• pina

Flugsvamp på förskolan!!!!

Fick reda på i 3:je hand av en förälder som har barn på samma förskola som min son ,att tydligen för 3 veckor sedan två barn har  ätit flugsvamp!! enligt uppgifter så fanns det på uteplatsen där alla barn leker (ambulansen var tydligen på förskolan) detta har ingen informerat om!!!! jag tycker detta är fruktansvärt bristande i säkerheten för våran barn, jag funderar allvarloigt på att  anmäla kommnen eftersom det är de som sköter om gården!! en annan förälder ska ställa personalen mot väggen imorogn och verkligen få detta bekräftat. Vad tycker ni? hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Flugsvamp på förskolan!!!!
  • pina

För min del då som har barn på denna förskola så kan jag känna mig väldigt besviken!!  jag tror natuligtvis inte att personalen visst eom att svampen fanns där och jag förutsätter att de har tagit bort den och hålle rframtida uppsikt att det inte kommer mera svamp!
    Dock så tycker jag att om de hade informerat samtliga föräldrar om att det hade inträffat ngt men saken är åtgärdad så tror jag att jag hade reagerat på ett annat sätt, nu känner jag att förtroendet har til viss del försvunnit, jag lämnar min son där dagligen och förväntar mig att han är trygg.
    Ska oxå inflika med at barnen inte har sagt ngt men när jag frågade min son så sa han namnen på barnen som hade ätit svampen och att han inte ville prata mer om det, de mår bra nu !!!!
    Förtroende och tillit är A och O på förskolan jag ska känna mig lika trygg att lämna mitt barn där och hade gärna fått information om vad som hade hänt då skulle man kunna gå vidare och bara få mer förtroende genom att man känner sig välinformeraf och delaktig i min sons omgivning  men genom att i inte berätta detta så känner jag att de har missbrukat mitt förtroende!

• norgesessan

Självklart ska alla informeras om det....Man bryter inte säkretessen om man låter bli att säga namnen..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • qzectb

Som sagt är röd flugsvamp inte speciellt giftig. Det är ju en naturens ironi att den som är lättast att känna igen på dess varningssignaler är den minst farliga. Vit och lömsk är mycket värre.

Jag vet inte om man kan kräva av personalen att den kollar varje hörn efter farlig svamp varje dag, det beror ju på hur gården ser ut. Svampar kan ju växa under bord och sånt. Men de minsta, som lika gärna kan stoppa i sig sten om de kryper i de där svåråtkomliga ställena, måste man ju ha koll på.

• viseversa
    qzectb skrev 2010-10-10 11:07:23 följande:
    Som sagt är röd flugsvamp inte speciellt giftig. Det är ju en naturens ironi att den som är lättast att känna igen på dess varningssignaler är den minst farliga. Vit och lömsk är mycket värre.

Jag vet inte om man kan kräva av personalen att den kollar varje hörn efter farlig svamp varje dag, det beror ju på hur gården ser ut. Svampar kan ju växa under bord och sånt. Men de minsta, som lika gärna kan stoppa i sig sten om de kryper i de där svåråtkomliga ställena, måste man ju ha koll på.
    nej varje dag behöver dom inte kolla men då och då. Svampar växer ganska fort så det räcker med att man kollar någon gång i veckan för att se dom.
  • Parniara

Ska jag var riktigt ärlig tycker jag att det verkar överdrivet att de ska informera alla föräldrar när det sker något om det inte angår alla. I det här fallet hade det väl varit logiskt att man informerat att man hittat giftig svamp på gården, men att det nu är bortrensat. Men att det angår alla föräldrar att något barn ätit håller jag inte med om, det är i mitt tycke hysteriskt.

Att skolgårdar ska vara säkra är kommunens ansvar, men om allt som möjligtvis kan vara en fara ska tas bort så är det ju svårt att släppa ut barn överhuvudtaget äben på en helasfalterad platt plan. Tänk hur många det är som tar med barngruper till skogen för å leka, ska personalen då gå och rensa skogen först?

• Punkster

Så länge det inte är mitt barn som råkat ut för något så har jag enligt sekretesslagstiftningen inte rätt att veta något, mer än att man har hittat giftig svamp på gården och att problemet är åtgärdat. Jag har inte rätt att veta om något barn har ätit och råkat illa ut, vad dom heter, hur tillståndet är med dom eller något annat. Om inte vårdnadshavaren till dom drabbade barnen gett sitt medgivande. Sekretessen är sträng. Alla uppgifter som kan anses vara personliga och privata är skyddade, och personalen får inte tala brevid mun även ifall det är uppenbart vilka barn det är som har ätit svampen.

Ponera att ditt barn har fått löss på dagis. Behöver andra föräldrar veta att just ditt barn har löss, eller räcker det med att personalen infomerar om att det nu finns löss på förskolan? Det är samma tanke bakom. Det rör bara dig och ditt barn om det har löss eller inte, inte någon annan.

Svar på tråden Flugsvamp på förskolan!!!!