Lowika skrev 2010-10-10 10:25:38 följande:
Vad skulle personalen kollat innan ungarna åt? Jag förutsätter att de inte visste att barnen hittat svampar, och inte att de åt dem förrän det var för sent.
Så vad skulle personalen gjort innan? Ska de varje dag gå ut på gården och minutuöst gå igenom hela gården, i jakt på svampar, trasiga gungor, vassa pinnar, glas, fula gubbar, mm mm mm
Listan skulle bli ganska absurd, eller hur?
Det är klart det är hemskt och läskigt, men jag tror inte du behöver "gå vidare" med någonting. Tror personalen är lika uppskakade som föräldrarna. Det var en tråkig olycka, med lycklig utgång.
Ja exakt. Man kan kolla gården efter GIFTIGA svampar. På mina ungars förskola gör personalen det iallafall. Är inte så satans svårt att ta en runda i buskarna ibland. Är det så jävla mycket begärt tycker du?.
Sen pratar dom med barnen om att ALDRIG äta något dom itne vet vad det är. men lätt att få en 1 åring att förstå det då dom flesta stoppar allt i munnen.
Eller att ett barn stryker med efter att han/hon ätit tex lömsk flugsvamp som pajjar levern inom en vecka kanske du inte tycker är någon stor grej? Lite svinn får man räkna med eller?
Sen är inte glas dödligt på samma sätt. Visst kan man göra sig illa men det slår inte ut levern på samma sätt.. Och fula gubbar syns ju ganska tydligt och jag tror knappast NÅGON förskola skulle låta farbror Bosse smyga i buskarna utan att han blir tillsagd.
Trasiga gungor borde ingen förkola ha på sin gård iallafall. Och har aldrig sett det heller. Vassa pinnar är inte heller dödligt.
Men att äta en giftig svamp kan innebära döden iomed att njurar och/eller lever kan bli allvarligt skadade. Finns vuxna som DÖTT av att äta flugsvampar. Så att det inte skulle vara så farligt är bara bullchit. Sen beror det ju på vad för flugsvamp det handlar om. Röd flugsvamp är visst giftig men inte alls lika dödlig som lömsk eller vit flugsvamp.
sen vad är det som är så fel att informera alla föräldrar vad som hänt? Jag menar att barnen är ju det käraste vi har och händer en sån allvarlig sak på ett ställe man lämnar sitt LIV på så borde man få veta det som förälder.