• pina

Flugsvamp på förskolan!!!!

Fick reda på i 3:je hand av en förälder som har barn på samma förskola som min son ,att tydligen för 3 veckor sedan två barn har  ätit flugsvamp!! enligt uppgifter så fanns det på uteplatsen där alla barn leker (ambulansen var tydligen på förskolan) detta har ingen informerat om!!!! jag tycker detta är fruktansvärt bristande i säkerheten för våran barn, jag funderar allvarloigt på att  anmäla kommnen eftersom det är de som sköter om gården!! en annan förälder ska ställa personalen mot väggen imorogn och verkligen få detta bekräftat. Vad tycker ni? hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Flugsvamp på förskolan!!!!
  • viseversa

SJÄLVKLART ska detta berättas för ALLA föräldrar. jag hade blivit väldigt arg om jag inte fick veta en sån sak. Vad var det för flugsvamp? 

• fruis

Jag tycker inte att det är något som alla föräldrar måste informeras om förutsatt att de genast rensat bort all flugsvamp. Problemet är ju då löst och föräldrarna till de stackars barnen som drabbats får välja hur långt de vill driva ärendet.

• viseversa
    fruis skrev 2010-10-10 09:59:12 följande:
    Jag tycker inte att det är något som alla föräldrar måste informeras om förutsatt att de genast rensat bort all flugsvamp. Problemet är ju då löst och föräldrarna till de stackars barnen som drabbats får välja hur långt de vill driva ärendet.
    Jag tycker då att alla föräldrar har rätt att veta att en sån allvarlig sak har hänt. Då alla som sagt lämnar sina barn på förskolan i tro om att dom lämnar dom i trygga händer. Sen behöver dom/får dom Inte veta VILKA barn det är som är drabbade om det inte är deras egna. Men att det hänt tycker jag att ALLA ska informeras om. Då man faktiskt kan DÖ av att äta flugsvamp. Tänk om det inte hade upptäkts att barnen åt. Vad hade hänt då?
  • fruis
    viseversa skrev 2010-10-10 10:02:03 följande:
    Jag tycker då att alla föräldrar har rätt att veta att en sån allvarlig sak har hänt. Då alla som sagt lämnar sina barn på förskolan i tro om att dom lämnar dom i trygga händer. Sen behöver dom/får dom Inte veta VILKA barn det är som är drabbade om det inte är deras egna. Men att det hänt tycker jag att ALLA ska informeras om. Då man faktiskt kan DÖ av att äta flugsvamp. Tänk om det inte hade upptäkts att barnen åt. Vad hade hänt då?
    Jo, men man får som sagt förutsätta att flugsvampen nu är borttagen och att de i fortsättningen håller koll på att  det inte växer upp ny. Barnen är alltså säkra. Att då gå ut med denna information bidrar ju inte till något förutom att spä på föräldrars känsla av otrygghet.
  • viseversa
    fruis skrev 2010-10-10 10:10:20 följande:
    Jo, men man får som sagt förutsätta att flugsvampen nu är borttagen och att de i fortsättningen håller koll på att  det inte växer upp ny. Barnen är alltså säkra. Att då gå ut med denna information bidrar ju inte till något förutom att spä på föräldrars känsla av otrygghet.
    Jag håller inte med. Personalen borde ha kollat detta INNAN ungarna åt av svampen. Jag hade iallalfall velat veta för att själv ta beslut om hur jag ska gå vidare. Sen är ju inte barnen trygga då uppenbarligen NÅGRA av dom åt svamp som i vissa fall kan vara dödlig. 
  • Lowika

Vad skulle personalen kollat innan ungarna åt? Jag förutsätter att de inte visste att barnen hittat svampar, och inte att de åt dem förrän det var för sent.
    Så vad skulle personalen gjort innan? Ska de varje dag gå ut på gården och minutuöst gå igenom hela gården, i jakt på svampar, trasiga gungor, vassa pinnar, glas, fula gubbar, mm mm mm
    Listan skulle bli ganska absurd, eller hur?
    Det är klart det är hemskt och läskigt, men jag tror inte du behöver "gå vidare" med någonting. Tror personalen är lika uppskakade som föräldrarna. Det var en tråkig olycka, med lycklig utgång.

• Punkster

Det finns väl sekretessregler kring såna här saker? Som jag har fattat det så har förskolan endast rätt att berätta att det har inträffat en incident och problemet som orsakat incidenten är åtgärdat, alltså att svampen är bortrensad från gården. Om förskolan ska gå ut med mer information så måste föräldrarna till barnen som drabbats godkänna det först. Dvs om förskolan ska berätta att barnen ätit flugsvamp, hur läget är med dom, vad förskolan gjort för att åtgärda problemen osv. Det finns ganska tydliga regler kring sånt.

Hoppas iaf att det gick bra för barnen och att svampen genast blev bortrensad från gården!

• viseversa
    Lowika skrev 2010-10-10 10:25:38 följande:
    Vad skulle personalen kollat innan ungarna åt? Jag förutsätter att de inte visste att barnen hittat svampar, och inte att de åt dem förrän det var för sent.
    Så vad skulle personalen gjort innan? Ska de varje dag gå ut på gården och minutuöst gå igenom hela gården, i jakt på svampar, trasiga gungor, vassa pinnar, glas, fula gubbar, mm mm mm
    Listan skulle bli ganska absurd, eller hur?
    Det är klart det är hemskt och läskigt, men jag tror inte du behöver "gå vidare" med någonting. Tror personalen är lika uppskakade som föräldrarna. Det var en tråkig olycka, med lycklig utgång.
    Ja exakt. Man kan kolla gården efter GIFTIGA svampar. På mina ungars förskola gör personalen det iallafall. Är inte så satans svårt att ta en runda i buskarna ibland. Är det så jävla mycket begärt tycker du?.

Sen pratar dom med barnen om att ALDRIG äta något dom itne vet vad det är. men lätt att få en 1 åring att förstå det då dom flesta stoppar allt i munnen.

Eller att ett barn stryker med efter att han/hon ätit tex lömsk flugsvamp som pajjar levern inom en vecka kanske du inte tycker är någon stor grej? Lite svinn får man räkna med eller?

Sen är inte glas dödligt på samma sätt. Visst kan man göra sig illa men det slår inte ut levern på samma sätt.. Och fula gubbar syns ju ganska tydligt och jag tror knappast NÅGON förskola skulle låta farbror Bosse smyga i buskarna utan att han blir tillsagd.

Trasiga gungor borde ingen förkola ha på sin gård iallafall. Och har aldrig sett det heller. Vassa pinnar är inte heller dödligt.  

Men att äta en giftig svamp kan innebära döden iomed att njurar och/eller lever kan bli allvarligt skadade. Finns vuxna som DÖTT av att äta flugsvampar. Så att det inte skulle vara så farligt är bara bullchit. Sen beror det ju på vad för flugsvamp det handlar om. Röd flugsvamp är visst giftig men inte alls lika dödlig som lömsk eller vit flugsvamp.

sen vad är det som är så fel att informera alla föräldrar vad som hänt? Jag menar att barnen är ju det käraste vi har och händer en sån allvarlig sak på ett ställe man lämnar sitt LIV på så borde man få veta det som förälder. 
  • BymBym

Det är väl bra att informera alla eftersom ambulansen varit där. Barnen kommer säkert berätta för sina föräldrar och då är det ju bra om de vet vad det handlar om.

Om INTE ambulansen varit där så tycker jag inte att de behöver informera fler än de föräldrar det berör förutsatt att alla svampar är borta.

• viseversa
    Punkster skrev 2010-10-10 10:30:10 följande:
    Det finns väl sekretessregler kring såna här saker? Som jag har fattat det så har förskolan endast rätt att berätta att det har inträffat en incident och problemet som orsakat incidenten är åtgärdat, alltså att svampen är bortrensad från gården. Om förskolan ska gå ut med mer information så måste föräldrarna till barnen som drabbats godkänna det först. Dvs om förskolan ska berätta att barnen ätit flugsvamp, hur läget är med dom, vad förskolan gjort för att åtgärda problemen osv. Det finns ganska tydliga regler kring sånt.

Hoppas iaf att det gick bra för barnen och att svampen genast blev bortrensad från gården!
    Japp det finns regler. Förskolan får inte berätta VILKA barn det handlar om om inte föräldrarna gett klartecken att det är okej.

Men att några barn hittat och ätit en ibland dödligt giftig svamp tycker jag är något man berättar för ALLA föräldrar som har sina barn där då det är väldigt allvarligt. 

Detta hände på förskolegården och då tycker jag det är allas sak att veta. I skogen vet ju ALLA att giftiga svampar och bär förekommer.

Men som förälder tycker man kanske att iallafall förskolegården ska vara säker. Och att ta en runda och plocka bort svampar och sånt man inte vet vad det är är inte så svårt för personalen.

Det kan som sagt handla om liv och död beroende på vilken svamp barnet fått i sig. Och i vissa fall kanske man inte ens ser att barnet äter.

Är det inte då bättre att vara säker på att inga giftiga bär och svampar finns där barnen leker varje dag? Jag tycker som förälder iallafalla inte det är för mycket begärt att personalen har koll på vad för växter som finns där mina/och andras småbarn leker.

Skolbarn är ju lättare då dom inte stoppar allt i munnen på samma sätt=). Så en skolgård behöver man kanske inte kolla lika noga. Men vissa 1 åringar smakar på allt.

Sen är det så att bla lömsk och vit flugsvamp smakar gott och milt.
Svar på tråden Flugsvamp på förskolan!!!!