• pina

Flugsvamp på förskolan!!!!

Fick reda på i 3:je hand av en förälder som har barn på samma förskola som min son ,att tydligen för 3 veckor sedan två barn har  ätit flugsvamp!! enligt uppgifter så fanns det på uteplatsen där alla barn leker (ambulansen var tydligen på förskolan) detta har ingen informerat om!!!! jag tycker detta är fruktansvärt bristande i säkerheten för våran barn, jag funderar allvarloigt på att  anmäla kommnen eftersom det är de som sköter om gården!! en annan förälder ska ställa personalen mot väggen imorogn och verkligen få detta bekräftat. Vad tycker ni? hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Flugsvamp på förskolan!!!!
  • Niiskuneiti
    Punkster skrev 2010-10-10 16:54:13 följande:
    Så länge det inte är mitt barn som råkat ut för något så har jag enligt sekretesslagstiftningen inte rätt att veta något, mer än att man har hittat giftig svamp på gården och att problemet är åtgärdat. Jag har inte rätt att veta om något barn har ätit och råkat illa ut, vad dom heter, hur tillståndet är med dom eller något annat. Om inte vårdnadshavaren till dom drabbade barnen gett sitt medgivande. Sekretessen är sträng. Alla uppgifter som kan anses vara personliga och privata är skyddade, och personalen får inte tala brevid mun även ifall det är uppenbart vilka barn det är som har ätit svampen.

Ponera att ditt barn har fått löss på dagis. Behöver andra föräldrar veta att just ditt barn har löss, eller räcker det med att personalen infomerar om att det nu finns löss på förskolan? Det är samma tanke bakom. Det rör bara dig och ditt barn om det har löss eller inte, inte någon annan.

Som pedagog måste jag säga att det var mycket bra svarat Glad Jag är noga med att inte berätta vem det handlar om, för precis som du säger - hur viktigt är det att veta att just DET barnet fick i sig svamp/har löss?

• norgesessan

Jag har aldrig fått meddelat vilket barn det handlar om, bara vad som har hänt. Men hade reagerat om jag hade fått reda på sånt av en slump efteråt....
    I TS exempel så kom det tillochmed ambulans....Fast barnen såg kanske inte det, olika hur förskolorna är uppbyggta...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Med det menar jag att det är nåt barnen hade kunnat berätta om hemma, och då hade jag velat veta att det faktiskt har varit en ambulans på förskolan. Men inte vilket barn det är...

• Punkster
    norgesessan skrev 2010-10-10 18:32:35 följande:
    Med det menar jag att det är nåt barnen hade kunnat berätta om hemma, och då hade jag velat veta att det faktiskt har varit en ambulans på förskolan. Men inte vilket barn det är...
    Även det är ju sånt som skyddas av sekretessen. Det var inte ditt barn som hämtades, då har du enligt lagen ingen rätt att få veta något om det. Sekretesslagen förhindrar personalen från att berätta någonting som rör den personliga sfären och som kan tänkas leda till men för den drabbade eller någon i dennes närhet.
  • norgesessan

Jag skulle inte ha uppgifter om barnet i ambulansen, bara info om att det har varit en ambulans där, så man kan svara barnet sen.....

• pigglet

Jag skulle aldrig kommit på tanken att informera de andra föräldrarna. Svamparna plockades bort - inget mer med det. Inget som rör de andra barnens säkerhet.

• relan
    pigglet skrev 2010-10-10 21:39:10 följande:
    Jag skulle aldrig kommit på tanken att informera de andra föräldrarna. Svamparna plockades bort - inget mer med det. Inget som rör de andra barnens säkerhet.
    Varför inte? Det hände en extraordinär händelse på förskolan, varför är det inte självklart att föräldrarna ska meddelas?
    Det är faktiskt otroligt underligt för mig att höra att det inte skulle vara mer än självklart. Barn brukar vilja berätta om vad de varit med om under dagen, och det är till stor hjälp för både barn och vuxna om de får information om särskilda händelser. Så varför inte? Är det för mycket begärt?
  • Starkast

Antar att det var den röda?
    Så giftig är den inte om ingen tuggat i sig stora mängder.

Minns så väl en gång när jag var (dagis)barn och jättearg på min mamma. Jag gick ut och åt en hel flugsvamp bara för att hämnas på vad det nu var.
    När jag väl ätit den var jag livrädd för att dö, men det hände ingenting. Mådde inte ett dugg annorlunda.
    Minns att min mamma ringde och kollade upp saken men behövde inte ens åka till dr. alls.

Den är ju inte särskillt god så har svårt att tänka mig att någon ätit så stora mängder att akut sjukvård behövdes.

• Punkster
    relan skrev 2010-10-10 23:45:36 följande:
    Varför inte? Det hände en extraordinär händelse på förskolan, varför är det inte självklart att föräldrarna ska meddelas?
    Det är faktiskt otroligt underligt för mig att höra att det inte skulle vara mer än självklart. Barn brukar vilja berätta om vad de varit med om under dagen, och det är till stor hjälp för både barn och vuxna om de får information om särskilda händelser. Så varför inte? Är det för mycket begärt?
    Därför att det är olagligt.
  • pina

Fortfarande så kan jag känna att det skulle informerats om att det skett en incident (naturligtvis inte röja identitet) men saken är åtgätdad och det finns ingen anleding till oro. Då hade det stannat där och inga mera spekulationer, nu vill jag i all fall få reda på motivet till varför de valde och inte informera om händelsen och åter igen, jag har full respekt för sekretesslagen men udner den lyder väl andå inte information som kan leda till att olyckor, skador m.m kan förhindras. Olyckor är väl till för att förhindras.

Sedan så tycker jag faktiskt att detta kunde varit vilket barn som helst som drabbats på förskolan då det är på lekplatsen där samtliga barna leker dagligen.

Vi är inte ute efter att få reda på vilka barn det drabbade eller personliga saker utan bar info, man är ju väldigt noga som sagt var att informera om ex. magsjkuka, höstblåsor m.m

Nu var det ju den drabbade föräldern själv som informerade oss om detta och informationen enligt mig kommer då på fel väg.

För övrig info så har personalen bekräftat incidcenten och de har även varit i kontakt med kommunen samt gjort ett schema att en i personalen kollar gården varje morgon! BRA gjort! men åter igen informationen saknade vi.

Svar på tråden Flugsvamp på förskolan!!!!