
    Alfred & Oskar
  • spöke
    dalkulla85 skrev 2012-01-02 23:53:38 följande:

Hej Spöke,
    Esmeralda och Adelina ska få ett syskon. Vi vet inte sort så både tjej- och killnamn måste det kluras på.

Jag vill helst att det ska vara:
    fyrstavigt
    inledas med vokal
    avslutas med vokal
    även fungera på spanska, då pappan är spansktalande
    vara ett "fint" namn
    ovanligt

Det jag funderat på är; Isidora respektive Amadeus (även om det senare inte uppfyller alla krav)

Tack på förhand

Vi börjar med flicknamn...

Ofelia Alexia Elicia Ottilia Aurelia Afrodite Omelia Amelia Amalia Isadora Aprilia
    Annabella Octavia Adriana Alicia

Femstaviga:
    Eleonora Anastasia

Trestaviga:
    Andrea Ilona Althea Edita Elissa Alyssa Anessa Estella Isolde Odessa

Sist några fyrstaviga som börjar på konsonant:
    Cordelia Natalia Leticia Leonora Fiorella Manuela Liliana Julianna Valentina Florentina
    Lavinia Mariella Rafaela Patricia Noelia Luciana Camelia Dorotea Teodora

Och så över till pojknamnen… svårare...

Antonio Adriano Emilio Octavio Alexandro

Övriga fyrstaviga:
    Emanuel Natanael Leonardo Santiago Luciano Zakaria Zakarias Jeremia Jeremias Cornelius

Trestaviga:
    Anthony Ernesto Alfredo Orlando

Övriga trestaviga:
    Adrian Amandus Leander Leonard Leopold Ferdinand Ossian Rafael Nicolas Nicolai Valentin
    Isidor Cornelis
Svar på tråden Spökes namn(t)råd