Spökes namn(t)råd
rosendal skrev 2013-01-06 21:48:17 följande:
Hej Spöke! Nu är det bara några kvar tills vår dotter ska komma och vi funderar för fullt på vad hon ska heta. Jag har ju fått bra hjälp av dig tidigare och frågar därför efter din åsikt igen.
Vi har enats om några favoriter och känner inte att vi vill blanda in några nya namn (om du inte har något supernamn på lager =)).
Syskonen heter Edda och Elis och vi vill att namnen ska passa ihop med deras namn.
De namn vi funderar på är:
Greta, en av mina favoriter men det är ju så lätt att rimma på...
Otillia, min mans favorit, jag tycker det är lite för långt känns som det lätt blir smeknamn.
Svea, ett namn som vi båda gillar.
Freja, jag gillar men min man är inte lika förtjust.
Stella, superfint men inte alls samma stil som syskonens namn?!
Della, ett alternativ till Stella?!
Ada, har jag svårt att släppa men är det alldeles för likt Edda?
Så vad säger du om våra namnfunderingar? Vilket/vilka namn passar bra osv..
Tack på förhand!
Greta: Tycker det är ett toppennamn. Sött men ändå med skinn på nosen. Funkar bra med syskonens namn. Det där med rim ska man nog inte hänga upp sig alldeles för mycket på... det finns alltid något taskigt man kan säga om man vill vara elak - oavsett namn. Men om du har hakat upp dig på det, så kanske det förstör känslan för mycket. Ett plus är att e:et binder ihop namnet med syskonens e-iga namn.
Ottilia: Mer åt det vackra och lite romantiska hållet. Du har rätt i att längre namn ofta får smeknamn, om du inte gillar det så håll dig till tvåstaviga namn. Vokalnamn låter bra ihop - tycker Ottilia passar bäst med Elis. Edda känns väldigt nordiskt, men blir ändå inte helt fel då det för tankarna till den poetiska Eddan... och Ottilia låter poetiskt.
Svea: Passar bra med syskonens namn. E:et ger en snygg röd tråd. Ett namn som är tufft och sött på samma gång (liksom Edda... och Greta).
Freja: En namnnörd som jag tänker kanske "varför fick inte brorsan också ett fornnordiskt namn?", men folk i allmänhet tänker nog inte så mycket på etymologin bakom namnen utan mer hur de låter tillsammans. Och så låter det ju bra!
Stella: Känns som en annan stil. Det första namn jag skulle stryka från din lista.
Della: Funkar bättre än Della, då det inte känns lika Hollywood. Låter lite som en mix av Edda och Elis, vilket ger en enhetskänsla - men kanske ska man satsa på lite mer individuella namn?
Ada: Jag gillar också Ada. Men tillsammans med Edda blir det kanske lite för mycket sagobok.
Hjälpte det här nåt eller blev det bara svårare nu?