• pina

Flugsvamp på förskolan!!!!

Fick reda på i 3:je hand av en förälder som har barn på samma förskola som min son ,att tydligen för 3 veckor sedan två barn har  ätit flugsvamp!! enligt uppgifter så fanns det på uteplatsen där alla barn leker (ambulansen var tydligen på förskolan) detta har ingen informerat om!!!! jag tycker detta är fruktansvärt bristande i säkerheten för våran barn, jag funderar allvarloigt på att  anmäla kommnen eftersom det är de som sköter om gården!! en annan förälder ska ställa personalen mot väggen imorogn och verkligen få detta bekräftat. Vad tycker ni? hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Flugsvamp på förskolan!!!!
  • norgesessan

Punkster, var hittar du stöd i lagen till att det är olagligt att informera om att det har varit en ambulans på förskolan?
    Eller att ett barn åt av en flugsvamp, men det gick bra och gården kollas extra noga nu?

Eller om ett barn får feberkramper...Ska man inte säga nånting, fast barnen har sätt det?
    Så länge man inte säger barnets namn är det då inte olagligt?
    "Ett barn fick kramper idag, så ni vet om det ifall "Filippa" säger nåt om det.!

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Starkast
    pina skrev 2010-10-11 08:39:33 följande:
    Fortfarande så kan jag känna att det skulle informerats om att det skett en incident (naturligtvis inte röja identitet) men saken är åtgätdad och det finns ingen anleding till oro. Då hade det stannat där och inga mera spekulationer, nu vill jag i all fall få reda på motivet till varför de valde och inte informera om händelsen och åter igen, jag har full respekt för sekretesslagen men udner den lyder väl andå inte information som kan leda till att olyckor, skador m.m kan förhindras. Olyckor är väl till för att förhindras.

Sedan så tycker jag faktiskt att detta kunde varit vilket barn som helst som drabbats på förskolan då det är på lekplatsen där samtliga barna leker dagligen.

Vi är inte ute efter att få reda på vilka barn det drabbade eller personliga saker utan bar info, man är ju väldigt noga som sagt var att informera om ex. magsjkuka, höstblåsor m.m

Nu var det ju den drabbade föräldern själv som informerade oss om detta och informationen enligt mig kommer då på fel väg.

För övrig info så har personalen bekräftat incidcenten och de har även varit i kontakt med kommunen samt gjort ett schema att en i personalen kollar gården varje morgon! BRA gjort! men åter igen informationen saknade vi.
    På vilket sätt kan olycka förhindras efter att risken är åtgärdad?

Sen kan jag hålla med om att information mycket väl kan hållas inne.
    På vårt dagis har det hänt mer än en gång att inte ens berörda föräldrar blir meddelade när något hänt deras eget barn.
    Ett praktexempel var när de tappade bort ett barn. Barnet var helt borta men kom själv tillbaka senare. Inte ett ord till föräldrarna. De fick veta genom grannar att barnet varit hemma då de frågade runt eftersom en ruta var trasig.
    Men jag tycker inte på något vis att ALLA behöver ha vetskap om att ett barn försvann. Åtgärder vidtogs genom att säkerhet och rutiner sågs över. Det trista i just denna händelse är att förändringarna nog aldrig gjorts om inte föräldrarna till barnet fått reda på bakvägen hur deras ruta gått sönder och själva kontaktade rektorn. 

• norgesessan

Visste andra barnen att detta barnet var borta? Om barnen visste hade jag velat veta..
    Har förskolan dårliga rutiner när det gäller att ha koll på barnen är det ju bra det kommer fram direkt. I värsta fall tappar dom kanske bort ett barn i månaden, medan bara barnets föräldrar får veta...Och då tar föräldrarna för givet att det var en engångshändelse fast det inte var det.

• norgesessan

Om det var ett annat barn menar jag..Var det mitt eget barn som dom tappade bort hade jag blivit vansinnig om jag inte hade fått veta.

• Starkast
    norgesessan skrev 2010-10-11 11:21:37 följande:
    Punkster, var hittar du stöd i lagen till att det är olagligt att informera om att det har varit en ambulans på förskolan?
    Eller att ett barn åt av en flugsvamp, men det gick bra och gården kollas extra noga nu?

Eller om ett barn får feberkramper...Ska man inte säga nånting, fast barnen har sätt det?
    Så länge man inte säger barnets namn är det då inte olagligt?
    "Ett barn fick kramper idag, så ni vet om det ifall "Filippa" säger nåt om det.!
    Och till VILKEN NYTTA måste alla föräldrar veta om detta?

Jag kan förstå ditt tänk med att ditt barn kan prata om det hemma. Men det räcker faktiskt med att du och ditt barn pratar på BARNETS villkor om det BARNET vill prata om. Du måste inte ha en detaljrik händelse.
    En händelse som i TS fall var nog mest spännande för de andra barnen att en ambulans kom. Garanterat har personalen dessutom pratat med barnen om varför den kom och om något barn ändå är uppskrämd, rädd och orolig tagit orsaken med just det barnets föräldrar.

Barn upplever dessutom saker olika. Lisa kan ex. tycka det var jobbigt att Pella spela trumma med besticken mot tallriken och fick en tillsägelse av fröken.
  • norgesessan

Jag tycker inte det är detaljrikt....
    "Det kom en ambulans till förskolan idag, så vet du det om xxx säger det."
    Var är detaljerna?

• norgesessan

Men var står det i lagen att man inte får informera så som jag "gjorde" i exemplet?

• BymBym
    norgesessan skrev 2010-10-11 11:44:52 följande:

Jag tycker inte det är detaljrikt....
    "Det kom en ambulans till förskolan idag, så vet du det om xxx säger det."
    Var är detaljerna?

Det kan jag hålla med om att man kan informera om.
    På vår förskola hade ett barn tryckt på brandlarmet. Brandbilen kom och de fick sig en övning men också en ordentlig tillsägelse av brandchefen att man inte trycker på larmknappen om det inte brinner. DET blev vi informerade om, men inte om vilket barn som tryckt på knappen.

En enkel bra information utan att utelämna något känsligt.
  • Starkast
    norgesessan skrev 2010-10-11 11:34:33 följande:
    Visste andra barnen att detta barnet var borta? Om barnen visste hade jag velat veta..
    Har förskolan dårliga rutiner när det gäller att ha koll på barnen är det ju bra det kommer fram direkt. I värsta fall tappar dom kanske bort ett barn i månaden, medan bara barnets föräldrar får veta...Och då tar föräldrarna för givet att det var en engångshändelse fast det inte var det.
    Jag vet faktiskt inte om andra barn var medvetna om saken.
    Just det året var det en mycket orolig barngrupp, med flera barn som inte kom överens med varandra där personkemin verkligen inte stämde.
    Dessutom beviljade kommunen inte att sätta upp något staket runt dagisgården förrens efter den här händelsen, (dock bara på två sidor av gården) så personalen hade verkligen häcken full och vi föräldrar bara väntade på att något skulle inträffa.
    Vad personalen lärde sig efteråt var att informera berörda föräldrar.

En annan händelse var mitt barn inblandad i som vi inte fick veta. 
    Det var ett annat barn, från en annan kultur som berättat hemma att vårt barn sagt bajskorv på dagis - vilket man inte fick göra i deras hemland.
    Dagen efter tog mamman tag i och ruskade om vårt barn så personalen fick bända loss honom. Hon hotade med polisen som minsann skulle komma och hämta honom och sätta honom i fängelse.
    Vi visste inget och förstod inte alls varför vårt barn drömde mardrömmar, vägrade gå utanför dörren och med det inte heller gå till dagis eller någon annanstans heller. Nån vecka senare frågade han mig när polisen skulle komma och hämta honom och först då förstod vi att något måste hänt på dagis.
    Jisses vad arga vi blev och jag kan lova att den mamman aldrig mer vågar titta på våra barn. Jag ringde faktiskt polisen och hon kunde åtalas på 3 punkter om vi anmälde. Vi valde dock att låta bli för framför allt deras barns skull, men satte som krav att hon skulle vara med vid minst 3 tillfällen på dagis tillsammans med mig för att visa vårt barn att hon inte var farlig, be ordentligt om ursäkt och berätta att hon ljög och att poliser inte hämtar barn, utan är snälla och hjälper dom.
    Först skulle hon vägra, då sa vi att okej, vi går hem och ringer polisen och reste på oss. Rektorn övertalade henne om att gå med på våra krav för barnens skull så hon backade.
    Det "komiska" i historien är att mamman var läkare inom psykiatrin....

Men berätta för berörda föräldrar tycker jag är ett måste när saker händer. Men alla föräldrar tycker jag inte har med incidenter att göra som inte rör deras barn. Vill föräldrarna själva berätta är det en annan sak, men inte per automatik.
    Och OM nu information skulle gå ut allmänt, hur många föräldrar skulle inte fråga sina barn vem som råkat ut för vad det nu är? De allra flesta tror jag och så är helt plötsligt hela sekritessen borta. 

• norgesessan

Så länge barnet pratar så säger nog barnet namnet med....Men barn diktar ju ofta upp, så därför vill jag veta om det är på riktigt eller inte.

Svar på tråden Flugsvamp på förskolan!!!!