Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

rosendal skrev 2013-01-24 21:40:12 följande:
    Tänkte bara titta in och säga att vi fick en Svea Ottilia för en vecka sedan.
    Jag var lite mer inne på Greta men när hon kom var det bara en liten Svea.

Så tack för hjälpen igen!
    Bra val. I like.
    Grattis till lilla Svea! Solig
  • spöke
    modigamoa skrev 2013-02-04 16:56:36 följande:
    Hej Spöke! 
    Det blev en liten tös som fick namnet Amelie! Det var roligt, för det hade vi inte alls tänkt på innan, utan det var på BB vi kom på det. Känns jättebra! Har du lite intressant information om namnet?
    Tack så mycket för hjälpen!

Grattis! Skönt att ni har hittat ett namn till lillan.

Amelie är en fransk form av det forntyska namnet Amalia som betyder 'verksam'. Har förekommit i Sverige åtminstone sedan slutet av 1700-talet. Namnet kan stavas med eller utan akut accent: Amelie eller Amélie. Det har två etablerade uttal i Sverige - antingen som Emelie (fast med A) med betoning i början eller som på det franska sättet med betoning på -lie.

De senaste åren har 50-60 nyfödda flickor fått namnet Amelie/Amélie varje år.
    Total statistik:
    Det finns 2529 kvinnor som har förnamnet Amelie. Av dessa har 1458 namnet Amelie som tilltalsnamn.
  • spöke
    Sockerbullen skrev 2013-02-04 21:30:17 följande:
    Tänkte höra lite vad du säger om namnet Vilde! Jag vet ju att man jan heta det :) och jag tycker egentligen att det är jättefint, det är dessutom ett av de få namnen som min man gillar, men.. Så tänker jag på ordet Vilde, det stör mig lite, borde kanske inte göra det men.. Vad tror du, hur tänker andra på namnet?
    Hej! Och tack för din fråga.

Vilde är ett namn som rent formmässigt är väldigt trendriktigt: tvåstavigt, nordiskt och mjukt. Men å andra sidan finns ju ordet vilde också (som medför associationer som kanske inte känns helt hundra att förknippa med sitt eget barn):

vil`de subst. ~n vildar
    ORDLED: vild-en
    • person som lever i naturtillstånd opåverkad av västerländsk kultur och ofta betraktas som skrämmande e.d.mest vid beskrivning av äldre förh.⟩: en bok om äventyr bland vildarna i Nya Guineas djungler
    BET.NYANSER: a) utvidgat om obehärskad och farlig person: den långe ~n slogs med en påk b) överfört politiker som inte tillhör ngt bestämt parti el. företräder ngn bestämd åsiktsriktning: efter utträdet ur partiet behöll han sitt mandat som ~
    HIST.: sedan ca 1750; till vild

(KÄLLA: NE)

Det man får fundera över är nog om man själv kan tänka bort betydelsen av namnet. Samt försöka sätta sig in i hur det blir för barnet med ett sådant namn om man antingen är en väldigt lugn person eller en faktisk vilde (kanske hyperaktiv med diagnoser). Enklast är kanske att tänka: skulle jag vilja heta så? som barn? som vuxen? Är det bara ett namn? Eller är det mer än så?

Så här ser statistiken ut för nyfödda gossar som fått namnet Vilde (Wilde inom parentes) de senaste tio åren (streck betyder att antalet är färre än 10):

2012: 37 (17)
    2011: 47 (30)
    2010: 21 (-)
    2009: 12 (-)
    2008: 12 (-)
    2007: 13 (-)
    2006: - (-)
    2005: 10 (-)
    2004: - (-)
    2003: - (-)

(KÄLLA: SCB)

• spöke
    jackyyouknow skrev 2013-02-05 05:18:08 följande:
    Hejsan Spöke!
    Vad tycker du om namnet Seraphina? {#emotions_dlg.flower}
    Jag tycker att Seraphina (eller Serafina) är ett vackert och ståtligt namn, men funkar kanske inte med alla typer av efternamn om man tycker det är viktigt att de matchar.

(Till vardags kan man också använda en enklare form som Fina...)

Det finns 12 kvinnor som har förnamnet Seraphina. Av dessa har 3 namnet Seraphina som tilltalsnamn.
    Det finns 71 kvinnor som har förnamnet Serafina. Av dessa har 20 namnet Serafina som tilltalsnamn.
  • spöke
    Semlan skrev 2013-02-05 14:47:06 följande:
    Jag och min sambo väntar första barnet, BF idag. Jag tycker att det är jätte svårt det här med namn, de vi har hittils som favoriter är Minou, Alma och sen blir det Seija i andra namn. Skulle vara kul om du orkade skriva lite om dessa namn och kanske ge några namnförslag till? =) Och då alltså tjejnamn.

Blir det en kille så blir det en Henok, vad vet du om de namnet?

Tacksam för svar! 
    Ska kolla i mitt namnboksbibliotek ikväll (eftersom några av namnen behöver lite mer research). Återkommer.
  • spöke
    Semlan skrev 2013-02-05 15:03:31 följande:
    Okey, tack så mycket =)
    Namnförslagen tyder på en lite spretig smak... finns det fler namn som ni gillar? Några speciella kriterier?
  • spöke
    Equal skrev 2013-02-05 15:06:29 följande:
    Hej Spöke!

En av mina döttrar heter Irmelie. Har du något om det namnet? =)
    Irmelie (Irmeli/Irmelin) betyder 'lilla Irma' och är alltså en diminutiv form av namnet Irma. Irma har tyskt ursprung och kommer från ordet 'irmin' som betyder 'hög' eller 'väldig'. Namnet har förekommit i Sverige åtminstone sedan förra sekelskiftet.

Finns en gammal dikt (även tonsatt) av den danska diktaren Jens Peter Jacobsen om Irmeli(n):
    www.recmusic.org/lieder/get_text.html

(Sedan finns ju den kända barnboksförfattaren Irmelin Sandman Lilius också.)

Statistik:
    Det finns 32 kvinnor som har förnamnet Irmelie. Av dessa har 21 namnet Irmelie som tilltalsnamn.
    Det finns 1848 kvinnor som har förnamnet Irmeli. Av dessa har 264 namnet Irmeli som tilltalsnamn.
    Det finns 253 kvinnor som har förnamnet Irmelin. Av dessa har 93 namnet Irmelin som tilltalsnamn.
  • spöke
    Semlan skrev 2013-02-05 16:18:48 följande:
    Ja jag vet, fast enligt några som bodde i frankrike så betyder det mer ett flickebarns kön än just "fitta" betyder ju annars söt/kattunge/älskling på franska samt paradis/himmel på persiska tror jag det var, och skavara ett vanligt namn i indien tror jag.

Folk heter ju dick fanny och petter-niklas ;) 
    Javisst, bara man är medveten om det innan så att det inte kommer som en obehaglig överraskning.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd