Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

bobou skrev 2012-11-29 14:14:14 följande:
    De pojknamn vi har som eventuella alternativ är Ernst och Harald, fast det är namn som kanske är lite väl gulliga och inte så ovanliga. Men de finns i släkten, på lagom avstånd så att säga. Vi tjafsar om efternamn också, så då kanske vi måste ta ett släktnamn som förnamn som tröst till den som inte får sitt efternamn. Vi båda gillar ryska pojknamn, men det får inte vara FÖR ryskt för det skulle kännas lite tillgjort då vi inte har någon koppling till Ryssland, och helt säkert skulle det ogillas av finska släkten.

Flicknamn är svårt, jag är lite inne på Dorotea och sambon gillar Ursula, vilket är rätt okej. Agata och Olga har rätt "klang" tycker jag, men är inte rätt namn. (Att alla dessa namn slutar på -a ska inte ses som en trend, andra slutbokstäver är okej!)
    Här kommer 20 x 2 namn. Kommentera gärna vilka du gillar och inte gillar, så kan jag pricka bättre till nästa omgång.

Valborg
    Eivor
    Rigmor
    Katinka
    Ragnhild
    Dorthe
    Harriet
    Gunnel
    Regina
    Sibylla
    Renate
    Ada
    Margit
    Birgit
    Saskia
    Fredrika
    Hagar
    Rakel
    Inger
    Abra

Ragnar
    Ingemar
    Reinhold
    Leonard
    Leopold
    Benedict
    Georg
    Bernard
    Helge
    Folke
    Viking
    Eyvind
    Sigvard
    Reidar
    Tore
    Birger
    Torsten
    Torkel
    Sylvester
    Holger

Ska fundera lite på ryska namn också...
  • spöke
    bobou skrev 2012-11-29 16:55:49 följande:
    Oj, nu blir jag riktigt imponerad! Du var JÄTTEDUKTIG på att pricka in min smak! Fast du hade så lite att gå på!

Jag gillade typ alla pojknamnen; särskilt Bernard (fast det heter en bekant), Viking (också "taget"), Eyvind (det är jättefint!), Sigvard och Holger.

Flicknamn är alltid svårare; de flesta av namnen var bra i stil men ändå inte rätt... Jag gillar mest Eivor, Harriet ("taget"), Fredrika och Hagar. Men jag får för mig att min sambo inte skulle gilla de namnen, och det är väl det värsta, att jag har så dålig koll på hans smak. Vi måste verkligen prata mer med varandra! Skäms Jag ska föra det på tal igen till helgen.

Namnet Abra var nytt för mig, var kommer det ifrån?

Åh, tack för komplimangen. Nu blev spöke väldigt glad.  

Låt honom göra en lista på namn som han kan tänka sig, så har du bättre koll när själva förhandlingen äger rum. Jag kommer gärna med fler förslag när du vet vilken linje ni ska köra på.

Abra är ett hebreiskt namn från början. Har du sett filmen 'Tjenare Kungen'? Huvudrollen heter Abra, hon är cool. 

Lovade att lista några ryska namn (ryska varianter av namn med en rad olika ursprung för att vara mer exakt) också...

Gossar:
    Nikolai Andrei Boris Igor Vladimir Yuri Milan Dmitri Aleksei Leonid Ivan Oleg Pavel Sergei Stanislav Matvei Bogdan Miroslav Sasha

Töser:
    Anastasia Nadja Agnessa Antonina Olga Anja Natasha Irina Feodora Milena Galina Lara Katja Svetlana Tatjana Ljuba Marina Raisa Larissa Tanja Oksana Dominika Inna Kira Lana Ivanna Liliya Manja Natalia
  • spöke
    bobou skrev 2012-11-29 17:05:53 följande:
    Förresten, även de flicknamn som du föreslog till Vieira i #1115 tycker jag är fina. Jag vet att de är en helt annan stil, antar att det är två olika sidor av mig, kanske vänster-höger hjärnhalva eller nåt... Jag har funderat på Cornelia, Ofelia och Ottilia (delvis för att jag gillar Otto). Men vill ju samtidigt ha något lite kaxigare...
    De namnen är kanske lite mer åt det vackra och romantiska hållet. Vill man ha ett kaxigt namn får man oftast hålla sig till de lite hårdare ljuden. Man kan inte få allt.
  • spöke
    L86 skrev 2012-11-30 10:04:13 följande:
    Hej spöke! Nu är det dags för vilton att få ett syskon. Vi vet inte kön än och det står helt still på namnfronten. Jag gillar bland annat Ted, Melker och Elmer men får nej från sambon som tyvärr inte kommer med några egna förslag. Sambon gillar namnet Albin men tycker inte att det känns helt 100. När det gäller tjejnamn gillar vi Ellen och även Vilma, men det tycker jag låter för likt vilton. Namn som innehåller ett V tycker jag passar bra ihop med vilton. Då har vi pratat om Melvin, Alvin, Elvira och Alva. Men mycket är taget och inget känns helt rätt. :) Några förslag till oss? Vi vill helst inte att barnet ska dela namnet med flera stycken i tex förskolan, så dom i absoluta toppen går nog bort.
    Mm, håller med om att Vilton och Vilma blir för likt. Låter som en barnbok ihop.

Här är lite förslag på namn med V:

Vilton & Vega

Vilton & Vanja
    Vilton & Lava
    Vilton & Vera
    Vilton & Livia
    Vilton & Malva
    Vilton & Vanda
    Vilton & Ava
    Vilton & Viva
    Vilton & Vanna

Vilton & Elvis

Vilton & Elvin
    Vilton & Ivan
    Vilton & Love
    Vilton & Levi
    Vilton & Volmar
    Vilton & Eivin
    Vilton & Edvard
    Vilton & Valentin
    Vilton & Lave

Och lite andra förslag:

Vilton & Julie
    Vilton & Henny
    Vilton & Ines
    Vilton & Sally
    Vilton & Edda

Vilton & Hannes
    Vilton & Nikolai
    Vilton & Elis
    Vilton & Joel
    Vilton & Melker
  • spöke
    bobou skrev 2012-11-30 10:55:41 följande:
    Nu i morse har vi äntligen haft en seriös namndiskussion! Vi pratade bara om flicknamn, men det är bra, eftersom båda tycker att flicknamn är svårare. Jag och sambon har nog liknande smak i vad vi tycker om, för när vi tittade på dina namnlistor och andra på nätet så gillade vi samma, men problemet är namnen som man _inte_ gillar. Det handlar ju oftast om vilka personliga associationer man har till ett namn, och med de svenska namnen är det lite svårt eftersom det ofta är så att den ena eller andra har en dålig association...

(Ja, om man gillar ett namn kan man såklart kalla barnet det ändå, för man kommer snabbt att börja associera det till sitt eget barn istället, men oftast blir namnen förstörda så att man inte kan tycka att det är fint om man t.ex. haft en elak lärare som hetat så.)

Av de ryska namn du föreslog gillade vi båda samma namn; Igor, Ivan, Olga och Feodora. Men sedan kom vi in på sydslaviska namn istället, och nu har vi några sådana alternativ. Vi får se vad vi kommer fram till, det är ju lite tid kvar, men nu har vi börjat diskutera och det var det viktigaste! Tack så mycket för hjälpen, och jag lovar att meddela vad det så småningom blir!

Ser med spänning fram emot att höra vad det blir för namn.
  • spöke
    solstol skrev 2013-01-03 20:14:46 följande:
    Spöke, jag undrar om du har lust att hjälpa mig med lite namn som är kopplade till årstider och/eller månader? Inte bara uppenbara som tex Maj.
    Då ska vi se...

Före jul gjorde jag två listor med juliga namn...
    Pojknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m67948034.html
    Flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m67948002.html

Och här kommer namnlistor för samtliga årstider...

(...)
  • spöke
    Spöke, jag undrar om du har lust att hjälpa mig med lite namn som är kopplade till årstider och/eller månader? Inte bara uppenbara som tex Maj.
    FLICKNAMN

Våriga flicknamn

April
    Aprilia
    Blossom
    Fleur
    Flora
    Gro
    Maj
    Maja
    Majlis
    Primavera
    Valborg
    Viva
    Vår

Somriga flicknamn
    Augusta
    Augustina
    Britt
    Juli(e)
    Julia
    Juliana
    Juliette
    Julina
    Jun(e)
    Juni(e)
    Junia
    Junis
    Juno
    Rosa
    Sol
    Sommar
    Summer
    Sunny

Höstiga flicknamn
    Autumn
    Misty
    November
    September
    Vinda
    Windy

Vintriga flicknamn
    December
    Eira
    Flinga
    Holly
    Isa
    Lucia
    Lumi
    Merry
    Natalia
    Natalie
    Neva
    Noelle
    Snö
    Snöfrid
    Valentina
    Vinter
    Vintra
  • spöke
    POJKNAMN

Våriga pojknamn
    Mars
    Pascal

Somriga pojknamn
    August
    Augustin
    Julian
    Julio
    Julius
    Junius
    Sommar