Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

rosendal skrev 2013-01-06 21:48:17 följande:
    Hej Spöke! 

Nu är det bara några kvar tills vår dotter ska komma och vi funderar för fullt på vad hon ska heta. Jag har ju fått bra hjälp av dig tidigare och frågar därför efter din åsikt igen. 

Vi har enats om några favoriter och känner inte att vi vill blanda in några nya namn (om du inte har något supernamn på lager =)). 

Syskonen heter Edda och Elis och vi vill att namnen ska passa ihop med deras namn.

De namn vi funderar på är:

Greta, en av mina favoriter men det är ju så lätt att rimma på...  
    Otillia, min mans favorit, jag tycker det är lite för långt känns som det lätt blir smeknamn.
    Svea, ett namn som vi båda gillar.
    Freja, jag gillar men min man är inte lika förtjust. 
    Stella, superfint men inte alls samma stil som syskonens namn?! 
    Della, ett alternativ till Stella?! 
    Ada, har jag svårt att släppa men är det alldeles för likt Edda? 

Så vad säger du om våra namnfunderingar? Vilket/vilka namn passar bra osv..

Tack på förhand!  
    Edda & Elis minns jag... Kul att de ska få en lillasyster också.

Greta: Tycker det är ett toppennamn. Sött men ändå med skinn på nosen. Funkar bra med syskonens namn. Det där med rim ska man nog inte hänga upp sig alldeles för mycket på... det finns alltid något taskigt man kan säga om man vill vara elak - oavsett namn. Men om du har hakat upp dig på det, så kanske det förstör känslan för mycket. Ett plus är att e:et binder ihop namnet med syskonens e-iga namn.

Ottilia: Mer åt det vackra och lite romantiska hållet. Du har rätt i att längre namn ofta får smeknamn, om du inte gillar det så håll dig till tvåstaviga namn. Vokalnamn låter bra ihop - tycker Ottilia passar bäst med Elis. Edda känns väldigt nordiskt, men blir ändå inte helt fel då det för tankarna till den poetiska Eddan... och Ottilia låter poetiskt.

Svea: Passar bra med syskonens namn. E:et ger en snygg röd tråd. Ett namn som är tufft och sött på samma gång (liksom Edda... och Greta).

Freja: En namnnörd som jag tänker kanske "varför fick inte brorsan också ett fornnordiskt namn?", men folk i allmänhet tänker nog inte så mycket på etymologin bakom namnen utan mer hur de låter tillsammans. Och så låter det ju bra!

Stella: Känns som en annan stil. Det första namn jag skulle stryka från din lista.

Della: Funkar bättre än Della, då det inte känns lika Hollywood. Låter lite som en mix av Edda och Elis, vilket ger en enhetskänsla - men kanske ska man satsa på lite mer individuella namn?

Ada: Jag gillar också Ada. Men tillsammans med Edda blir det kanske lite för mycket sagobok.

Hjälpte det här nåt eller blev det bara svårare nu?
  • spöke
    rosendal skrev 2013-01-08 12:34:29 följande:
    Tusen tack! Det är alltid lika kul att läsa dina svar.

Det här blev ju enkelt. Kvar på vår lista står nu Greta och Svea, ev Dellla om hon absolut inte känns som en Greta eller Svea. Ottilia som är ett släktnamn blir andra namn, precis som dom andra barnen har släktnamn i andranamn.

Då återstår bara att vänta på bebisen. Och hon får gärna komma nu! Och när hon väl har kommit ska hon få ett namn inom ett dygn har vi bestämt. Elis fick inte sitt namn förens han var sex veckor och det blev bara svårare och svårare och folk hade så mycket åsikter och tips..
    Spöke gillar alltid släktnamn.

Bästa sättet att slippa inblandning från andra är nog att bara meddela så snart som möjligt att "Nu har Greta kommit". Då slipper man höra åsikter som gör en osäker.
  • spöke
    solstol skrev 2013-01-09 15:10:20 följande:
    Tack så mycket för årstidsnamnen!
    Varsågod! Hoppas du hittar nåt du gillar.
  • spöke
    cariny skrev 2013-01-10 10:30:38 följande:
    Vår dotter som föddes 20130102 fick namnet Lo Ingrid Marianne. Tilltalsnamn Lo. Vad tycker du och vad vet du om dessa namn? :)

Jag bad ju om hjälp tidigare i tråden men det blev visst nåt helt annat!

Älskar tråden!
    Kul att du gillar min tråd. Solig

De finaste namn som man kan ge sitt barn är namn som betyder något för en själv. Kanske att man tycker namnet är det vackraste som finns, att det fanns någon fin person som tidigare burit namnet etc.

Spöke  Spöke  Spöke

Här kommer lite info om din dotters namn:

LO
    Ett nybildat namn som bärs både av flickor och pojkar. Kan ha bildats från djuret (lodjuret) eller bildats som en kortform av t.ex. Louise. Förekommer även som efternamn (soldatnamn), t.ex. Ivar Lo-Johansson.

Namnet har ökat i popularitet under de senaste åren.
    Antalet nyfödda som fått namnet Lo (flickor/pojkar):
    2011: 49/18
    2010: 63/22
    2009: 45/12
    2008: 34/>10
    2007: 20/>10
    2006: 15/>10
    2005: 18/>10
    2004: 16/10
    2003 och tidigare: färre än 10 st/år

Totalt:
        Det finns 147 personer som har efternamnet Lo.     Det finns 972 kvinnor som har förnamnet Lo. Av dessa har 367 namnet Lo som tilltalsnamn.     Det finns 499 män som har förnamnet Lo. Av dessa har 130 namnet Lo som tilltalsnamn.

Spöke  Spöke  Spöke

INGRID
    Ett fornnordiskt namn, ursprungligen Ingifridh. Ing var ett gudanamn och fridh betyder 'skön' eller 'älskad'. Namnet finns dokumenterar redan från 1000-talet genom runinskrifter. Under historien har många nordiska prinsessor och drottningar burit namnet, senast prinsessan Ingrid Alexandra av Norge (född 2004).

Ingrid är ett av de populäraste namnen i Sverige. År 2011 låg namnet på åttonde plats på listan över de vanligaste tilltalsnamnen bland kvinnor i Sverige med drygt 52 000 bärare. Totalt antal bärare är drygt 120 000.
    SCB har fört namnstatistik sedan 20-talet och om man ser på statistiken per decennium så har Ingrid varit poppis under en lång tid:
    20-tal: 2:a
    30-tal: 2:a
    40-tal: 7:a
    50-tal: 10:a
    Därefter åkte namnet ut från 10-i-topp-listan i många år, men förra året var det ett av de namn som ökade allra mest i popularitet (12,6 % och åttonde plats på ökningslistan). Så namnet är hett igen!

Spöke  Spöke  Spöke

MARIANNE
    En fransk variant av det latinska namnet Mariana, som betyder 'kvinna', 'kvinnlig'. Namnet har förekommit i Sverige sedan 1600-talet. Namnet ses ofta som en symbol för Frankrike (särskilt den franska revolutionen).

Statistik:
    Det finns 90923 kvinnor som har förnamnet Marianne. Av dessa har 23804 namnet Marianne som tilltalsnamn.

(Men bland småflickor idag är det inte alls poppis.)

• spöke
    Sockerbullen skrev 2013-01-10 13:45:23 följande:
    Hej!

Jag har fått hjälp av dig ang namnförslag flera gånger och jag tycker du har så intressanta åsikter och mycket kunskap. Har nu snubblat över namnet Odin, Vad säger det namnet dig? är det för ovanligt? konstigt? fint? systrarna heter Elly och Lova.  
    Odin är ett ovanligt namn. Men det är samtidigt ett namn som folk känner igen eftersom man associerar det till asaguden. Jag tycker att det är ett fint namn. Kanske inte riktigt i samma stil som systrarnas namn, men huvudsaken är att ni gillar namnet.

Statistik:
    Det finns 191 män som har förnamnet Odin. Av dessa har 103 namnet Odin som tilltalsnamn.

Det finns 198 män som har förnamnet Oden. Av dessa har 56 namnet Oden som tilltalsnamn.

PS. Varje gång jag hör namnet Odin kommer jag att tänka på en urgullig vovve som jag läste om för många år sedan - han har fastnat i mitt minne.

• spöke
    plopp76 skrev 2013-01-10 18:28:51 följande:
    Hej Spöke!

Jag har haft HELT klart för mig vilka namn som jag vill ha på ett barn. Men nu när det dryftas med karln... ja du förstår ju :) Han har dock egna förslag. Hans enda tanke med namnen är att det halt inte ska gå att göra smeknamn av och att de går att uttala på engelska (eller iallafall inte bli nåt helt annat på engelska som till exempel Love).

Här kommer hans tankar:

Killar: Wilhelm, William, Gustav (engelskt uttal frågar jag mig?), Kim, Mio, Hans (?? vart kom det i från? Glad).
    Tjejer: Maya, Vendela, Wilma, Mimmi, Nancy, Victoria, Freya, Amanda (eller Manda)

I mina öron så känns det spretigt. Har du tips? Jag kan tänka mig: Alla killnamnen utom Hans. Alla tjejnamnen utom Vendela.

En flickas andranamn skulle troligtvis bli Catharina. En pojkes andranamn skulle troligtvis bli Lars. Släktnamn från bådas sida.

Vad tror du, kommer vi kunna landa i nåt bra? Skrattande

Tack på förhand!
    Hej! Det är inte lätt att komma överens om namn. Det ska ju (helst) kännas rätt för båda.

Du har rätt i att pappans favoriter spretar lite åt olika håll. Speciellt pojknamnen. Men förhoppningsvis är det ett tecken på att han kan gilla många olika typer av namn, och då blir det ju lättare att komma överens.
    Vilka namn finns på din lista (som han har ratat)?

Slipper smeknamn? / OK uttal på engelska? / Kommentar

Wilhelm: nej (Wille) / ja / vackert, tidlöst namn
    William: nej / ja / bra val om man känner att det är viktigt att namnet funkar på engelska
    Gustav: ja / nej / klassiskt namn som aldrig är fel (förutom att uttalet på engelska blir lite weird kanske)
    Kim: ja / ja / unisexnamn
    Mio: ja / ja / gulligt men kanske inte så vuxet
    Hans: nej (Hasse) / jovars / oväntat, men varför inte?

Om ni bara ska ha ett andranamn så blir de tre sista enstaviga namnen lite hackiga ihop med Lars (som ju också är enstavigt)

Maya: ja / ja / med den stavningen kommer namnet alltid att behöva bokstaveras
    Vendela: nej / ja / inget alternativ om du inte gillar det
    Wilma: ja / ja / enkelt namn som funkar bra internationellt
    Mimmi: ja / ja / gulligt men väldigt smeknamnsaktigt
    Nancy: ja / ja / olika uttal på engelska och svenska, men ett toppennamn
    Victoria: nej / ja / långa namn får nästan alltid smeknamn
    Freya: ja / ja / med den stavningen kommer namnet alltid att behöva bokstaveras
    Amanda: nej / ja / klassiker som funkar toppen internationellt
    Manda: ja / ja / gulligt med smeknamnsaktigt

Andranamnet funkar finfint med samtliga flicknamn.
  • spöke
    cariny skrev 2013-01-10 19:52:54 följande:
    Vi bytte Ingrid mot Sadie!

Tack för infon:)

Lo Sadie Marianne.

Sadie är min farmors mamma som var född i USA.

Nu känns det helt klockrent! Och unikt! Äntligen nöjd:)))

Tack fina Spöke för engagemanget och om du vill så vill jag gärna veta vad du har på Sadie också!
    Det är fint att föra vidare namn på släktingar. I like. Solig

SADIE
    Smeknamn för Sara(h) som ursprungligen är ett hebreiskt namn med betydelsen furstinna/härskarinna. Namnet är inte så vanligt i Sverige:
    Det finns 41 kvinnor som har förnamnet Sadie. Av dessa har 24 namnet Sadie som tilltalsnamn. Det finns 2 män som har förnamnet Sadie. Av dessa har 1 namnet Sadie som tilltalsnamn.

I USA var namnet poppis runt sekelskiftet (18-1900-tal) och har sedan millennieskiftet (1900-2000-tal) ökat i popularitet igen.

• spöke
    Min dotter skrev 2013-01-10 20:01:48 följande:
    Hej Spöke! Tack för din inspirerande tråd! Har lite funderingar kring namnet Amilia. Tycker du att det låter dom ett konstlat namn? Gillar tyvärr varken Emilia el Amelia särskilt mkt. Är Amilia ett för "gulligt" namn när barnet blir vuxet? Vad förknippar du namnet med & hur tror du gemene man uppfattar namnet? Tack!
    Kul att du gillar tråden!

Amilia är inte ett särskilt vanligt namn (se statistik nedan). Och det finns både fördelar och nackdelar med att namnet är så likt mer etablerade namn.

Plus Folk tycker inte att namnet låter konstigt eftersom de redan är vana vid Emilia och Amelia.
    Minus Folk kommer säga och stava fel.

Man får helt enkelt överväga om namnet är tillräckligt fint för att man ska orka leva med felsägningar/felstavningar.

Jag tycker inte att namnet låter krystat. Det låter som det engelska uttalet av Amelia.

Lite bonusinfo (för att Spöke inte har nåt annat för sig just precis nu):

Det finns 289 kvinnor som har förnamnet Amilia. Av dessa har 231 namnet Amilia som tilltalsnamn.
    Det finns 2709 kvinnor som har förnamnet Amalia. Av dessa har 599 namnet Amalia som tilltalsnamn.
    Det finns 2008 kvinnor som har förnamnet Amelia. Av dessa har 1367 namnet Amelia som tilltalsnamn.
    Det finns 2529 kvinnor som har förnamnet Amelie. Av dessa har 1458 namnet Amelie som tilltalsnamn.
    Det finns 3 kvinnor som har förnamnet Amilie. Av dessa har 2 namnet Amilie som tilltalsnamn.
    Det finns 3 kvinnor som har förnamnet Amily. Av dessa har 0 namnet Amily som tilltalsnamn.
    Det finns 49 kvinnor som har förnamnet Anelia. Av dessa har 19 namnet Anelia som tilltalsnamn.
    Det finns 1 kvinna som har förnamnet Anilia. Av dessa har 1 namnet Anilia som tilltalsnamn.

Det finns 23888 kvinnor som har förnamnet Emilia. Av dessa har 11528 namnet Emilia som tilltalsnamn.
    Det finns 2066 kvinnor som har förnamnet Emelia. Av dessa har 313 namnet Emelia som tilltalsnamn.
    Det finns 27348 kvinnor som har förnamnet Emelie. Av dessa har 21378 namnet Emelie som tilltalsnamn.
    Det finns 663 kvinnor som har förnamnet Emeli. Av dessa har 429 namnet Emeli som tilltalsnamn.
    Det finns 435 kvinnor som har förnamnet Emmeli. Av dessa har 320 namnet Emmeli som tilltalsnamn.
    Det finns 1314 kvinnor som har förnamnet Emmelie. Av dessa har 1024 namnet Emmelie som tilltalsnamn.
    Det finns 2541 kvinnor som har förnamnet Emily. Av dessa har 1760 namnet Emily som tilltalsnamn.
    Det finns 2957 kvinnor som har förnamnet Emilie. Av dessa har 1742 namnet Emilie som tilltalsnamn.
    Det finns 213 kvinnor som har förnamnet Emelina. Av dessa har 135 namnet Emelina som tilltalsnamn.
    Det finns 73 kvinnor som har förnamnet Emmelina. Av dessa har 51 namnet Emmelina som tilltalsnamn.

Det finns 143 kvinnor som har förnamnet Milia. Av dessa har 124 namnet Milia som tilltalsnamn.
    Det finns 25 kvinnor som har förnamnet Melia. Av dessa har 22 namnet Melia som tilltalsnamn.
    Det finns 1931 kvinnor som har förnamnet Melina. Av dessa har 1544 namnet Melina som tilltalsnamn.
    Det finns 116 kvinnor som har förnamnet Nelia. Av dessa har 103 namnet Nelia som tilltalsnamn.
    Det finns 13 kvinnor som har förnamnet Nilia. Av dessa har 7 namnet Nilia som tilltalsnamn.

Fler namn:
    Adelia
    Alicia
    Anastasia
    Aprilia
    Aurelia
    Cecilia
    Celia
    Celicia
    Claudia
    Cordelia
    Cornelia
    Dalia
    Elicia
    Felicia
    Julia
    Junia
    Leticia
    Livia
    Lucia
    Melicia
    Natalia
    Noelia
    Ofelia
    Olivia
    Ottilia
    Patricia
    Teresia
    Tilia
  • spöke
    cariny skrev 2013-01-11 14:04:33 följande:
    Tack!!! Unik kombination måste vi ha fått till:)
    Det skulle jag tro, ja.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd