Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

CAL skrev 2012-08-04 21:31:58 följande:
    Angående tidigare inlägg så vill jag passa på att fråga, eftersom Hector/Hektor är ett av mina favoritnamn, vilken stavning av namnet du gillar bäst?

Jag tycker att Hektor är finast om det gäller ett svenskt barn. 

Vad tycker du rent objektivt? Bortse ifrån att du vet barnets ursprung, vilket stavning är finast? C eller K?
    Och brukar du oftast gilla c-namn eller k-namn? T.ex Oskar/Oscar, Kajsa/Cajsa, Karl/Carl osv. 
    Jag är en K-person. Tycker att de flesta namn är finast med K. Men så länge man inte bryter mot stavningsreglerna så tycker jag båda funkar. C framför mjuka vokaler ska uttalas som s... så Cevin, Citty osv. är nej nej nej.  
  • spöke
    Dan Syndrom skrev 2012-08-05 19:12:47 följande:
    Jag gillar inte när man matchar sina ungars namn (eller kläder) men Hektor & Harry var ju stencoolt.
    Ja, det låter tufft.
  • spöke
    Stampan skrev 2012-08-05 20:57:10 följande:
    Hej spöket!

Frågade förut om det var för mycket T i Tilda Teresia ihop men nu har mannen totalt sågat förslaget. Hans förslag är Amy Lee men vi har ett sånt amerikanskt efternamn så hennes svenska rötter kommer ju inte med. Vår dotter heter Hannah Elisabet där stavningen på mellannamnet är släktnamn och också svenskt. Skulle ett tredje namn funka och finns det något svenskt som låter bra med Amy Lee?

Tack!
    Har du inget släktnamn som du kan tänka dig? Då får du med hennes svenska rötter på bästa möjliga sätt.
  • spöke
    plopp76 skrev 2012-08-05 22:06:37 följande:
    Sandor Emanuel... mmmm gillart!

Idun och Eira var fint!

Idun Catharina...
    Eira Catharina...

Mjo, kanske det!
    Ju fler ungar man skaffar sig, desto fler fina namn kan man få användning för...
  • spöke
    Stampan skrev 2012-08-05 22:41:08 följande:
    Nej inget släktnamn som passar med de namnen tyvärr...
    Amy Linnéa kanske? Istället för Lee. Eller vill du ha med Lee och sen ett tredje namn?
  • spöke
    Stampan skrev 2012-08-05 23:02:19 följande:
    Helst ett tredje namn, Lee är ett släktnamn från min mans sida nämligen.
    Ok!

Amy Lee Teresia då? Tycker det klingar bra.

Fler förslag:
    Harriet
    Kristina
    Lovisa

Eller tänker du dig ett urnordiskt namn i stil med Astrid?  
  • spöke
    SannaMac skrev 2012-08-06 16:38:23 följande:
    Haha, hade det inte varit så förbaskat ansträngande att ha barn hade jag skaffat massor just av den anledningen!
  • spöke
    Maria Nabard skrev 2012-08-06 12:18:41 följande:
    Min dotter heter Parisa. Det var ett namn som både min man och jag älskade direkt.
    Har du förslag på namn till syskon, både pojk och flicknamn. Jag gillar namn som inte alla andra heter. Har inte så många förslag än så behöver lite hjälp med fler.

Namn som jag tänker på nu är:

Tjej:
    Isolde (är en stor favorit hos mig men är osäker på om det går hem hos mannen).
    Serine

Kille:
    Elian
    Darian
    Flicknamn: 
    Perla Alba Siena Cleo Polly Dolores Iseline Joelle Leona Aurelia Anastasia Coralie 

Pojknamn;
    Florian Dorian Leander Marius Malcolm Ossian Valentin Bastian 

Tips: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m65945027.html
    Massor med pojknamn som slutar på -an 
  • spöke
    Mynta skrev 2012-08-10 18:30:49 följande:
    Nordiska flicknamn som innehåller V och går att kombinera med Vilhelm och Love? Helst inte sju eller fyra bokstäver (därav går Alva och Alvi bort). Några namn som dyker upp sådär spontant? Elvira har jag kommit på, och Lovisa (men det funkar inte med Love).
    Nordiska flicknamn med V:

Liv (fast blir lite väl gulligt ihop med Love)
    Svava
    Eivor

Svea
    Ylva
    Tuva
    Älva
    Hillevi
    Solveig
    Valborg
    Vendela

Slänger in lite germanska flicknamn med V också (eftersom Vilhelm och Love har germanska ursprung):
    Hedvig
    Alvina
    Alvida
    Vivan 
    Malvina

Och så lite andra flicknamn med V med olika ursprung:
    Malva
    Viva
    Vera
    Vira
    Viola
    Vega
    Vanna
    Vanja
    Vanda
    Evelina
    Elvina
    Elvi
    Ava

PS. Elvira har arabiskt ursprung och Lovisa germanskt. 
  • spöke
    Micha91 skrev 2012-08-11 06:16:42 följande:
    Hej spöke :) barn är inte aktuellt för mig än på ett bra tag, men jag tycker det är så kul att kolla runt på namn och leka lite med tanken. :) Läste något du skrev för länge sen om namn med lite sagokänsla, och det var många av dom som jag gillade. Till exempel tjejnamn: Lily, Juni, Julie, Alva, Tuva, Luna, Liv, Ronja. Killnamn: Alve, Vidar, Vide, Kasper. Några andra namn jag gillar är (tjejnamn) Belle, Celine, Charlie (på en tjej), Ellie, Elina/Elona, Havanna, Mi, Natalie, Vanni. (killnamn) Eddie, Luca/Lucas, Milo, Theo/Theodor, Ossian, Viggo, Rio, Vincent. Undrar bara om du har några mer namn du tror jag kan tänkas gilla eller lite mer namn med "sagokänsla" :D
    Lite blandade förslag:

Alba Viva Iris Klara Celeste Eden Flora Linn Elodie Coralie Aurora Idun Cleo Disa Embla Eira Elise Dalia Esmeralda Gry Irmelin Leona Marion Ofelia Perla Smilla Thelise Freja Mildred Selma Helmi Malva Vega

Florian Elvin Tuve Truls Valentin Sakarias Love Nikolai Isar Amandus Lave Rafael Marius August Julius Balder Cornelis Isidor Efraim Frode Hugo Dante Adrian Justus Leonel Rufus Signar Tristan Caspian

Svar på tråden Spökes namn(t)råd