Flugsvamp på förskolan!!!!
Punkster skrev 2010-10-10 16:54:13 följande:
Så länge det inte är mitt barn som råkat ut för något så har jag enligt sekretesslagstiftningen inte rätt att veta något, mer än att man har hittat giftig svamp på gården och att problemet är åtgärdat. Jag har inte rätt att veta om något barn har ätit och råkat illa ut, vad dom heter, hur tillståndet är med dom eller något annat. Om inte vårdnadshavaren till dom drabbade barnen gett sitt medgivande. Sekretessen är sträng. Alla uppgifter som kan anses vara personliga och privata är skyddade, och personalen får inte tala brevid mun även ifall det är uppenbart vilka barn det är som har ätit svampen.Ponera att ditt barn har fått löss på dagis. Behöver andra föräldrar veta att just ditt barn har löss, eller räcker det med att personalen infomerar om att det nu finns löss på förskolan? Det är samma tanke bakom. Det rör bara dig och ditt barn om det har löss eller inte, inte någon annan.
Som pedagog måste jag säga att det var mycket bra svarat Jag är noga med att inte berätta vem det handlar om, för precis som du säger - hur viktigt är det att veta att just DET barnet fick i sig svamp/har löss?