Sockerbullen skrev 2013-02-04 21:30:17 följande:
Tänkte höra lite vad du säger om namnet Vilde! Jag vet ju att man jan heta det :) och jag tycker egentligen att det är jättefint, det är dessutom ett av de få namnen som min man gillar, men.. Så tänker jag på ordet Vilde, det stör mig lite, borde kanske inte göra det men.. Vad tror du, hur tänker andra på namnet?
Hej! Och tack för din fråga.
Vilde är ett namn som rent formmässigt är väldigt trendriktigt: tvåstavigt, nordiskt och mjukt. Men å andra sidan finns ju ordet
vilde också (som medför associationer som kanske inte känns helt hundra att förknippa med sitt eget barn):
vil`de subst. ~n vildar
ORDLED: vild-en
• person som lever i naturtillstånd opåverkad av västerländsk kultur och ofta betraktas som skrämmande e.d. ⟨mest vid beskrivning av äldre förh.⟩: en bok om äventyr bland vildarna i Nya Guineas djungler
BET.NYANSER: a) utvidgat om obehärskad och farlig person: den långe ~n slogs med en påk b) överfört politiker som inte tillhör ngt bestämt parti el. företräder ngn bestämd åsiktsriktning: efter utträdet ur partiet behöll han sitt mandat som ~
HIST.: sedan ca 1750; till vild
(KÄLLA: NE)
Det man får fundera över är nog om man själv kan tänka bort betydelsen av namnet. Samt försöka sätta sig in i hur det blir för barnet med ett sådant namn om man antingen är en väldigt lugn person eller en faktisk vilde (kanske hyperaktiv med diagnoser). Enklast är kanske att tänka: skulle jag vilja heta så? som barn? som vuxen? Är det bara ett namn? Eller är det mer än så?
Så här ser statistiken ut för nyfödda gossar som fått namnet Vilde (Wilde inom parentes) de senaste tio åren (streck betyder att antalet är färre än 10):
2012: 37 (17)
2011: 47 (30)
2010: 21 (-)
2009: 12 (-)
2008: 12 (-)
2007: 13 (-)
2006: - (-)
2005: 10 (-)
2004: - (-)
2003: - (-)
(KÄLLA: SCB)